Toyota Rav-4 Hybrid – Hyttefolkets favoritt


Fjorårets registreringsstatistikk er klinkende klar. Hybridbiler selges som aldri før, og ingen har flere ulike hybrid-modeller på programmet enn Toyota. Med den nye Rav-4 får det norske hyttefolket drømmebilen

Tekst og foto: Sven Furuly

Det hersker liten tvil om at SUV’en tilhører de mest populære kjøretøygruppene i Norge, enten vi kikker oss rundt i trafikken eller ser på salgsstatistikkene gjennom en årrekke.  Det er heller ikke vanskelig å forstå, de byr på god oversikt fra førerplassen, som regel gode plassforhold, og ikke minst firehjulsdrift som skaper god fremkommelighet under vanskelige kjøreforhold.

Vi skal ikke så langt tilbake i tid før dieselmotoren var enerådende i SUV’ene, og i mange situasjoner er dette fortsatt en glimrende løsning. Common rail teknologi og intelligente styringssystemer gir høy effekt og høyt dreiemoment fra selv ganske moderate sylindervolum. Godt hjulpet av en CO2-styrt avgiftspolitikk gjennom mange år, har de bensindrevede SUV’er vært redusert til et valg for spesielt interesserte. Men de sterkt økende dieselprisene er i ferd med å endre denne situasjonen

I 2014 dukket det første reelle alternativet til dieselmotor i en SUV opp. Da lanserte Mitsubishi sin Outlander PHEV, og med ett var også bensinhybriden representert blant SUV’ene, og kjøperne fikk et nytt drivstofføkonomisk alternativ til de stadig mer kritiserte dieselmotorene. Om dette er med rette, er en diskusjon vi ikke skal gå dypere inn på her, men snarere konsentrere oss om Toyota – som med mer enn 6.5 millioner produserte hybridbiler hittil –  nå endelig lanserer en slik utgave av sin ekstremt populære SUV, RAV4.  Vi foregriper kanskje konklusjonen, men vi må simpelthen slå fast at ”kommer sent, kommer godt” er et meget dekkende uttrykk for Toyota  RAV4 med hybrid drivlinje. Og da mener vi naturligvis ikke sent i forhold til konkurrentene – for det er ingen andre enn Mitsubishi, blant de tyve-talls modellene på markedet, som byr på samme teknikk. Nei, vi tenker snarere i forhold til de forhjulsdrevede modellene Prius, Auris og Yaris, som nå sørger for at nesten to tredjedeler av Toyotas samlede salg i Norge utgjøres av hybridbiler.

Utviklingen av en hybrid drivlinje i RAV4 har handlet om å ”skynde seg langsomt”. Toyota står bak prestisjemerket Lexus, og  hybrid-SUV’er har vært tilgjengelig med Lexus-merke på panseret i ti år allerede. Til gjengjeld har vi nå fått en løsning som er teknisk svært avansert, byr på et lavt drivstofforbruk og ivaretar alle de gode bruksegenskapene vi forbinder med en moderne SUV.

I Rav-4 Hybrid er forhjulene drevet av en bensinmotor og elektromotor som hver for seg eller samlet sender kreftene til hjulene gjennom en planetgirkasse, akkurat slik vi kjenner det fra Prius og de andre hybridsøsknene. Gjennom å benytte en elektromotor nummer to bak i bilen, som driver bakhjulene, skapes en firehjulsdrevet hybridbil.  En sømløs hybridteknologi har Toyota bevist at de behersker, men å utvikle en intelligent elektronikk der ”alt” spiller sammen og oppfører seg som en ordinær firehjulsdrevet bil med en mekanisk mellomaksel og mulighet for mekaniske eller elektrisk styrte clutcher som kobler inn- og ut firehjulsdriften, sender ulike krefter til hvert hjul, osv. , er ingen enkel oppgave.

Om man lykkes – og det har Toyota gjort – er fordelene flere. Ved akselerasjon og rask kjøring på svinget vei aktiveres hele systemet  for å gi maksimal kraftoverføring og best mulig veigrep. Sensorer sørger for å fordele kreftene mellom for- og bakaksel for å gi optimalt grep på løst (grus) eller dårlig (snø/is) underlag. Når det ikke er behov for firehjulsdrift sendes det ingen strøm til den bakre motoren, og kjører man sakte stenges bensinmotoren, og det er bare den fremre elektromotoren som driver bilen. Slikt blir det lavt bensinforbruk, lavt CO2-utslipp og lavt NOx-utslipp av!

Folk som kjøper en SUV forventer at dette skal være familiens ”multiverktøy”, og da skal den naturligvis kunne trekke en tilhenger.  RAV4 Hybrid kan trekke 1650 kg, og det er utvilsomt tilstrekkelig for folk flest, om man ikke skal trekke bilhengere eller tung hestetransport med sin familie-SUV. Batteripakke og elektromotorer gir en vektøkning på 160 kg i forhold til utgaven med 2-liters ordinær bensinmotor, mens forskjellen er litt mindre når vi sammenlikner med en RAV4 med dieselmotor. Den tillatte totalvekten er imidlertid økt noe, og dermed er lasteevne (og bagasjerom) like stort på de ulike RAV4-utgavene.

Med et CO2-utslipp på bare 117 gram/km – men en dreiemoment på 400-500 Nm – avhengig av turtallsområde, representerer den firehjulsdrevede RAV4 en helt ny generasjon SUV’er der et bensinforbruk langt ned mot en halvliter per mil er oppnåelig. Dette krever naturligvis en bevisst fører, men selv på våt asfalt vinterstid er det mulig. Dermed blir det viktig å nøye vurdere hvordan du bruker din SUV, før du velger merke og modell. En plug-in hybrid som Mitsubishi Outlander kan i praksis kjøre en distanse på 35-40 km som en ren elbil. Da er batteriet tomt, og forbruket blir atskillig høyere enn det Toyota Rav-4 Hybrid kan levere over en distanse på f.eks 350-400 km.  Eget kjøremønster blir dermed viktig å vurdere før du velger blant ulike hybridteknologier.

Etter selv å ha kjørt flere hundre tusen kilometer i hybridbiler er det bare å slå fast at Toyota Rav-4 er en glimrende familiebil med plass til fem, et stort bagasjerom som ikke er påvirket av batteriene, og en kjøreglede som ikke står tilbake for SUV’er med klassiske drivlinjer.

 

TEKNISKE DATA

Toyota RAV4 Hybrid 4WD

Karosseri

Femseters SUV. Lengde x bredde x høyde 4605 x 1845 x 1660 mm, akselavstand 2660 mm, egenvekt 1650 kg.

Chassis

Uavhengig hjuloppheng. Foran tverrstag og McPherson-fjærbein. Bak tverrstag og langsgående stag. Skruefjærer. Støtdempere. Stabilisator for og bak. Ventilerte mnskivebremser foran, skivebremser bak. Dekkdimensjon 235/55 R 18.

Kraftoverføring

Firehjulsdrift, trinnløs  automatgirkasse

Motor

Rekke-fire bensinmotor med Atkinson-cycle. Slagvolum 2494 ccm. Effekt 112 kW/152 hk. To elektromotorer på 105 og 50 kW. Samlet systemeffekt 197 hk ved 6000 o/min. Maks dreiemoment 400-500 Nm, avhengig av turtall. Batteri: Ni-Mh

Ytelser

0-100 km/t: 8,3 sek.

Toppfart: 202 km/t

Forbruk (EU): 0,49 l/mil (2WD)

Grunnpris:

466 000 kroner. Prøvekjørt: Modell Executive til 520 900 kroner.

TOTALT

Bra: Sømløs og velfungerende 4WD hybrid drivlinje. Lavt forbruk og lavt støynivå under alle kjøreforhold. RAV4 er tilgjengelig med alle aktuelle førerhjelpesystemer.

Mindre bra: Prisen begynner å bli drøy.

 

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på