Toyota Camry er tilbake

Etter 14 års fravær er Toyota Camry tilbake på det europeiske markedet. Bilen ble offisielt avduket under bilutstillingen i paris i går.

Nye Camry Hybrid styrker Toyotas tilstedeværelse i D/E- segmentet, og modellen er i en unik posisjon takket være det kraftige selvladende hybriddrivverket. Med den nye modellen utvides antallet hybrider som tilbys på det europeiske markedet til åtte modeller.

Nye Camry er åttende generasjon av en bil som har vunnet utallige priser siden den kom for salg for første gang i 1982. Modellen selges i mer enn 100 land verden over, og mer enn 19 millioner eksemplarer er solgt så langt.

Med et årlig salg på mer enn 700 000 enheter er Camry den bestselgende bilen i D/E-segmentet i verden.

Nye Camry bygger på alle kjerneverdiene som har gjort den så populært til dato – segmentledende nivåer av kvalitet, holdbarhet og pålitelighet, stillhet og kjørekomfort – med oppsiktsvekkende nytt eksteriør- og interiørdesign, enestående komfort og romslighet, toppmoderne drivverk-teknologi og nye nivåer av kjøreglede.

Den nyeste generasjonen Camry viser design- og ingeniørfilosofien bak Toyota New Global Architecture (TNGA). TNGA sidestiller gode kjøreegenskaper med overlegen kvalitet, avansert teknologi og miljøfokus.

Slank eksteriør design

Stylingen til nye Camry Hybrid har et dristig og særpreget utseende. Fronten er en modig evolusjon av designspråket – Catamaran under Priority. En slank, dyp øvre grill fremhever Toyota-emblemet og har tynne LED-frontlykter i hver ytterkant.

Den store trapesformede nedre grillen går over nesten hele frontfangeren. Sidene omfavner grillen på en måte som kan minne om de to skrogene til en katamaran. Det understreker den brede hjulstillingen og den målrettede holdningen til nye Camry Hybrid.

I profil gir det lave panseret og taklinjen en lav beltelinje og inntrykk av en kupé som er trukket ned i karosseriet. Det senker det visuelle tyngdepunktet ytterligere.

Ergonomisk premium kupé

Interiøret i nye Camry er designet som en nøye gjennomtenkt fusjon av funksjon, stil og håndverk.

De sensuelle kurvene i det nye dashbordet kombinerer et ergonomisk ideelt, fokusert førermiljø med romslig og komfortabel plass til passasjerene. Sammen former komponentene, omhyggelig utformede teksturer og konsistensen i bruken av materialer, en kupé med enestående kvalitet.

Lydanlegget, klimaanleggets kontrollpanel og en 8” infotainment-skjerm er fullt ut integrert i den piano-sorte overflaten på midtkonsollen, uten mellomrom mellom kontrollene.

Nye Camrys Human Machine Interface (HMI) har en trio av lettleste, informasjonskoordinerende skjermer som består av: et 10″ Head-Up display (HUD) i farger, en 7” multiinformasjonsskjerm og en 8 » skjerm i senterkonsollen, med den nyeste versjonen av Toyota Touch® 2 multimediasystem.

Kontrollene har blitt fullstendig redesignet for bedret funksjonalitet, utseende og berøringskvalitet. Alle kontroller er nøye utformet og ergonomisk optimalisert, inkludert metallbrytere av høy kvalitet. Sømløs tekstur og kvalitet i utførelsen gjennom hele instrumentpanelet understreker Camrys høye nivåer av presisjon i interiøret.

Med et utvalg av skinn og stoff, er det nye Camry Hybrid interiøret tilgjengelig i to farger: Beige (skinn) – som kombinerer et mørkt grått teppe og øvre dashbord med to nyanser av beige; og svart (stoff eller lær).

Framsetene har blitt redesignet for bedre støtte og komfort. Den nye GA-K-plattformen byr på bedre kjøreegenskaper, og Camry er utstyrt med seter som reflekterer dette.

Bak får man elektrisk justerbare seter som opereres via et kontrollpanel i armlenet. I dette panelet kan man også justere aircondition og lydsystemet.

Nytt understell reduserer dempernes begrensning av bagasjeplassen. Nye Camry har et bagasjerom på 524 liter.

Nytt 2.5 liters hybrid-elektrisk drivverk

Nye Camry Hybrids 2.5 liters selvladende hybriddrivverk kombinerer drivstoffeffektivitet, lave utslipp og lite støy med mer krefter og bedre respons.

Camry Hybrid leverer 160 kW / 218 DIN hk, med CO2-utslipp på 98 g / km med et kombinert drivstofforbruk på bare 4,2 l / 100 km1.

Den nye 2,5-liters 4-sylindrede Dynamic Force-motoren gir høy effekt og jevn framdrift, og har termisk effektivitet på 41%, som er i verdensklasse.

Den inneholder en rekke Toyotas mest avanserte teknologier, inkludert Dual VVT-i med VVT-iE (Variable Valve Timing Intelligent System med elektrisk motor) og D-4S (Direkte injeksjon 4-takts bensinmotor) for optimal kraftproduksjon, utslippsevne og drivstoffeffektivitet.

Det nye Toyota hybridsystem (THS II) inkluderer ny sekvensiell Shiftmatic-teknologi som gjør at sjåføren kan «skifte» med en hendel på konsollen.

Engasjerende kjøreegenskaper

Den TNGA-baserte GA-K-plattformen er avgjørende for nye Camrys forbedrede kjøreegenskaper og -komfort. Nøkkelelementer som sikrer en engasjerende kjøreopplevelse er bedret torsjonsstivhet, ny demping bak og et betraktelig mye lavere tyngdepunkt.

Det lette, svært stive karosseriet gir en betydelig 30% økning i vridningsstivhet over den forrige modellen. Mens et nyutviklet, firepunkts motormonteringssystem er designet for å dramatisk redusere motorvibrasjon, og også ytterligere øke Camrys stivhet og stabilitet.

Et nytt understell som består av et MacPherson-oppsett foran og et nye doble wishbone-armer bak, har blitt konstruert å gi overlegen stabilitet og mindre krengning, men også for å levere en kjørekomfort som overgår andre kjøretøy i klassen.

Sist, men ikke minst, GA-K-plattformen er designet for å gi et lavt tyngdepunkt, noe som gir en mer engasjerende sittestilling, og mer presise og direkte kjøreegenskaper med mindre krengning.

Økt sikkerhetsnivå

Nye Camry Hybrid kommer med et bredt utvalg av passive og aktive sikkerhetsfunksjoner.

Alle modeller har Toyota Safety Sense som standard, et sett med aktive sikkerhetsteknologier som er designet for å hjelpe til med å forhindre eller redusere effekten av sammenstøt på tvers av en rekke trafikksituasjoner.

Camrys Toyota Safety Sense-sytem har blant annet kollisjonsvern med en funksjon for å oppdage fotgjengere, adaptiv cruisekontroll (ACC), filskiftvarsling med styreassistanse, automatiske fjernlys og skiltgjenkjenningsteknologi.

Ytterligere sjåførstøtte og sikkerhetsforbedrende systemer inkluderer en blindsone-monitor (BSM) med varsling for kryssende trafikk bak bilen (RCTA), avstandssensorer foran og bak, en monitor med parkeringshjelp og en komplett serie bremse- og antispinnsystemer.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på