Volvo – sikrere biler for alle

Volvo feirer 60 år med deling av sikkerhetskunnskap. Lanserer digitalt kunnskapsbibliotek som er åpent for alle.

Volvo Cars tilgjengeliggjør for første gang selskapets forskning og kunnskap om sikkerhet i et digitalt bibliotek. Volvo oppfordrer bilbransjen til å bruke kunnskapen, for å øke trafikksikkerheten for alle. Tiltaket gjøres fordi Volvo Cars’ filosofi er å fremme sikkerhet gjennom kunnskapsdeling som kan redde liv. Nyheten kommer 60 år etter det som kan ha vært den viktigste oppfinnelsen i bilsikkerhetens historie, nemlig trepunkts sikkerhetsbeltet.

Nytt delingsprosjekt – Prosjekt E.V.A.

Trepunkts sikkerhetsbeltet ble lansert av Volvo i 1959. Oppfinnelsen anslås å ha reddet over en million liv globalt siden den ble lansert – og ikke bare i Volvo-biler, men også andre biler – ettersom Volvo besluttet å dele oppfinnelsen med andre bilprodusenter.

For å feire milepælen, og for å markere at tradisjonen om å dele handler om mer enn bare patenter og fysiske produkter, lanserer Volvo nå Prosjekt E.V.A. Med Prosjekt E.V.A. markerer Volvo at forskningsresultater innen bilsikkerhet har blitt delt med verden gjennom seksti år, men setter også fokus på et grunnleggende problem relatert til ulik utvikling av bilsikkerhet.

– Vi sitter på data fra titusenvis av virkelige bilulykker, noe som hjelper oss med å sørge for at bilene våre er så sikre som de overhodet kan bli. Dette betyr at bilene våre utvikles med mål om å beskytte alle mennesker, uansett kjønn, høyde, alder, kroppsform eller vekt, og ikke bare «gjennomsnittspersonen» som representeres av kollisjonsdukker, sier Lotta Jakobsson, professor og ledende teknisk spesialist ved Volvo Cars sikkerhetssenter.

Dr. Lotta Jakobson har unik kunnskap om trafikkskader

Forskjell på menn og kvinner

Basert på Volvos egne forskningsdata, samt flere andre studier, viser Prosjekt E.V.A. at kvinner er mer utsatt enn menn for visse typer skader i en bilkollisjon. Forskjeller i for eksempel anatomi og nakkestyrke mellom gjennomsnittlige menn og kvinner innebærer at kvinnene har større sannsynlighet for å få nakkeslengskader.

Basert på disse studiene og selskapets egne data fra kollisjoner, har Volvo laget virtuelle kollisjonsdukker for å få bedre forståelse av ulykkene og for å kunne utvikle sikkerhetsteknologier som bidrar til å beskytte både menn og kvinner like godt. Den første teknologien som kom ut av dette arbeidet, var nakkeslengbeskyttelsen WHIPS, som ble introdusert i 1998 og har bidratt til den unike utformingen av Volvos seter og nakkestøtter.

Volvos egen ulykkeskommisjon rykker ofte ut til trafikkulykker

Prioriterer samfunnsnytte

Ideen om å prioritere samfunnsnytte ligger fortsatt til grunn for Volvo Cars’ sikkerhetsarbeid. Selskapet utvikler ikke bare ny teknologi for å oppfylle sikkerhetsstandarder eller bestå lovpålagte tester, men fordi Volvo Cars’ egne forskningsdata og analyser av titusenvis av virkelige bilulykker, viser hvor sikkerheten kan forbedres.

På 1980-tallet begynte Volvo å fokusere på kollisjoner fra siden, etter at selskapets data hadde vist at mange mennesker ble skadet i slike ulykker på grunn av den korte avstanden mellom sammenstøtet og personen i bilen. Dette arbeidet resulterte i flere innovasjoner utover på 1990-tallet, slik som sidekollisjonssystemet (SIPS), sidekollisjonsputer og sidekollisjonsgardiner. Alle disse oppfinnelsene, som er basert på Volvos forskningsdata, er nå standard i bilbransjen.

En sterk historie om en familie som takket være en sikker bil overlevde en stygg trafikkulykke

I nyere tid har Volvo Cars’ forskningsdata avdekket et problem med korsryggskader for alle mennesker, uavhengig av kjønn og kroppsstørrelse. Ytterligere analyser og studier fikk Volvo til å fokusere på farene ved skader i forbindelse med utforkjøringer. Ut av denne forskningen ble det utviklet en støtdemper i setene som langt overgår de lovpålagte kravene for bilprodusenter. Denne teknologien ble introdusert i XC90 og finnes nå i alle Volvo Cars’ SPA-baserte biler.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på