Toyota inntar taxi-toppen

Flere års målrettet arbeid har gjort Toyota til det foretrukne merket blant landets taxisjåfører.

Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at hver tredje bil av de 1300 førstegangsregistrerte taxiene så langt i år er en Toyota. Med en økning i antallet nye biler på mer enn ti prosent, er Toyota for første gang foran samtlige konkurrentene på listen over de mest populære taxi-bilene.

– At Toyota er det foretrukne merket blant landets taxi-sjåfører er en fantastisk anerkjennelse og tillitserklæring. Dette er bileiere som setter svært høye krav til kjørekomfort og driftssikkerhet. De trekker også frem hvordan våre hybrid-elektriske biler er et godt økonomisk valg gjennom lave drifts- og vedlikeholdskostnader, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Han trekker også frem at et målrettet arbeid mot taximarkedet med dedikerte selgere og egne kundemottak er en faktor som har gjort Toyota til den mest populære bilen blant nye taxi-eiere.

Det er Prius og Rav4 som er de foretrukne modellene for taxibruk

De nye Toyotaene kan se frem til mange mil på veien. I følge Statistisk sentralbyrå tilbakela norske taxier over 502 millioner kilometer i 2017, hvorav 112 millioner kilometer ble kjørt i Oslo. Og i Oslo er Toyota-andelen spesielt høy, med 55 prosent markedsandel for nyregistrerte taxier.

Det er særlig Toyota Prius og Toyota RAV4 som foretrekkes av taxi-eiere. Sistnevnte har hatt en økning i markedsandelen på 40 prosent så langt i år.

– Vi har også store forventninger når den tidligere storselgeren Toyota Camry re-introduseres som ny hybrid-elektrisk modell i Norge i 2019. Med sine kjøreegenskaper og lave driftskostnader forventer vi at denne vil være synlig i mange byer med taxi-skilt på taket.

Nye Camry Hybrid vil nok også slå godt an hos taxi-eierne

Espen Olsen i Toyota Norge tror mange nye Toyota-taxier vil bidra til økt salg av de samme bilene også mot personmarkedet.

– De mange Toyota-taxiene er en fantastisk måte å vise frem våre modeller til resten av markedet. Mange har nok sin første opplevelse fra en hybrid-elektrisk bil som passasjer i en Toyota-taxi, og gjennom taxisjåførene har vi mange stolte bileiere som mer enn gjerne forteller om bilens egenskaper. I tillegg blir Toyotas nye modeller synlige i bybildet og dette vet vi fra erfaring at skaper økt interesse hos kundene.

Ateef Latif er en drosjeeierne i Oslo Taxi som har byttet til RAV4 Hybrid det siste året og er svært bevisst på valget: – Tid er penger når vi kjører drosje. Siden vi kjører 365 dager i året døgnet rundt må bilen være veldig driftssikker. Vi sparer også tid på Express Service som utføres på under en time mens vi venter. Hvis noe inntreffer tilbyr Toyota også gode garantibetingelser og prioritet på verkstedet her på Økern.

Rav4 byr på en trivelig arbeidsplass. Her fra 2019-modellen som kommer til Norge på nyåret

Latif har også gode erfaringer fra sist vinter med firehjulstrekkeren sin: – Jeg kommer frem over alt og det gir en ekstra trygghet. Uansett vær kan jeg glede meg til arbeidsdagen. Bensinforbruket har også vært ned mot 0,6 liter på mila og jeg sparer 2500 kroner måneden i forhold til den dieselbilen jeg hadde før. Komforten har også vært svært bra, med trinnløst automatgir som gir myk og behagelig kjøring. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte en hybrid tidligere, sier Latif.

 

Fakta om taximarkedet:

Solgte biler og markedsandeler så langt i 2018:

Antall førstegangsreg. taxier Markedsandel hittil i år
Toyota 419 32,3
Mercedes-Benz 405 31,3
Volvo 107 8,3
Skoda 91 7,0
Ford 65 5,0
Volkswagen 45 3,5
Peugeot 28 2,2
BMW 26 2,0
Lexus 24 1,9
Opel 16 1,2
TOTALT (alle merker) 1296 100 %

Pr. 31. oktober 2018

Kilde: OFV

Utvikling i markedsandeler siste ti år

Kilde: OFV

Om taximarkedet:

  • Antall kjørte km totalt for taxi (Kilde: SSB): 502.221.000 km
  • Andel med passasjer: 53 %
  • Totalt antall taxiløyver (kilde: Transportloyve.no): 8157
Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på