Volvo er størst på firehjulsdrift

Volvo AWD

Salget av biler med firehjulsdrift øker i Norge og Volvo er bilmerket som selger flest viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Siden 2010 har salget av firehjulsdrevne biler økt med 77 prosent.

I 2018 ble det registrert 60 924 firehjulsdrevne biler på det norske markedet. 9770 av disse var fra Volvo, noe som gir merket en markedsandel på 16 prosent.

– Flere og flere av våre kunder ønsker seg AWD. Våre Plug-in hybrid-biler, som står for nesten 70 prosent av salget, tilbyr AWD som standard. Det samme gjør Cross Country-modellene og dette har gitt oss en sterk posisjon i markedet, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Volvo V90 er blant Norges mest solgte stasjonsvogner. Over 80 prosent av de solgte bilene har AWD og Plug-in hybrid.

– AWD er ettertraktet fordi det gir god fremkommelighet, gode kjøreegenskaper og trygghet på veien selv om terrenget er ulendt, sier Trosby.

Volvo AWD

Trend som vil vedvare

I 2010 ble det solgt 34 352 biler med firehjulsdrift i Norge. I 2018 har det samme tallet økt til 60 924. Anders Hovde, ansvarlig for bilmarkedsresearch i analyseselskapet Kantar TNS, mener firehjulsdrift vil fortsette å øke i popularitet blant nordmenn.

– Dette er en trend, og den vil vedvare. Andelen firehjulsdrift har steget jevnt og trutt de siste årene, og jeg ser ingen tegn til at det skal avta. Skal du ha en topp utstyrt bil i dag inkluderer det firehjulsdrift, sier Hovde.

Volvo AWD

Han oppgir flere grunner til at flere nordmenn velger firehjulsdrift.

– Vi har et klima og en topografi som gjør det praktisk med trekk på alle fire. Med en relativt lav prisdifferanse mellom to og firehjulstrekk og gode tilbud i alle prisklasser ser flere muligheten til å kjøre med firehjulsdrift, sier Hovde.

Hovde peker også på nordmenns ønske om en aktiv fritid

– Det å være et moderne menneske i dag innebærer fokus på meningsfull fritid. Firehjulsdrift indikerer at man trenger bilen for å ferdes der hvor føreforholdene ikke er optimale og det gir sosial status. Man behøver ikke ha en veldig aktiv fritid for å ville ha firehjulsdrift, men man vil gjerne at andre skal tro man har en aktiv fritid, sier Hovde.

Volvo AWD

Viktig for Volvo

I 2017 ble det solgt 8693 Volvo med AWD. Det ga merket en markedsandel på 13,1 prosent. I 2018 steg tallet til 9770 og en markedsandel på 16 prosent.

– Vår totale markedsandel i Norge er på 7,7 prosent. At vi har en AWD-andel på over det dobbelte sier noe om hvor viktig AWD er for oss. Vi satser på AWD fremover og ser at det viktig for kundene i det norske premiumsegmentet, sier Trosby.

Det ble registrert 11378 nye Volvo-biler i Norge i 2018 noe som ga en AWD-andel på 85 prosent

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på