Verden sett ovenfra – BMW M850i

Selv dette perspektivet viser ikke helt hvor høye forventningene til den nye BMW 8-serie er. M850i xDrive har 530 hk, 750 Nm og dynamiske ambisjoner.

Tekst: Sebastian Renz og Jan Einar Wettre – Foto: Hans-Dieter Seufert

Fremskrittet kan jo ikke alltid bare gå forover. Den nye BMW M850i står i skyggen av høye trær, på en innkjørsel av knasende grus. Og vi fastslår at fra nå er det ingen vei tilbake. Vi kan ikke la være å tenke tilbake til mai 1990. Det var en lørdag formiddag hos BMW-forhandleren, der de lokale kjendisene vrimlet rundt den nye sportscoupéen 850i med sprudlende vin i glassene. Minnet om at vi tre sjetteklassinger fikk sitte litt i førersetet er et minne jeg alltid vil sette pris på. 850i var litt av en bil, med V12-motor, ellipsoidelykter som felte seg opp og seter med integrerte sikkerhetsbelter. Men E31 fra 1990 er ikke noen sportsbil.

V8 med turbo og ladeluftkjøler. Effekt 530 hk ved 5500 o/min. Maks dreiemoment 750 Nm ved 1800 o/min.

Selv om den nye 8-serien med internnummer G15 har overtatt navnet, har man fortsatt en forventning om at den kanskje er en sportsbil likevel. For å sjekke om det forholder seg slik, kan vi begynne med et nytt element: Bilen merker seg de siste 50 meterne frem til stillstand, og kan nå tilbakelegge denne distansen helt på egen hånd. Føreren trenger bare å gi gass og bremse. Dyp V8-brumming overdøver grusen under hjulene når 8-serien ruller tilbake til veien. Ti meter igjen, fem, ute. Jeg rykker glasspaken til girkassen til D og går på gassen. Ja, nå er det i hvert fall ingen vei tilbake. Det sørger V8-motoren på 4,4 liter for, en motor som ikke er så velkjent som man kan tro. Teknikerne har forandret rundt 70 prosent av delene. Det gjelder veivhuset, stemplene, rådene og lagrene. Videre er det nå større twin scroll-turboer i V-en på motoren. Til tross for partikkelfilterets dempende virkning styrker disse endringene V8-eren med 68 hk og 100 Nm – det tilsvarer hele motoren i en Kia Picanto 1,0.

Alt en GT trenger: langt panser, double bubble, brede veier.

Med 530 hk og 750 Nm kaster bilen seg til 100 km/t på 3,8 sekunder, og rett etterpå dundrer den inn i fartssperren ved nøyaktig 254,7 km/t. Men en slik akselerasjon og sterk bremsing forventer vi jo. Vi er mindre interessert i hvor fort den går, og mer opptatt av hvordan den går fort.

BMW har puttet inn alt som gjør M850i dynamisk: sportschassis med adaptive dempere og aktiv krengingsstabilisering, firehjulsstyring (med variabel utveksling foran), differensialsperre og firehjulsdriften, som kan lede all kraft til bakakselen. Det er påkostet, og det gir både briljans og distanse.

8-serien er enormt rask, en ren supermakt på Autobahn. Der styrer bakhjulene parallelt med forhjulene, og dermed øker kjøresikkerheten i svinger til det urokkelige, noe vårt elgtestresultat på 147,2 km/t viser. I slalåmen kjører åtteren derimot i en hastighet der bakhjulene styrer motsatt av forhjulene, slik at smidigheten øker. Der legger denne styringen seg til den spisse styringen på forhjulene, og det oppstår aggressiv retningsendring. Bakakselen har en avslappet ESP, som etter hvert reagerer med fint doserte bremseinngrep når hekken så smått begynner å skli. Det virker som en helt riktig adferd for en sportsbil. Men akkurat det er 8-serien ikke.

Det mest nyttige man kan gjøre med det trange baksetet er å bruke det som en utvidelse av bagasjerommet.

For M850i er tung. Til tross for karbontaket veier den 1979 kg – 454 mer enn den siste Porsche 911 turbo vi testet, og 443 kg mer enn en BMW i8. Den har som kjent bare en tresylindret bensinmotor, men må også drasse på hele hybriddrivverket.

I 850i blir handlingen fratatt en del iver og letthet på svingete småveier, og det skyldes vekten og målene. Lengde ganger bredde resulterer i 9,2 kvadratmeter, et ganske stort areal. Til tross for den avanserte styringen, minimale karosseribevegelser og høy kjøresikkerhet føles 8-serien ofte stor på veien.

Særlig irriterer bakakselstyringen, fordi den ofte ikke er harmonisk eller smidig, men hyperaktiv og overspiss. Dermed er det bare det fremragende veigrepet man merker av differensialsperren og firehjulsdriften. All denne teknikken gjør det lett å kjøre fort, men binder ikke føreren tettere sammen med bilen, og skaper snarere distanse. Det er forskjellen mellom en Gran Turismo og en sportsbil.

Førermiljøet er pent og høyverdig, mens betjeningen er godt strukturert.

Lange reiser på brede veier fikser åtteren som få andre. Krysse et halvt kontinent før lunsj? Ja, det gjør vi gjerne med denne suverene motoren. V8-eren trekker homogent og hardt, og svekkes aldri. Den bruker mye bensin – 1,25 liter per mil i testen – men i sparerunden vår tegner den seg bare for 0,86 liter, så den kan kjøres nokså sparsommelig. Automatkassens lange avstand mellom utvekslingene bidrar til det. Den bruker navigasjonsdata også, så den har alltid riktig gir klart, og girer fort, mykt og diskret.

Dermed blir alt helt avspent for fører og passasjer i de bekvemme multikontursetene. Til bagasjen har du baksetet, for nesten uten kneplass og med liten takhøyde er det knapt mulig å sitte der. Det er altså best å være bare to, så klager fra baksetet ikke forstyrrer roen som den gode støydempingen sørger for.

Heldigitale instrumenter med navigasjon, kjøredata, akselerasjonsvisning og turteller som roterer motsatt vei.

Også komforten er fin, selv om M850i har et stramt grunnoppsett. Korte ujevnheter blir nøye sortert i Comfort-modus. Ettersom innstillingene for chassis, drivverk og styring henger tett sammen, har du også akseptabel restkomfort i modusene Sport og Sport+.

Mindre behagelig blir det når filskiftassistenten og cruisekontrollen tar over styringen på en rute fra navigasjonssystemet. BMW kan selv regulere farten, og den bremser og akselerer med hensyn til fartsgrensen. Den holder filen og styrer med i svinger. Men på veier uten midtlinje oppfatter systemet hele veien som sin fil. Bilen kan også akselerere ivrig gjennom smale hårnålssvinger, før den blir adskillig tregere i en bred og mild sving like etter.

Men systemet kan jo slås av med et knappetrykk. De mange andre funksjonene kan du styre ved hjelp av talestyringen eller raskt organisere med iDrive, som nå heter Operating System 7.0. Vil du vise turtallet i head-up-displayet eller se navigasjonskartet i de digitale instrumentene? Intet problem. Instrumentene selv, digitale og med turteller som roterer motsatt vei, er helt moderne og kaller seg Live Cockpit Professional. Kanskje vi er for opphengt i fortiden til å synes de er bedre enn analoge instrumenter. Men de er nok bare et tegn på heldigitaliseringen.

At 850i med 530 hk er rask, visste vi. Men enda viktigere enn hvor fort den kjører er hvordan den kjører fort.

850i er en enormt kraftig, rask og smidig bil. Ikke en sportsbil, heller en fortsettelse av BMWs coupétradisjon. For alle dem som synes i8 blir for futuristisk er den et annerledes alternativ i BMWs modellutvalg.

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på