Verdensrekord med Tesla

11880398_10153439630988405_541591542968435054_nEt knippe tyske Tesla-eiere har gjort den ultimate langtur-testen. Krysse hele det Europeiske kontinent på kortest mulig ladetid.

Fire privateide biler med tre sjåfører i hver, derav en av våre reportere startet fra Tarifa i Spania, det sørligste punktet på fastlands-europa. Målet var tilsvarende sted i nord, Nordkapp. Tre Tesla Model S P85+ og en Model S 85D hadde totalt over 6600 kilometer foran seg.

Skjermbilde 2015-08-12 kl. 08.14.36

Reiseruten. Klikk på bildet for større kart

Ruten var lagt langs østkysten av Spania, inn i Frankrike og innom Sveits. Videre opp gjennom Tyskland, gjennom Danmark og inn i Sverige. På skrå opp til Stockholm, opp til Sundsvall, Over til Norge over Storlien til Trøndelag. Så var det E6 -strakeste veien- opp til Nordkapp..

11800266_931939463515022_1681315798634685609_n

Klart for avreise fra Tarifa

Et godt utbygd nett av superladere skulle sørge for optimal lading av de fire bilene. Man beregnet ladestopp på mellom 15 og 30 minutter avhengig av avstand til neste ladestasjon. Utfordringen var på den siste strekningen fra Sætermoen, som er nordligste superlader. Derfra er det 620 km til Nordkapp. Løsningen ble lading med adapter fra en 22 kW ladestasjon i Alta.

Det er lett å sove i en lydløs Tesla S

Det er lett å sove i en lydløs Tesla S

Starten gikk på morgenen Fredag 7. August. Turen var innmeldt til Guiness som rekordforsøk, og alle fire bilene var derfor utstyrt med GPS-overvåkning som skulle dokumentere turen, blant annet at de holdt seg innenfor lovlige fartsgrenser. De tre sjåførene delte på kjøringen, slik at ingen trengte å kjøre mer enn de var opplagt til. Grytidlig Mandag morgen 10. August krysset de grensen til Norge, og var dermed i landet med størst tetthet av Tesla-biler.

11828793_10153435137678405_4989046668601698427_n

Nødreparasjon i Mosjøen

Turen hadde gått uten problemer så langt, men sør for Mosjøen var en av førerne uheldig og sneiet borti et veiskilt på et veiarbeidsområde. Knust speil og siderute, samt en bulket dør ble resultatet. En pitstop hos et glassverksted med en nødreparasjon med folie berget turen videre også for denne bilen, selv om den ble hengende litt etter de andre.

Ladestopp på Sætermoen

Ladestopp på Sætermoen

Sætermoen er den siste superladeren på turen, og bilene lades fullt opp der, før turen fortsetter til Alta. Etter lading på 22kW-laderen der var man klar for siste etappe. Første bil til å parkere på Nordkapp-platået var teamet med den hvite bilen, ledet av Michael Willberg. 6425,3 km var tilbakelagt på drøyt 4 døgn. Totalt opphold på ladestasjon var 20 timer og 15 minutter. I skrivende stund slapper deltagerne velfortjent av på hotell i Honningsvåg før de setter kursen hjem igjen etter sin kjappe Norgestur.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på