Tungvekterne

De er beundret og utskjelt. Men ingen kan unngå å bli fascinert av Bentley Bentayga V8, Mercedes-AMG G 63 og Range Rover Sport SVR. Vi tar disse digre SUV-ene med V8-motor og 500 hk nærmere i øyesyn.

Tekst: Bernd Stegemann og Jan Einar Wettre – Foto: Daniel Wagner

De viktigste nyhetene står ofte med liten skrift. På side 35 i prislisten til den nye G-klassen får vi for eksempel vite at ørkensand på karosseriet ikke trenger å være et resultat av en Sahara-ekspedisjon, men at du som ekstrautstyr kan bestille en lakkfarge av samme navn. Det er praktisk, ettersom den en gang så asketiske terrengbilen forlengst har blitt et motorisert statussymbol for velstående byboere.

Gjerne som AMG, for det skal jo helst gå forover. Kraftige 585 hk og 850 Nm mot tregheten i en kampestein på 2,6 tonn – G 63 kan ikke bare tøye fysikkens grenser, men er på vei inn i det rent absurde. Hittil har hverken Jeep eller Land Rover hatt mot til å lansere en hardcore terrengbil med slike data. Sammenlignet med Mercedesens historie er de like store, sterke og dyre rivalene Bentley Bentayga V8 og Range Rover Sport SVR knapt mer enn leketøy for avenyene eller dragstripa.

På utsiden følger den nye G-klassen tradisjonene, men inni er kundenes komfort vel ivaretatt.

Den firkantede og høyreiste grunnformen, de rette og flate vinduene og de synlige dørhengslene antyder bilens enkle, robuste og funksjonelle karakter. Men sidepipes og digre dekk i de brede hjulhusene skaper snarere inntrykk av en racerbil du må bruke stigbrett for å komme inn i.

Også inni er det kontrastene som råder, med høy sittestilling, kubistisk plassfølelse og nærstående frontrute som før. Men nå finner vi også teknologi og luksus, fra LED-lyktene til widescreen-instrumentene.

cw-tall? Aldri hørt om. Her står jeg, og kan (og vil) ikke annet. I G-klassen er det bare omvandlingen av enorm kraft til enormt skyv som er effektiv, og den betaler man for med et testforbruk på 1,67 liter bensin på mila. Bassgangen til den dypt buldrende fireliters V8-motoren stiller rivalene i skyggen, og kan i opptil 160 km/t kompensere for G-klassens handicap i vekt og luftmotstand. Men før eller senere vil den bratte frontruta bli til en fluesmekker og bremsekloss, og når du tar foten av gassen merker du hvordan den gir klart supplement til de ordinære bremsene med ventilerte skiver.

Den høye sittestillingen gir fremragende oversikt, mens widescreenskjermen gir like god innsikt.

Med tanke på massen og høyden blir også chassiset kraftig utfordret, så elektronikken setter stopp for fremdriften i 220 km/t (240 med Driver’s Package). For til tross for denne nye versjonens klart bedre styring og kjørepresisjon, skaper svinger alltid litt uro i karosseriet, og dekkene gjør seg bemerket. Men vi skal sette pris på bilens fine retningsstabilitet, og også løftet om at G-klassen om nødvendig vil bære oss til verdens ende, selvsagt på massasjeseter med Workout-program for god blodsirkulasjon i musklene.

Den samme sikkerheten finner vi ikke i Bentayga. Den skinninnbundne instruksjonsboka beskriver riktignok terrengutstyret, med kompass, høydemåler og alle mulige vinkler bilen kan håndtere, men truer også med bortfall av garanti hvis «bilen blir brukt til formål den ikke er beregnet til, for eksempel racing eller terrengkjøring». Denne britiske bilen bruker all VW-konsernets teknologi, og er kledd i en atletisk drakt som overfører typisk Bentley-stil til formen av en stor SUV.

Bentayga tar forestillingen om den typiske britiske GT-en til et nytt nivå.

Denne store bilens størrelse gjør seg ikke nødvendigvis gjeldende i form av plass innvendig, men det er en del av konseptet. Det er også interiørets enestående stil og kvalitet, med flotte detaljer, fra de analoge instrumentene, via høyglansede seteskinner til de klassiske luftedysene. Og at britene oppfatter infotainment som mer enn bare navigasjon, stereo og 360-graders kamera, ser vi av de nedfellbare tilskuersetene i skyggen av den åpne bakluka.

Også på førerplassen er det mye å oppleve. Med det første støtet med gassen feirer vi den overlessede luksusen, mens vi ikke bruker et eneste sekund på å fundere over kostnader og bensinforbruk. Til tross for all effekten vil Bentley alltid søke ut en viss tilbakelenthet, og den luftfjærede og krengingsstabiliserte Bentayga kan godt oppfattes som en moderne Gran Turismo med ekstra god plass og særlig bredt bruksområde. Det er storslått hvordan den ligger på veien, styrer inn i svingene og fjærer. Og bak rattet i V8-modellen savner du aldri den mange hundre tusen kroner dyrere V12-motoren.

V8-motoren med turbo skjuler seg under plast….

… mens den elektroniske nøkkelen foretrekker lakk og krom.

 

Det er bemerkelsesverdig hvordan en slik landeveiskrysser blir til et villdyr uten noen nøling, og hvordan den like etter spiller uskyldig og verdig. Den helt uanstrengte automatkassen bidrar til det, ved å omdanne overfloden av kraft til fremdrift på en vennlig måte. Lyddesignet ivaretar en finjustert balanse mellom diskresjon og autoritet. Det som imponerer mest er den overveldende følelsen av tilbakeholdenhet, dyp avspenthet og suverenitet. Altså det som britene kaller «splendid isolation».

Akkurat dette elementet hører naturligvis til grunnutstyret i den sterkeste terrengbilen fra Land Rover, som til tross for sine dimensjoner liker å kalle seg Sport. I SVR-utgave med kompressor-V8 og 575 hk har den gode skallseter med fin kontur foran og bak, og Sport-tilnavnet forsvarer den ved å veie rundt 200 kg mindre enn de to andre her. Dessuten er det alltid en anelse dramatikk i lyden når femlitersmotoren trekker.

Bilen skyver hardt fra starten, den freser flott når den skifter gir, og så trekker den sømløst videre. Sports-Rangen stormer forover med stor kraft, presist dirigert av åttetrinnskassen, og befridd fra alle spørsmål om veigrep. Den fjærer velvillig uten å stille seg på skrå i svingene. Du kjenner vekten når du svinger, og når det blir riktig trangt understyrer den. På bølgete underlag blir den også bragt noe ut av fatning.

Til tross for større spoilere og tofarget interiør tar Range Rover SVR vare på sitt stilfulle image.

Så vi tar det heller rolig, nyter interiøret av tofarget Windsor-skinn og den flotte lyden fra Meridian-høyttalerne. Like underholdende er Venture Cam, som filmer landskapet eller bilens omgivelser og gjengir det på skjermen i sanntid. Hva kan vi savne her?

Tja, kanskje pengene bilen koster, eller en viss nedtoning av størrelsen. Biler som dette møter ikke alltid applaus. Men litt bifall har disse luksuriøse SUV-ene fortjent, ettersom de holder både sorger og smålighet på avstand. Det hjelper nok om du ikke bare venter at disse bilene skal gi deg all suvereniteten du trenger, men at du også har med noe selv.

 

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på