Veteranenes helg i Rally Spania

Årets utgave av Rally Spania ble fullt av overraskelser. Ikke minst på grunn av gamle helters comeback.

Det var mange Rally-fans som hadde sett frem til årets Rally Spania. Ikke bare skulle rallykongen over alle Sebastien Loeb gjøre et lite comeback, men vi skulle også få se Petter Solberg i rallyløypene igjen. Loeb gjorde et innhopp hos Citroen i deres WRC-bil, mens Solberg kjørte Wolkswagens nye Polo i WRC2.

Rally Spania er et spesielt løp, siden det går på både grus og asfalt. Fredagen kjører man på grus, før bilene bygges om til asfalt foran lørdagen og søndagens etapper. Det stilles derfor store krav til både førere og servicemannskap for å finne det riktige oppsettet som gir best resultater. I tillegg spilte været en stor rolle, men regn og kjølig vær på lørdagens etapper.

Andreas Mikkelsen har slitt med å finne flyten denne sesongen, og det skulle ikke lykkes i Spania heller. Og det startet bra for Andreas Mikkelsen og kartleser Anders Jaeger på grus-delen, med en etappeseier fredag formiddag og fredag kveld var duoen kun 13 sekunder unna pallen.

Lørdag morgen var det over på asfalt, og med regn og kaldere vær lå det an til noen spennende dekkvalg. – Jeg tok nok ikke ett optimalt valg på lørdag morgen, og det ble vanskelig med feste og ikke lett å få noen rytme i kjøringen, forteller Andreas.

Søndag ble det imidlertid tørrere i været, og på den siste loopen stemte det litt bedre med oppsett og dekk-valg forteller Andreas, som til sist klarte å kapre ett viktig poeng for teamet i fabrikksmesterskapet. – Det har vært en fryktelig vanskelig helg. Vi jobbet jo med asfaltoppsettet før løpet, og følte vi hadde tatt noen steg i riktig retning. Men det var egentlig ikke før nå på siste loopen jeg kunne bruke det oppsettet. Vi var mye nærmere team-kompisene våre nå enn vi var tidligere, og det er ihvertfall ett steg i positiv retning. Men jeg sliter virkelig med å kjøre på den måten jeg vil. Jeg føler jo selv at kjøringen ikke går bra, men jeg får det bare ikke til å stemme med bilen på asfalt. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal kjøre den, for å kjøre den optimalt, og hvis jeg pusher på mer så får jeg enten overstyring eller understyring. Jeg klør meg litt i hodet akkurat nå og vet ikke helt.

Ole Christian Veiby byttet som kjent over fra Skoda til Citroen foran Rally Wales, og kjørte dermed sitt andre løp med Citroen denne helga. Rally Spania startet med grus-etapper på fredag, men etter en bra første etappe ble det punktering på Ole Christian Veiby og kartleser Stig Rune Skjærmoen på SS3. – Vi fikk en dobbelpunktering på den andre prøva, og måtte jo da ta det litt med ro etter det. Etter service hadde vi ett par veldig bra etapper, før bilen stoppet helt for oss på siste etappen og vi måtte bryte, helt tomme for strøm.

Fredag kveld ble bilen bygd om til asfalt, og regn og kjølige temperaturer gjorde sitt til at dekkvalgene ble vanskelige. – Lørdag ble en veldig vanskelig dag på asfalt. Utrolig vanskelig dekkvalg, mye fram og tilbake om vi skulle velge slicks eller regndekk. Jeg tror vi gjorde ett greit dekkvalg, men med mye regn og mye «møkk» dratt opp på veien, så var det ikke lett. Hadde en liten punktering på lørdag kveld, men det var bare min feil. Traff en liten kant med høyre framhjul, men det var nok til at vi punkterte.

Rally Spania ble avsluttet med 4 fartsetapper på asfalt søndag, denne gang med litt mer sol og tørrere forhold. – Søndag begynte veldig bra. Bestemte oss for å kline til i dag, var litt lettere i dag med tanke på forholdene. Første prøva var veldig bra, der var vi helt i toppen. Andre prøva var det litt mere kutting og mere sand og grus som var dratt opp i veien. Da sliter vi litt med bilen, den blir veldig nervøs, så vi mister festet. Etter service gjorde vi ett feil dekkvalg, vi valgte å gå ut på soft og skulle hatt harde dekk. Vi var med på splittene på den første etter service, men etter det var dekka helt ferdig, avslutter Ole Christian.

Veiby endte dermed på en 9. Plass i WRC2, og måtte se to andre nordmenn foran seg på resultatlista. Disse to var de ikke helt ukjente brødrene fra Spydeberg, Petter og Henning Solberg. Henning kjørte en Skoda, tilsvarende bil som Veiby har kjørt tidligere denne sesongen. Henning har ikke kjørt full WRC-sesong siden 2011, men kjørt noen utvalgte løp de siste årene. Men han har både erfaringen og farten inne og kjørte inn til en respektabel sjetteplass i WRC2. Lillebror Petter som hadde sin siste WRC-sesong i 2012 var valgt ut til å kjøre Volkswagens nye Polo GTI R5 i dette løpet, og beviste nok en gang at han er en god sjåfør. Petter overrasket både seg selv og andre, og endte på en tredjeplass i klassen.

-Dette var et fantastisk resultat etter seks års fravær sa Petter etter målgang. Det var ikke noen enkel oppgave med bare to dagers testing med en helt ny bil, og helt nye noter. Derfor er jeg veldig stolt av hva jeg og Kartleser Verionica Engan klarte å oppnå her. Det kunne ikke gått mye bedre enn dette. Vi unngikk all risiko og prøvde hele tiden å holde en ren linje, og med litt mere satsing kunne vi kanskje gjort det enda bedre. Men det viktigste er at vi hadde en god følelse og mye moro i bilen. Og når man avslutter med podium og champagne kan det ikke bli bedre. Jeg må også gi en stor honnør til Sebastien Loeb. Det var helt fantastisk det han gjorde her i helgen, og jeg må bare gratulere ham med en fantastisk seier.

For det var nettopp Loeb som kunne klatre til topps på pallen i Barcelona søndag ettermiddag. Det var nettopp teamets og Loebs erfaring som sikret seieren. Mens regnet falt over serviceområdet på morgenen var Loeb den eneste føreren som kjørte ut med harde slicks. De satset på at regnet ville gi seg, og fikk rett. Samtidig kjørte regnmesteren Loeb både raskt og trygt gjennom den første etappen og hadde dermed mye bedre grep enn konkurrentene når veiene tørket opp utover dagen. Loeb og kartleseren Daniel Elena kjøre inn til sin WRC-seier nummer 79. Over fem år siden deres siste seier (Argentina 2013) Dette ble også Citroens første seier i år, etter andreplass i Sverige og Finland og tredjeplass i Finland.

Rally Spania 2018 ble derfor veteranenes løp. Med både Petter Solberg og Sebastien Loeb på pallen i hver sin klasse.

Totalresultater fra Rally Spania

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på