Tøff utfordring for Veiby

EOS78666Ole Christian Veiby står overfor en av sine morsomste utfordringer i rallykarrieren. Under VM-runden i Sverige skal han kjøre en Skoda Fabia R5 i WRC2-klassen, som har et utrolig sterkt startfelt.

– Tøffere startfelt enn hva det er i WRC2-klassen har jeg aldri opplevd. Jeg gleder meg veldig til å se hvor jeg står sammenlignet med de beste i klassen, sier Ole Christian Veiby, som altså skal måle krefter mot blant andre finnen Esapekka Lappi og svenske Pontus Tidemand, som er teamkamerater med Ole Christian i Even Management. Både Lappi og Tidemand er fabrikkførere for Skoda og stiller til start i samme bil som 19-åringen fra Kongsvinger. De to fabrikkførerne blir sett på som to av de største rallytalentene i verden, og må finne seg i å være favoritter. Men også fjorårets suverene norgesmester Eyvind Brynhildsen, mangeårig norgesmester Anders Grøndal og briten Elfyn Evans har ambisjoner om å kjempe i toppen.

– I junior-VM kjører jeg en Citröen med framhjulsdrift. Nå skal jeg kjøre en bil med firehjulsdrift, og det er noe ganske nytt for meg. Jeg fikk et par fine testdager før Rally Finnskog, og hadde tenkt til å bruke løpet som en nyttig gjennomkjøring. Dessverre punkterte jeg på den første fartsetappen og måtte bryte. Derfor har jeg ikke fått like mange mil i bilen som jeg hadde håpet på før Rally Sverige. Uansett skal det bli moro og interessant å måle krefter med førere som har mer erfaring enn meg. For meg blir det viktigste å fullføre og bygge erfaring, men jeg håper å kunne varte opp med noen gode etappetider, sier Ole, som har med seg Stig Rune Skjærmoen som kartleser.

De norske guttene synes det er synd at værgudene har ødelagt for vinterens store folkefest på skogen. Mildværet har som kjent ført til at flere etapper har blitt avlyst.

– Jeg håper og tror det blir et bra rally likevel, men synes det er trist for arrangøren at løpet blir amputert. Slik som forholdene er, har de ikke hatt noe valg og jeg har forståelse for at etapper har blitt strøket. Stig Rune og jeg skal uansett gjøre det beste ut av det, og konsentrerer oss om de etappene vi skal kjøre. Været får vi ikke gjort noe med, sier han.

Foto: Christian Gustavsson/Even Management

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på