VW Arteon – En klasse høyere

VW Arteon skal kombinere eleganse og størrelse, samtidig som den skal være merkbart annerledes å kjøre enn Passaten den er basert på. Vi tar den nye bilen med til Gardasjøen.

Tekst: Dirk Gulde og Jan Einar Wettre Foto: Hans-Dieter Seufert

Visstnok skal det å kjøre bil om 20 år være redusert til «mobilitet», og en selvkjørende bil som du ikke eier selv frakter deg ved hjelp av iskalde algoritmer fra A til B på aller mest effektive måte. Da kommer vi til å savne disse øyeblikkene: Vi svinger spontant til høyre, går ut av bilen og nyter det uventet sterke solskinnet i Allgäu.

Ja, selv rutevalget ville algoritmene ha betraktet som den rene galskap. Fotografen vil ha Gardasjøen i Nord-Italia som bakgrunn for den nye VW Arteon. Men i stedet for å kjøre strake veien via Autobahn, velger vi omveier over landeveier og alpepass. Vi tar ikke det bekvemme Brenner-viaduktet, men det mer beskjedne Reschenpasset. Det tar lengre tid, men er også mye morsommere.

Nesten fremme. Midt i uka går ferden over Alpene fortere enn vi trodde.

Det gir oss også muligheten til å bli virkelig godt kjent med Arteon. Den nye toppmodellen fra VW troner over Passat i hierarkiet, og den innvendige plassen medfører at den nesten kan måle seg med den nedlagte luksusekspressen Phaeton. Arteon er riktignok 20 cm kortere, men den er svært luftig inni, og beinplassen i baksetet er til og med større enn i Phaeton. Grunnen er enkel: Bilen skal ikke ha lange åtte- eller tolvsylindrede motorer, så da kan den ha motoren plassert på tvers mellom forhjulene.

Plassparende og tverrstilt toliters dieselmotor med 240 hk.

Bak den digre bakluka, som åpner og lukker seg elektrisk hvis du krysser av for det, finner du et bagasjerom på 563 liter. Og når du legger ned bakseteryggen opplever du at det hele er fleksibelt som i en stasjonsvogn.

Den store bakluka og nedfellbare bakseter gjør Arteon hverdagsdugelig.

Det er selvsagt ikke noe galt med å være praktisk, langt ifra. Men biler med nyttepreg har VW fra før. Arteon skal også være elegant, så den er lavere enn Passat, og skjermene har en selvsikker bredde. Rammeløse sidevinduer vekker assosiasjoner til coupéer, og det brede panseret strekker seg helt til hjulhusene og reduserer dermed de synlige karosseriskjøtene. Videre er Arteon den første personbilen fra VW som får lov til å stå på 20-tomsdekk.

Til tross for 20-tomsdekk overbeviser fjæringskomforten.

20-tommere og dekk med 35-profil? Så den som vil være elegant må lide for det? Ikke i Arteon, for VWs ingeniører har utviklet egne adaptive støtdempere til den. Ventilene der har store tverrsnitt, slik at demperoljen får mindre motstand. DCC-chassiset kan stilles i Comfort eller Comfort+, og da fjærer bilen meget føyelig. Den håndterer kortere ujevnheter med stort fintfølelse, uten å miste kontrollen eller vippe merkbart. Dersom elektronikken registrerer kritiske forhold, som i raske hårnålssvinger, blir demperventilene smalere, slik at understellet blir hardere på brøkdelen av et sekund.

Den variable og progressive styringen gjør Arteon lettkjørt.

Alt det der får vi prøve grundig ut i Reschenpasset, for her er det mer enn nok av dårlig veistandard og raske svinger. Vi overraskes av at det her på en normal onsdag, utenfor skoleferiene, er svært liten trafikk. Vi må bare av og til kjøre forbi en traktor eller en lastebil, noe som er en rask fornøyelse med denne dieselmotoren med 240 hk. Toliteren serverer hele sitt dreiemoment på 500 Nm allerede ved 2000 o/min, og firehjulsdriften sender dette til asfalten med lite krafttap på veien. 4Motion-systemet, der en lamellkobling på bakakselen regulerer kraftfordelingen mellom foran og bak, er standard til denne motoren.

Bilens oppsett justeres enkelt via displayet på dashbordet

Det er også den komfortable og kjappe sjutrinns dobbelclutchgirkassen. Særlig i manuell modus er det merkbart hvor raskt den sjonglerer mellom utvekslingene når vi girer et par trinn ned foran svingen, før vi gir gass igjen på vei ut. Den standardmonterte progressive styringen er også vellykket. Her blir utvekslingen mer direkte med større hjulutslag, slik at parkering blir lettere. Til sedan på 4,9 meter å være virker Arteon dermed imponerende lettkjørt, uten at den er nervøs.

Active Info Display viser Reschensee, med kirketårnet som stikker opp.

Etter 610 høydemeter med opptil 13 prosent stigning er vi over fjellet, og ved Reschensee legger vi inn neste pause. Her stod en gang den lille grenda Graun, men nå er det bare kirketårnet som rager opp av vannet. Resten av husene måtte vike plassen da det ble bygd en demning her under Annen verdenskrig. En utstilling ved Reschensee forteller om dette store prosjektets imponerende historie. Vi har tid til å besøke den, så hittil har denne turen gått mye bedre enn ventet.

Joda, det er palmer ved gardasjøen også

Vi tar oss også god tid på de siste kilometerne til Gardasjøen. Arteon legger seg til rette bak bilen foran ved hjelp av ACC. Radarsensorene holder automatisk riktig avstand, slik at vi får anledning til å beundre de første palmene i landskapet. Vi trenger ikke engang være redde for å overskride fartsgrensen, for frontkameraet holder utkikk etter trafikkskilter, og tilpasser farten selv.

Lydanlegget fra Dynaudio har 700 watt og låter mektig.

For oss er det bare å aktivere massasjefunksjonen i ErgoComfort-setene og velge en spilleliste på Spotify. Med tilkobling til streaming og flere telefon-apper i infotainmentsystemet kan vi høre yndlingslåtene våre i Dynaudio-anlegget på 700 watt. Telefonen ligger i rommet sitt, der den har trådløs forbindelse med bilens egen antenne.

Arteon ble et like populært fotomotiv som Gardasjøen bak.

Også ved Gardasjøen skjer det lite, og vi kommer oss til bredden uten problemer. Uansett hvor vi stopper for å ta bilder, trekker den store folkevogna i Kurkuma-gult til seg folk. På denne smale innsjøen skal det ha vært utkjempet rene sjøslag i senmiddelalderen, forteller en tysk turist. Vi prøver å holde smilene under kontroll, og mistenker at han kanskje lekte for mye med Playmobil-sjørøverskuta i badekaret som barn. Men Wikipedia gir fyren rett: 1439, slaget ved Torbole, Milano mot Venezia.

Til tross for coupé-linjene er det lett å stige inn i baksetet.

Det er forbløffende hvor lett Arteon går fra Sport til avslapning, og det er like overraskende hvor annerledes den er å kjøre enn Passat. Så den store prisforskjellen er absolutt begrunnet. 240-hesteren i toppvarianten R-Line med DSG og firehjulstrekk koster 642 400 kroner, og dermed 103 000 kroner mer enn en tilsvarende Passat stasjonsvogn. Arteon starter for tiden på 518 000 kroner for en 150-hesters TDI med forhjulsdrift, og på bensinsiden kan du velge en 280-hester til 633 200 kroner. En 150-hesters bensinmotor på 1,5 liter kommer også snart i salg.

Ryggekameraet viser ikke bare hva vi har kjøpt – det kan også være til hjelp under rygging.

 

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på