X-Klasse bringer SUV-komfort inn i nyttekjøretøy-segmentet

I det omfangsrike modellutvalget til Mercedes har det lenge manglet et praktisk pick-up, men i november vil den helt nye X-Klasse lukke dette hullet. Dette er ingen egenutviklet nykonstruksjon, men er basert på Nissan Navara.

Fra utsiden vil man lett se denne tilknytningen i bilens sideprofil, mens frontpartiet, som er dominert av grillen med sine to lameller og store Mercedes-merke  tydelig identifiserer X-Klasse som et Mercedes-produkt. Det samme gjelder interiøret, som kun blir tilgjengelig i en dobbelkabin-utgave av pick-up’en. Gjennom bruk av fint plasserte krom-elementer, skinn og et generelt høyere og mer utsøkt materialvalg i toppmodellen ”Power”, forflytter X-Klasse seg på en positiv måte et langt stykke bort fra den atskillig mer moderate donoren, selv om hardplast i midtkonsollen og en stort håndbrekk ved siden av førersetet vanskelig kan skjule bilens opphav.

På det LED-opplyste lasteplanet kan man frakte 1,1 tonn gods, og når dette blir for lite er det tillatt å koble på en henger med inntil 3,5 tonn totalvekt. I likhet med Nissan Navara er også Mercedes X-Klasse utstyrt med skrufjærer bak, og byr dermed på suveren komfort på dårlig underlag med hullet veibane. Hele bakhjulsopphenget er imidlertid fornyet og forbedret – med blant annet syv centimeter større sporvidde som resultat.

Materialvalg og utstyrsnivå i toppmodellen skaper en ny målestokk i pick-up segmentet

Takket være muligheten til å velge en differensialsperre som tilvalg og bilens bakkeklaring på 20 cm (det er også mulig å bestille den med ytterligere to cm ekstra bakkeklaring) duger den 5,34 meter lange pick-up’en i terrenget. Da vil det være nyttig med bilens 360 graders kameraer som gir føreren et blikk av bilen og terrenget rundt i fugleperspektiv på den 8,4” store fargeskjermen til Command-systemet.

Den firesylindrede dieselmotoren på 2,3 liter overtar X-Klasse fra Navara. De to mest aktuelle effektalternativene vil være en utgave på 160 hk (X 220d) og en på 190 hk (X 250d), men det er allerede nå planlagt lansering av en V6-Diesel i 2018. Denne vil være på 258 hk og skal kombineres med 7G-tronic Plus girkasse og Mercedes’ eget permanente firehjulsdrift-system. En bensinutgave med betegnelsen X 200 skal kun selges på det afrikanske markedet.

Grunnmodellen ”Pure” fremstår atskillig enklere og mer robust i uttrykket.

Biturbo-dieselmotoren i grunnmodellen har også en 7-trinns automatgirkasse fra Nissan. Motoren arbeider stille og effektivt, og girkassen sjalter mykt og komfortabelt. Et dreiemoment på 450 Nm allerede ved 1500 o/min erbra, men gjør bilen til langt fra noen sprinter. Dette gir imidlertid solid fremkommelighet, og angrep på en 27 grader bratt helling er ingen utfordring.

Prisene på den nye X-Klasse, der den rimeligste utgaven får betegnelsen ”Pure”, er ikke fastlagt i Norge, men ser vi på Tyskland blir den atskillig dyrere enn Navara. Vi tror nok det er potensielle VW Amarok-kunder Mercedes først og fremst ønsker å tiltrekke seg.

Prøvetur

Dette er en pick-up med komfort

Den fikser det meste. En dårlig traktorvei, betonghindre på størrelse med jernbanesviller og stigninger med en vinkel på 27 grader er ingen utfordring for den nye X-Klasse. Takket være innkoblingsbar firehjulsdrift og differensialsperre går dette lekende lett. Den egentlige overraskelsen ligger i bilens evne til å bevege seg bra på landeveien. Selv tverrsprekker og sammenføyninger i asfaltdekket slukes effektivt og komfortabelt opp av fjæringen og hjulopphenget i X 250d. Også raske kurver håndteres like suverent som i de SUV’ene vi allerede kjenner fra Mercedes.

 

Konkurrentene:

De seks aktuelle Pick-up’ene i Norge, rangert etter salgstall. Alle modeller selges overveiende som to 2-seters varevogner og alle antall/oppgitte priser er i to-seters variant. (Kilde:OFV)

Toyota Hilux

Verdens mest solgte pick-up er også den mest solgte i Norge. Leveres med kun et motoralternativ og i dobbel-kabin utgave i Norge. Denne bilen er legendarisk når det gjelder robusthet og fremkommelighet. Antall solgte i 2016: 1221 stk

Pris: Fra 374 000 kroner til 465 000 kroner * 2,4 liter turbodiesel * 150 hk * Dagens utgave ble lansert i juli 2016

 

Isuzu D-Max

Suksessmodellen til japanske Isuzu er nettopp kommet i en ny utgave med 1,9 liters dieselmotor. Prisgunstig sett i lys av et omfattende utstyrsnivå. En robust og rustikk pick-up som er svært populær i Norge. Antall solgte i 2016: 1139 stk

Pris: Fra 354 900 kroner til 424 900 kroner * 1,9 liter turbodiesel * 164 hk * Dagens utgave ble lansert i mai 2017

 

VW Amarok

Dette er hovedkonkurrenten til den nye Mercedes X-Klasse. Under panseret finner vi den flotte 3-liters TDI-motoren til Audi i to effektvarianter. Amarok velges ofte med høyt utstyrsnivå. En 163 hk variant er planlagt. Antall solgte i 2016: 831 stk

Pris: Fra 480 800 kroner til 606 400 kroner * 3,0 liter V6 turbodiesel * (163), 204 og 224 hk * Dagens utgave ble lansert i september 2016

Ford Ranger

En pick-up fra verdens største produsent av denne biltypen, med mange ulike modeller i de forskjellige verdensdelene. Ranger kommer med flere ulike karosserier, både med- og uten firehjulsdrift. Høyt komfortnivå. Antall solgte i Norge i 2016: 775 stk

Pris: Fra 358 000 kroner til 497 900 kroner * 2,2 og 3,2 liter turbodiesel * 130, 160 og 200 hk * Dagens utgave ble lansert i februar 2016

Nissan Navara

Donorbilen til den nye Mercedes X-Klasse ble lansert i en helt ny utgave i fjor. Da ble det valgt til ”Årets pick-up”, og har et bra utstyrsnivå, men mangler noe på komfortsiden. Navara var opprinnelig en versjon av KingCab. Antall solgte i Norge i 2016: 510 stk

Pris: Fra 348 772 kroner til 442 406 kroner * 2,3 liter turbodiesel * 160 og 190 hk * Dagens utgave ble lansert i januar 2016

Mitsubishi L200

Permanent firehjulsdrift og skikkelige terrengegenskaper har alltid vært et kjennetegn på L200. Leveres nå med ulike størrelse på førerhytta, og kan i likhet med de andre pick-up’ene her også leveres som 5-seters personbil. Antall solgte i Norge i 2016: 309 stk

Pris: Fra 351 700 kroner til 401 300 kroner * 2,4 liter turbodiesel * 154 og 181 hk * Dagens utgave ble lansert i september 2015

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på