Verdenspremiere for Kia Stinger


Kia fikk mye oppmerksomhet da de i natt norsk tid introduserte sin råeste bil noensinne, 2018 Kia Stinger på North American International Auto Show i Detroit.

Stinger er en videreutvikling av konseptbilen GT, og er en femseters sedan som er den raskeste bilen produsert av Kia noensinne. Det er Peter Schreyer, sjefsdesigner i Kia Motors, og hans team i Frankfurt som er ansvarlig for Stinger, de designet også konseptbilen GT i sin tid. “Med Stinger handler det ikke om å ankomme først, alt handler om selve reisen, det er lidenskap”, sier Gregory Guillaume, sjefsdesigner for Kia Motors Europe.

Albert Biermann, som kom fra BMW til Kia i desember 2014, er ansvarlig for oppsett og kjøreegenskaper sammen med sitt team av ingeniører i Korea og på Nürburgring testsenter.

Når Stinger kommer for salg mot slutten av 2017 er det med to ulike motoralternativer, åtte trinns automatkasse, bakhjulsdrift eller firehjulstrekk. En 2.0 liters firesylindret turbo med 255 hk, og en 3.3 liters turbo V6 med 365 hk er begge fortsatt under utvikling, men Kias måltall for bilen er 0-100 på 5.1 sekunder og toppfart på 269 km/t.

 

Tekniske data (US-modell, kan avvike fra Europeisk modell)

2018 Kia Stinger (US model specifications)
Engine Stinger Stinger GT
Type/layout 2.0L turbocharged 4cyl Theta II 3.3L twin-turbo V6 Lambda II
Horsepower (estimate) 255 hp @ 6,200 rpm 365 hp @ 6,000 rpm
Torque (estimate) 353 Nm @ 1,400-4,000 rpm 510 Nm @ 1,300-4,500 rpm
Block Aluminium Aluminium
Head Aluminium Aluminium
Valve System DOHC D-CVVT 16V DOHC D-CVVT 24V
Displacement 1,998 cc 3,342 cc
Bore x stroke 86.0 mm X 86.0 mm 92.0 mm x 83.8 mm
Compression Ratio 10.0:1 10.0:1
Fuel System GDI (Gasoline Direct Injection) GDI (Gasoline Direct Injection)
Required Fuel Premium Recommended Premium Recommended
Drivetrain Stinger Stinger GT
Transmission gear ratios: 8-speed automatic transmission
1 3.964 3.665
2 2.468 2.396
3 1.610 1.610
4 1.176 1.190
5 1.000 1.000
6 0.832 0.826
7 0.652 0.643
8 0.565 0.556
Reverse 2.273 2.273
Final drive ratio 3.727 3.538
Layout/drive Front engine / RWD or AWD Front Engine / RWD or AWD
Exterior Dimensions Stinger Stinger GT
Length (mm) 4,830 4,830
Width (mm) 1,870 1,870
Height (mm) 1,400 1,400
Wheelbase (mm) 2,905 2,905
Overhang, front/rear 830 / 1,095 830 / 1,095
 
Interior Dimensions Stinger Stinger GT
Seating capacity 5 passenger 5 passenger
Head room
Front (mm) 974 974
Rear (mm) 939 939
Leg room
Front (mm) 1,083 1,083
Rear (mm) 925 925
Shoulder room
Front (mm) 1,433 1,433
Rear (mm) 1,391 1,391
Chassis/Suspension Stinger Stinger GT
Front MacPherson MacPherson
Rear Multi-link (5-link) Multi-link (5-link)
Construction Steel Unibody Steel Unibody
Steering Stinger Stinger GT
Type / Power source Rack and Pinion / Electric motor Rack and Pinion / Electric motor
Variable Gear Ratio Standard Standard
Turns, lock-to-lock 2.4 (RWD), 2.3 (AWD) 2.4 (RWD), 2.3 (AWD)
Turning circle, curb-to-curb (m) 11.2 (RWD), 11.4 (AWD) 11.2 (RWD), 11.4 (AWD)
Brakes Stinger Stinger GT
Front Ventilated disc Brembo 4-piston caliper
ventilated disc
Rear Disc Brembo 2-piston caliper
ventilated disc
Size (mm) front / rear 320 / 315 350 / 340
Wheels/Tires Stinger Stinger GT
Wheel size (in.) 8.0J×18 8.0J×19 (front) / 9.0Jx19 (rear)
Tire size P225/45 R18 P225/40 R19 (Front)
P255/35 R19 (Rear)
Spare Tire Compact spare Compact spare
Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på