X5 som Plug-in hybrid

X5_xDrive40e1

Med Audi og Mercedes på plass var det bare et tidsspørsmål om når BMW også ville komme med sin plug-in hybrid. De valgte like godt å gjøre det med sin største modell, X5 med betegnelsen xDrive40e. En kombinasjon av en 4-sylindret 2-liters dobbelturbo bensinmotor på 245 hk og en elektisk motor på 113 hk integrert i en 8-trinns steptronic girkasse gir en samlet effekt på 313 hk. Den tunge bilen gjør unna sprinten til 100 på 6,8 sekunder, og en toppfart elektronisk begrenset til 210 km/t.

Snitt forbruk er beregnet til 3,4 liter/100km ,ed et Co2-utslipp på 78 g/km. Batteriet er et Lithium-ion høyvolt batteri som er plassert under bagasjerommet. Dette reduserer bagasjevolumet med 150 liter, noe som reduserer bagasjeplassen til 500 liter (650 på standard X5)

Rekkevidde på ren el-drift er oppgitt til ca 31 km. Batteriet kan lades via en standard ladestasjon, eller fra BMW’s egen i Wallbox.  Firehjulsdrift er selvfølgelig tilgjengelig på både el- og bensindrift. Du kan også velge ulike kjøremodus. Automatisk eller manuelt valg av bensin eller hybriddrift.  Nesten hele utvalget av tilleggsutstyr til X5-serien kan også leveres på hybriden. Inkludert designpakkene og M-sport pakke.

Produksjonen starter på høsten, og de første bilene kan leveres før jul. Prisene er foreløpig ikke klare, men det er lov å håpe på en særdeles hyggelig pris.

X5_xDrive40e2 X5_xDrive40e4 X5_xDrive40e1 X5_xDrive40e3 X5_xDrive40e5 X5_xDrive40e6 X5_edrive2

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på