Torden over landet – AMG GT 63S

Skal vi nevne Porsche Panamera med én gang? Nei? Greit, vi venter med det. Her ser du i hvert fall Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé 63 S. Den har 639 hk og 900 Nm, og den er siktet nøye inn mot én spesiell rival.

Tekst: Sebastian Renz og Jan Einar Wettre – Foto: Hans-Dieter Seufert

Der oppe, rett før klosteret, er det en parkeringsplass til høyre. AMG GT 4-dørs ruller over sprakende grus, og noen av steinene blir hengende i de varme dekkene. Vi stiger ut. V8-motoren kjøler seg ned i den høstfriske luften med harde pingelyder fra metallet. Men lytt: Kan vi fortsatt høre ekkoene av hylet fra biturbomotoren? Eller er det ekkoer fra en svunnen tid? Hvor mange ganger har vi egentlig vært her? Og hvor mye lenger vil vi bli lamslåtte av dette kjente landskapet? Så mange spørsmål, så mye tvil. Og bak der ser vi veien slynge seg i nydelige kurver gjennom et landskap som består av ensomhet og utsikt.

Grillen har lameller som kan lukke seg for å bedre aerodynamikken. Hekkvingen gjør det samme, bare mer synlig.

Ja, det er mye å spørre om rundt denne bilen. Men la oss heller begynne med det den er: et svar. Dette er Mercedes’ svar på Porsche Panamera. Den er ganske lik AMG-en i ytre mål, pris og ikke minst konsept. Som Panamera oppfatter GT 4-dørs seg som en sportslig luksussedan. Kombihekken med en ganske liten luke er dermed ikke der for å gjøre bilen mer praktisk, men for å gjøre den mer dynamisk. Kantene er så høye at du må løfte kofferten ganske høyt for å få den inn i det grunne bagasjerommet.

Det har et volum på 461 liter, og det kan økes til 1324 når det tredelte baksetet blir lagt ned. Da oppstår det en viss hverdagsnytte her. Og jo da, det er plass til to voksne i baksetet. Men som alltid er det bare å si at hvis du absolutt må ha med deg hele familien på de vanvittige akselerasjonsbragdene en AMG-bil kan prestere, og kanskje slenge med deg et par vaskemaskiner også, bør du velge en E 63 S 4Matic T.

3,1 sek – Jo da, null til hundre fikser AMG GT 63 S 4-dørs helt greit. 3,1 sekunder fra null til 100 km/t tilsvarer en akselerasjon på 9 m/s2 – nesten like kraftig som ved fritt fall (9,81 m/s2).

Den nye modellen er basert på E-klassen. Men AMG er ikke så ivrige etter å skru forventningene ned, for denne bilen med navnet GT 4-dørs blir også nevnt som en versjon av AMG GT – altså sportsbilen med midtmotor foran og transaksel-konsept. Og pressemappen spanderer 47 sider på å vise hvordan bilen ble til. Det skal sies at AMG absolutt ikke sparer på noe når det gjelder å gjøre E-klassen til en touringbil til gatebruk.

For 4-dørs spisser ingeniørene oppsettet av understellet enda mer. Forakselen, med triangellenker av smidd aluminium, sitter på sterkere integralbjelker, mens den femleddete bakakselen har større sporvidde og en ny elastokinematikk. Luftfjæringen med tre kamre har fått et stivere oppsett, og styringen med variabel utveksling har blitt mer direkte i grunnstilling (14,4 mot 15,5:1). I tillegg kan bakhjulene styre ved hjelp av elektriske servoer i V8-modellene. I opptil 100 km/t styrer de mot forhjulene for større smidighet, og i høyere fart styrer de med for større retningsstabilitet.

639 hk – 900 Nm, og motorbyggerens signatur på toppdekselet

Motoren er den samme fireliteren med to twin-scroll-turboer plassert i V-en mellom sylinderrekkene. Med 1,5 bar ladetrykk får V8-motoren 639 hk og 900 Nm, altså 27 hk og 50 Nm mer enn i E 63 S. Det merker ingen noe til, men i disse tider med sterk inflasjon i både hestekrefter og dreiemoment minner vi gjerne om at denne differansen utgjør motorkraften fra en hel Citroën 2CV 6.

All denne kraften blir kanalisert gjennom en nitrinns automatkasse. Den har en våt startclutch, slik at bilen kan trekke hardere fra stillestående. Akselerasjonen blir ytterligere støttet av at GT har en kortere utveksling i bakakselen enn en E 63 S, selv om girkasseutvekslingen er den samme. Selvsagt muliggjør den standardmonterte 4Matic+ en helvariabel kraftfordeling. Den kjenner du godt i Drift Mode, der all kraften går til bakhjulene. De andre trinnene er noe mer brukbare i praksis, og strekker seg fra Comfort til Sport, Sport+ og Race.

Digital fremstilling av et mekanisk ur – det føles litt feil.

Du kan også aktivere et dynamisk program, fra Basic til Advanced, Pro og Master. Her blir de innstillbare motorlagrene strammet, servohjelpen i styringen blir mindre og balansen i den elektroniske differensialsperren på bakakselen går fra nøytral til overstyring. ESP-en kan slås av, det er klart, men den har også en mellomstilling. Eksosen har to volumstyrker og hekkvingen styrer seg selv, men den har også fire trinn du kan velge.

Det mangler altså ikke valgmuligheter for GT, men det er også saker her som du prøver én gang og så prøver å glemme (ja, det er Launch Control vi mener). Så det er mye som må sorteres og konfigureres riktig. Dermed går det med mye tid, mer enn du senere kan ta igjen, selv med 639 hk til disposisjon.

Omstendelig betjening med mange doble funksjoner.

Mer perifere ting som deaktivering av start/stopp-systemet kan håndteres med en iøynefallende knapp på midtkonsollen, og også med en av de to bryterne på rattet. For kjøremodusene er det en dreieknapp på rattet og en direkteknapp ved siden av girspaken. De gode assistentsystemene må aktiveres med små flater på ratteikene. Du må fingre deg gjennom infotainmentsystemet på touchpad, eller du kan ordne nesten alt med talestyringen. På den måten kan du også styre navigasjonssystemet og forandre den ønskede belysningen i bilen. Og vi er ikke ferdige, for det er også velværegreier her, med dufter og musikk og slikt. Men kanskje vi har fått nok av perifere ting nå?

Vi går rett til hovedsaken. Startknapp, V8-motoren tordner i gang. Girspak i D, gass, og AMG-en skyter forover. Ikke mykt, men med en iver som om den var sent ute til et fly. Som mange AMG-er før er det V8-motorens kraft som karakteriserer denne bilen. Og den autoriteten du kjenner når motoren aldri må anstrenge seg i hastigheter der andre biler kaster inn håndkleet.

Ja, man kan si at kritikken mot den harde komforten i sakte fart ikke er så viktig når du aldri kjører sakte uansett. I hastigheter over bytempo håndterer den stramme fjæringen ujevnhetene fint. Men å dominere på Autobahn forventer vi av en GT. Er det nok til å kunne ta opp kampen med Panamera?

Baksetet er bredt, og har to enkeltseter i stedet for en benk.

Sensasjonen med Porschen er at den til tross for store ytre mål føles så kompakt på veien at føreren kan glemme at det fortsatt er både baksete og bagasjerom bak forsetene. Dermed skaper bilen en følelse som du egentlig burde trenge en 911 for å få til.

Den følelsen mangler i AMG GT 4-dørs. Den føles alltid så stor som den er. På brede og jevne racerbaner og testbaner er den en supermakt, og enormt rask i slalåmen og elgtesten. Men på vanlig vei får den det ikke like godt til. Den kjører selvsagt nøytralt og fantastisk trygt, selv når du setter den i en sportsmodus fordi du vil ha en litt løsere hekk. Men med tanke på de store ressursene denne AMG-en har satt inn på kjøreegenskaper, føles den heller stor. Og du merker alltid en liten distanse mellom deg og bilen. Det skyldes også styringen. Til tross for all presisjonen og den direkte følelsen fikser den ikke den tette og sømløse forbindelsen som Panamera bygger opp. Den forbindelsen hadde vært nødvendig for oftere å tenne den flammen av begeistring som nå bare dukker opp når du ser at du er i starten av en lang slette. Da får du kjenne den grenseløse akselerasjonen, besørget av firehjulsdriften og den supersterke motoren.

Du kan forandre atmosfærebelysningen med talestyring. Eller du kan slå av start/stopp-systemet på rattet. Men hvorfor?

Men så er ikke det heller så imponerende som det var i tiden før elbiler som Jaguar I-Pace kunne forføre med en like mektig, men enda mer homogen og dessuten stillferdig akselerasjon. Når du har opplevd det, vil du også legge merke til den korte turbonølingen i AMG-en, og at automatgirkassen stadig må sortere sine ni trinn riktig, slik at det fungerer i svinger. Og da har vi ikke engang nevnt testforbruket på 1,36 liter per mil.

Hvis du går for toppmodellen av denne bilen er du neppe bekymret over bensinregninger. Men GT 63 S prøver ikke engang å late som om den bryr seg om forbruket. Det at V8-eren slår av fire sylindere når det går sakte er mer symbolpolitikk en effektivt. Det er som å spise fire smultringer, og så gjøre stort nummer av at man bruker skummet melk og ikke fløte i kaffen.

2149 kg – veier AMG GT 63 S 4Matic+ 4-dørs Coupé – og det endeløse navnet har nok noe av skylden for det. I kjøreegenskapene må mye teknikk kjempe mot høy vekt.

Det hadde virket rebelsk og kanskje til og med litt kult, hvis nå ikke GT 4-dørs hadde begynt med andre planer. I mars 2017 kom jo GT Concept med hybriddrift og 600 kW effekt. Elektromotoren skulle drive bakhjulene, også delvis alene. Dermed skulle hybriden «også i fremtiden muliggjøre en enestående kjøreopplevelse.» Denne bilen er sikkert det beste av hva AMG har utviklet før. Men er det ikke egentlig fremtiden vi lever i nå?

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på