Unngå rustne elbil-bremser

5861.1772Bremsene på elbiler er mer utsatt for å sette seg fast og få rustproblemer enn vanlige biler. Med jevnlig service og en kraftig nedbremsing i ny og ne, kan problemet reduseres.

Særlig i vinterhalvåret kan elbiler få problemer med bremsene. Mye kjøring på vann og saltsørpe, sammen med lite bevegelse på bremsene, øker risikoen for fastrustede bremser.

– Også vanlige biler får lettere rust i bremsene om vinteren. Vanligvis vil kraftige nedbremsinger begrense problemet. Men elbiler kjøres som regel på en jevnere og mer energisparende måte, hvor man rett og slett bremser mindre og ikke så kraftig, sier markedssjef Hans Erik Lian i Relekta.

Relekta er en stor leverandør av reparasjons- og vedlikeholdsprodukter til verksteder og industribedrifter.

Bilister som kjører elbil blir mer bevisste på å kjøre energieffektivt. Man sparer strøm ved å holde avstand til bilen foran og bremse rolig ned, eller til og med bare ved å slippe gassen og la motoren bremse.

– Det er jo også målet med å kjøre en elbil, at man ikke forurenser mer enn nødvendig. Samtidig fører den defensive kjørestilen til at særlig bremsene blir brukt for lite og for forsiktig. En litt hardere oppbremsing fra tid til annen er fint for å øke bevegeligheten rundt bremseklossene. Men pass på at du ikke har en bil liggende rett bak når du bremser, sier Lian.

Smør godt

Den økende tregheten kan unngås ved å smøre fett rundt og på baksiden av bremseklossene regelmessig, og særlig før vinteren.

– Smørefettet må være laget for å tåle høye temperatursvingninger og må ha god festeevne slik at det ikke lar seg vaske bort. Etter lang tid skal fettet fortsatt ha smørefilm som sikrer bevegelse til bremseklossene, sier han.

Ifølge Lian kan bremsenes levetid forlenges betydelig. Det er også penger å spare på godt vedlikehold.

– Bremser som er ødelagt av rust må i verste fall byttes. Det kan koste fra 3000 til 8000 kroner dersom flere deler må byttes, sier han.

Lian anbefaler også å spyle hele bremsesystemet hver gang du vasker bilen.

– Vær nøye når du spyler både bremseskiver og kalippere, som er den store delen rundt bremseskivene. Det er inne i den bremseklossene sitter. Man ser den tydelig gjennom åpnningen på felgene. På de fleste biler er det mulig å komme til ved å spyle gjennom åpningen i felgen og på innsiden bakfra. Da slipper man at salt blir sittende fast og danne rust, sier Lian.

Gjelder mange

Birger N. Haugs bilverksted på Rud i Bærum får inn mange elbiler med dårlig bremsevirkning.

– Kundene klager over at bremsene ikke tar skikkelig. Ved å demontere bremsene, rengjøre og slipe flatene, blir vi kvitt rusten. Så er det bare å smøre med et spesialfett og skru bremsene sammen igjen, sier teknisk leder Bent Mikkelstrup.

Han mener jobben bør gjøres på et verksted dersom man ikke har inngående kjennskap til bil.

– Bremser skal man ikke tulle med. Det er viktig at de monteres og behandles av profesjonelle, sier han.

Selv om det er flest elbiler som trenger en overhaling av bremsesystemet, får også vanlige biler rust i bremseskivene. Særlig bakbremsene er utsatt.

– Bakbremsene sitter åpent, slik at de får sprut fra forhjulene. Ettersom 60 til 70 prosent av bremseeffekten kommer fra forhjulene, aktiveres bakbremsene sjelden, særlig når man kjører defensivt. Da utvikles ingen varme som tørker opp sølet, og ingen friksjon som fjerner rustdannelse, sier Mikkelstrup.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på