Toyota tar viktig steg mot billigere elbiler

Toyota har utviklet en magnet til bruk i elbilmotorer der innholdet av det sjeldne jordmetallet neodymium er halvert og erstattet med andre, billigere jordmetaller uten at kvaliteten er redusert.

Toyota har utviklet verdens første varmemotstandsdyktige magnet med redusert innhold av det sjeldne jordmetallet neodymium. Toyotas nyvinning vil bidra til utvidet bruk av elmotorer i blant annet elbiler og roboter, og til å skape bedre balanse i markedet for sjeldne jordmetaller når produksjonen av elbiler øker markant det neste tiåret.

I Toyotas magnet er deler av neodymium-innholdet erstattet med lantan og cerium, som er to vesentlig billigere og mer tilgjengelige jordmetaller. Ved bare å endre sammensetningen av jordmetallene ville magnetens effekt blitt dårligere. For å opprettholde magnetens varmemotstandsdyktighet og evne til å beholde effekten (koersivitet) ved redusert neodymium-innhold har Toyota derfor utviklet nye teknologier, som sørger for samme kvaliteter som tidligere neodymium-magneter selv om innholdet av det sjeldne jordmetallet er redusert med inntil 50 prosent.

Bruk av sjeldne metaller i neodymium-magneter

Produksjonsvolumet av neodymium er relativt høyt, men det er bekymringer for at det vil bli mangel på metallet når hybrid- og elbiler blir mer populære i tiden fremover. Den nyutviklede magneten inneholder heller ikke terbium eller dysprosium, to andre sjeldne jordmetaller som er regnet som kritiske materialer for å produsere svært varmemotstandsdyktige neodymium-magneter.

Toyota forventer at den nye magnettypen vil bli tatt i bruk i motorene for elektrisk kraftstyring i biler og andre maskiner i første halvdel av 2020-tallet. Videre vil Toyota arbeide med utvikling av magnetene for at de kan tas i bruk i elbilenes hovedmotorer i løpet av det neste tiåret.

Magnet fra fjerde generasjon Prius elmotor

Toyota har målsetning om å tilby elektrifiserte versjoner av alle sine modeller innen 2025. I 2030 er målet å selge 5,5 millioner elektrifiserte biler, inkludert én million helt batteri- eller hydrogendrevne biler, årlig.

For flere detaljer, se den internasjonale pressemeldingen her: http://newsroom.toyota.eu/toyota-develops-new-magnet-for-electric-motors-aiming-to-reduce-use-of-critical-rare-earth-element-by-up-to-50/

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på