Tøffest i gata – Polo GTI

Ny plattform, større motor, spesielt chassis. Resultatet: den kuleste VW Polo GTI-en. Vi har prøvekjørt.

Tekst: Stefan Helmreich og Jan Einar Wettre

Siden generasjon før den forrige har vi ikke vært helt sikre på Polo GTI. Da fikk VW nemlig den supre idéen å avskaffe den manuelle girkassen, noe som ødela kjøregleden en del. Etterfølgeren fikk en manuell girkasse likevel, mens det nå igjen ser ut til at DSG-kassen er den eneste muligheten. Hverken på nett eller i det trykte materialet ser vi noen manuelle antydninger. På fortvilelsens rand spør vi VW. Jo da, den manuelle girkassen kommer, men først om et halvt års tid. Ingen grunn til uro, altså.

For også når dobbelclutchen er bedre i denne bilen enn i forgjengerne, ruller fint i gang og reagerer kjapt på girhendlene, er kjørefølelsen med denne kassen fortsatt litt svak. Spesielt for en småbil.

Polo GTI

Nåja, så veldig liten er den ikke lenger, ettersom den er bygd på MQB-plattformen. 4,07 meter, fem dører, 1355 kg. Og foran sitter det en toliters turbomotor med 200 hk i stedet for de 180 den forrige hadde. Men til tross for størrelsen går det virkelig unna når det trengs. 6,7 sekunder til 100 km/t er absolutt bra for en Polo. Noen overveldende makt viser 2,0 TSI ikke, men her virker den ikke så anstrengt som i Golf GTI. Til tross for en lang utveksling spinner den opp med en kornete lyd, og alt etter modus reagerer den enten pliktoppfyllende eller aggressivt på gassen. Den låter til og med ganske sexy, særlig fordi eksosrørene stadig gir fra seg et kort plopp-poppop.

Eco, Normal, Sport og en Individualmodus du kan sette opp selv

Og denne frekke undertonen passer bedre til Polo GTI enn noen gang før. Den har nemlig fått støtdempere med en fin sportsmodus som virkelig gir kontur til handlingen. Fronten trekker, hekken er stabil, styringen er presis. Ingen tvil om at det ligger mye arbeid bak dette. Og strategi. Tidligere var Polo GTI fortsatt bare varianter av standardbilen, mens denne er utviklet parallelt. Som en egen modell, altså, etter egne målestokker, og med rikelig selvstendighet i kinematikk og oppsett. Og det merker du. Riktignok som en understrømning, men likevel klart og tydelig.

Høyverdig og sjarmerende førermiljø

Den eneste innvendingen er forakselen, som ikke matcher motorkraften ved akselerasjon ut av svingene, og som må støttes av tractionkontrollen. En løsning på dette finnes i VWs hyller, nemlig den differensialsperren du finner i Golf GTI Performance. Den hadde passet, og da hadde Polo tatt steget fra sportslig småbil til en liten sportsbil. Det hadde den fortjent.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på