Volvo på bilutstilling uten biler

I år stiller Volvo med noe helt nytt på Automobility LA: Ikke en eneste bil på standen. I stedet vil Volvo vise fram selskapets visjon, som redefinerer hva en bil kan være.

Bilene har alltid vært midtpunktet på bilmesser, sentralt plassert på en roterende scene eller lekkert tildekket under blank silke i påvente av avduking. Men bilene forandrer seg, bransjen forandrer seg, og det samme gjør forventningene blant dem som kjører bil. På Automobility LA gjenspeiler Volvo disse endringene.

Bransje i forandring

I dag er forbrukernes opplevelse av et bilmerke viktigere enn krom, skinn og hestekrefter. Så besøkende som kikker inn på Volvo-standen og forventer å få se en bil, vil i stedet få se en enkel, men overraskende setning: «This Is Not A Car».

– Ved å kalle messen Automobility LA viser arrangøren at de er klar over omveltningene i bransjen vår. Vi vil vise at vi fikk med oss budskapet og bruke anledningen til å innlede en samtale om bilbransjens fremtid. Så i stedet for å stille med en konseptbil, snakker vi om bilen som konsept. Vi kommer ikke til å vinne premien for beste bil i år, men det er helt i greit. Dette er nemlig ikke en bilutstilling, sier Mårten Levenstam, ansvarlig for produktstrategi hos Volvo Cars.

I tillegg til denne oppsiktsvekkende uttalelsen stiller Volvo med en rekke interaktive demonstrasjoner av oppkoblede tjenester, for eksempel varelevering direkte til bilen, bildeling, visjonen for autonom kjøring som vist i Volvo 360c-konseptet, samt bilabonnementstjenesten Care by Volvo.

– Bransjen vår er i forandring. I stedet for bare å bygge og selge biler, vil vi gi kundene våre frihet til å forflytte seg på en personlig, bærekraftig og trygg måte. Vi tilbyr kundene våre tilgang til en bil – inkludert nye attraktive tjenester – når og hvor de vil, sier Håkan Samuelsson, president og CEO i Volvo Cars.

Strategiske partnerskap

Volvo har stor tro på strategiske partnerskap. Gjennom samarbeid med etablerte selskaper som Amazon, Google og Nvidia, i tillegg til nystartede teknologifirmaer som Luminar og Zenuity demonstrerer Volvo innovativ samhandling med nye typer partnere.

Med selskapets nye formål «Freedom to Move in a personal, sustainable and safe way» viser Volvo veien mot fremtiden. Innen midten av neste tiår vil halvparten av bilene som selges hvert år, være helelektriske, en tredjedel vil være selvkjørende, og Volvo vil ha etablert over fem millioner direkte kundeforhold.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på