Volkswagen skrev historie på Pikes Peak

Volkswagen og I.D. R Pikes Peak har skrevet historie i Pikes Peak bakkeløp i Colorado, USA. Den 680 HK sterke løpsbilen I.D. R Pikes Peak, med føreren Romain Dumas (Frankrike) bak rattet, beseiret hele startfeltet søndag – inkludert biler med konvensjonell drivlinje. Således slo Volkswagen ikke bare den forrige rekorden for elbiler, men forbedret også Sébastien Loebs (Frankrike) samlede rekord fra 2013 – med totalt 16 sekunder.

Dumas, med sin nye rekord på 7 minutter og 57,148 sekunder, ligger nå øverst på listen over Pikes Peak-mestere, som inkluderer anerkjente førere som Sébastian Loeb, Walter Röhrl (Tyskland), Michèle Mouton (Frankrike), Stig Blomqvist (Sverige), Nobuhiro Tajima (Japan) og også Rod Millen og hans sønn Rhys (begge fra New Zealand).

– «I.D. R Pikes Peak er den sportslige forgjengeren til Volkswagens fullelektriske I.D.-familie. Vi har nå sett hva denne teknikken kan skape», sa Frank Welsch, øverste leder for teknisk utvikling innen Volkswagen.

– «Hver Volkswagen-medarbeider kan være ekstremt stolt over dagens resultat. Jeg gratulerer laget av hele mitt hjerte. Med en kombinasjon av svært høy teknisk kompetanse, lidenskap og dedikasjon har teamet klart å skape en fantastisk løpsbil på bare åtte måneder. Volkswagen I.D. R Pikes Peak har nå satt den raskeste tiden noensinne i dette bakkeløpet som har en historie på over 100 år – det er et godt signal for elektrisk mobilitet», sa Welsch.

19,99 kilometer, 156 svinger, bare et forsøk – og et godt resultat: Romain Dumas tok sin fjerde seier i det ikoniske bakkeløpet Pikes Peak International Hill Climb, også kalt «Race to the clouds», som nå har blitt holdt 96 ganger siden 1916. Med I.D. R Pikes Peak har Volkswagen laget en ekstraordinær løpsbil, som er skreddersydd til kravene i verdens mest berømte bakkeløp: en kombinasjon av lav vekt, så høyt marktrykk som mulig og maksimal kraft for å oppnå best mulige ytelser. Inklusive batteripakken veier I.D. R Pikes Peak mindre enn 1 100 kilo.

Evaluering av ytelsene ble på forhånd gjort i Volkswagens simuleringsprogram. Dette for å beregne optimalt strømforbruk og ytelser i rekordforsøket på Pikes Peak. Den aerodynamiske formen var nøkkelen for å kompensere for tapet av bakketrykk som følge av den tynne luften ved Pikes Peak. Resultatet av dette eksperimentet kunne ses fra avstand: det flate, strømlinjeformede chassiset og den store bakvingen.

Med hensyn til ladeteknologi var målet å lade bilen så raskt som mulig med minimal miljøpåvirkning. Tiden ble definert av regelverket: Hvis løpet skulle bli utsatt, må det være mulig å lade bilen helt i 20 minutter. Strømforbruket var levert av generatorer ved foten av Pikes Peak. Glyserol, som er en kjemisk sukkeralkohol, ble valgt som drivstoff. Glyserol kan for eksempel være et biprodukt av biodieselproduksjon og forbrenner så godt som ingen skadelige eksosgasser. Glyserol i seg selv er giftfri og tillates selv som tilsetningsstoff i nærings- og kosmetikkindustrien.

Bare 250 dager gikk mellom kunngjøringen av oppstart av Pikes Peak prosjektet den 18. oktober 2017 og rekordforsøket på Pikes Peak den 24. juni 2018. Dette var en ekstrem utfordring for utviklingen av en helt ny prototype, inkludert alle innovasjoner knyttet til teknologi, spesifikke krav til batterier, aerodynamikk og chassis. Dette arbeidet og innsatsen fra Volkswagens mekanikere, ingeniører og mange flere ansatte i Wolfsburg og Volkswagen Motorsport hovedkvarter i Hannover og sist men ikke minst, i denne ukens forberedelser i Colorado Springs, har nå blitt belønnet med en ny rekord på Pikes Peak.

Volkswagen har hatt noen sterke partnere i rekordforsøket til Pikes Peak, i form av Volkswagen R, ANSYS, Michelin, Integral e-drive og OMP. Med Volkswagen R fikk I.D. R Pikes Peak helt fra begynnelsen av et sporty kvalitetsstempel. ANSYS har også gitt et betydelig bidrag til prosjektets suksess ved å støtte programvaresimuleringer. En annen viktig faktor var dekkprodusenten Michelin, med sin lange erfaring fra Pikes Peak, noe som gjorde at de kunne levere dekkteknologi som passer perfekt til kravene. I.D. R Pikes Peaks elektriske motorer, som sammen genererte 680 hk, ble utviklet i samarbeid med partneren Integral e-drive. OMP leverte løpsdressen til Romain Dumas.

Kommentarer fra Pikes Peak International Hill Climb

Romain Dumas (F), Volkswagen I.D. R Pikes Peak #94

– «Utrolig bra! Vi har overgått våre egne høye forventninger med dette resultatet. Fra denne ukens tester har vi vist at det var mulig å slå den tidligere rekorden. For å lykkes har alt måttet klaffe, fra teknologien til sjåføren. Også været spilte en viktig rolle. Alt fungerte så bra, det var en utrolig følelse, og den nye rekorden er prikken over i’en.»

– «I.D. R Pikes Peak er den mest imponerende bilen jeg noen gang har kjørt i konkurranse. Det elektriske drivverket betyr at mye er forskjellig fra tidligere, og jeg lærte mye under prosjektet. Teamet gjorde en ubeskrivelig nøyaktig, men samtidig avslappet jobb. Vi oppnådde ikke bare det ønskede resultatet, men lagånden var også perfekt. Jeg er utrolig stolt over å ha vært en del av dette.»

Sven Smeets, leder av Volkswagen Motorsport

– «Dette var en flott dag for Volkswagen, og vi er veldig stolte av I.D. R Pikes Peak, den mest innovative og komplekse bilen som er utviklet av Volkswagen Motorsport. Hver medarbeider som er involvert i Pikes Peak-prosjektet må hele tiden skyve sine grenser og vise et ekstremt høyt engasjement. Uten dette ville det ikke vært mulig stadig å overvinne nye utfordringer og komme med nye løsninger.»

– «Det burde være umulig å oppnå alt dette, spesielt overordnet rekord på så kort tid, men vårt team løste det takket være deres lidenskap og engasjement. Takk til alle de som jobbet så hardt med prosjektet og viste en så fantastisk lagånd!»

Fakta

  • Pikes Peak International Hill Climb – også kalt «Race to the clouds» − har blitt arrangert siden 1916 i Rocky Mountains nær Colorado Springs, USA.
  • Starten skjer 2 862 meter over havet, løpet er 19,99 kilometer langt og klatrer 1 440 meter til mållinjen på 4 302 meter over havet.
  • Banen inneholder 156 svinger på asfalt.
  • Årets løp gikk av stabelen den 24 juni.
  • Volkswagens løpsbil I.D. R Pikes Peak er firehjulsdrevet (to elektriske motorer), har en systemeffekt på 680 HK, dreiemoment på 650 Nm og en vekt på under 1 100 kg.
  • Akselerasjon fra 0 til 100 km/h på bare 2,25 sekunder. Topphastigheten er på 240 km/t.
  • I.D. R Pikes Peak med Romain Dumas bak rattet slo i år både rekorden for elektriske prototyper og gjeldende samlet rekord.
    Den nye rekorden er på 7 minutter og 57,148 sekunder.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på