Til Nordkapp med Tesla

_MG_2472-edit-260815

Et dusin entusiaster nektet å tro at elbilen er udugelig som langturbil. Så de kjørte fire Teslaer fra Spania til Nordkapp, en tur med mange hindere og én verdensrekord.

Tekst: Markus Stier og Jan Einar Wettre

Foto: Markus Stier

Til slutt ble de to siste timene ikke så viktige. Vi ville gjerne ta bilder av rekordbilen på Nordkapp-platået, men da etter Kongen. Kong Harald, kronprins Håkon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte igjen kongerikets nordligste ende, og da stiller man seg gjerne i kø. Særlig fordi Kongen ikke skapte særlig mye oppstyr. Kanskje han ville være grei og ikke stjele alt rampelyset fra dagens andre begivenhet på 71 grader nord.

Det var tirsdag den 11. august, rundt 15.30, en fin dag i en ellers ikke særlig fin sommer, at en ikke lenger skinnende hvite Tesla S 85D rullet ut på Europas offisielt nordligste punkt. 6425 km hadde bilen bak seg, og foran seg hadde den et avsnitt i Guinness rekordbok for sin forsering av hele Europa med den korteste ladetiden. Kontrollørene fra Irland hadde med seg en gammel rekord på 22 timer, og ifølge initiativtager Michael Willberg var den nye tiden 20 timer og 15 minutter, altså klart kortere.

 

Da kan man tåle at et annet mål ikke ble nådd: «96 timer» hadde sidepassasjer og klesprodusent Martin Wrobel trykket på jakker og polotrøyer før turen fra sør-spanske Tarifa til Norges nordligste punkt. Til slutt ble det 104 timer og 30 minutter. Det ble mindre viktig da solen brøt gjennom skydekket og sendte et varmt lys over de mektige fjellene. Det ble servert kaker, og etter fire dager med pappbeger ble kaffe og cappuccino servert i ekte porselenskopper.

Teslaen kjørte 6425 km på 26 ladinger.

Teslaen kjørte 6425 km på 26 ladinger.

«Vi er fryktelig skuffet, men også overlykkelige,» sa Willberg. Men grunnen til hele foretagendet var snarere en følelse av frustrasjon. For Willberg oppfattet det som en torn i øyet at elbilen i mellomeuropeiske tidsskrifter alltid ble fremstilt som bybil og ikke noe annet. Ellers har han bare med biler å gjøre som vanlig forbruker, og jobben hans er å lage fine høretelefoner. Før kjørte han gjerne sin Mercedes S 600 L, før han innså at det bare var tøv når han bare hadde én mil til jobben. Testturen i en Tesla Model S varte 50 meter. «Jeg tar den,» sa Willberg og skrev under på kontrakten.

I Tyskland er dette miljøet av «troende» jevnt fordelt over hybrid-tilbedere, hydrogenaktivister, elektropurister og Tesla-disipler. De vil at nytelsen skal være uten anger, altså at kjøreglede skal forenes med rekkevidde. Og ingen av dem vil bli satt i bås med de andre gruppene.

_MG_2335-edit-260815

Tesla-fanatikerne hisser seg aller mest opp når de møter fordommen om begrenset rekkevidd, og de går foran med et godt eksempel. Spanjolen Rafael de Mestre har allerede kjørt verden rundt i sin Roadster. Ingen har kjørt flere kilometer enn de rundt 400 000 som Hansjörg von Gemmingen har tilbakelagt med sin Roadster, og Eberhard Mayer var den første som kjøpte en Model S i Tyskland. Ingen av de tre trengte noen overtalelse før de var klare til å delta i rekordforsøket.

De brukte sine egne biler til start, og det ville Willberg også. Men hans splitter nye Model S 85D ble skadet da den ble losset fra skipet, så Tesla skaffet på kort varsel en annen bil som fylte rollen.

Heller ikke på andre måter gikk prosjektet uten motstand. Særlig første etappe i Spania ble vrien for kvartetten. Tesla bygger ut sitt nettverk av ladestasjoner svært raskt, men på den iberiske halvøy er det fortsatt glissent.

Og selv ikke de litt mer utbredte Chademo-stasjonene var alltid tilgjengelige. Teamene måtte skille lag for å få ladet, og dermed ble feltet tidlig delt opp. Ofte var laderne å finne på industriområder og stengt om natten, og noen ladestasjoner var avmerket på kartet, men fantes ikke i virkeligheten. Et mannskap uten spanskkunnskaper spurte om strøm og batteri på en bensinstasjon, med den følge at betjeningen kom trekkende med en startkabel. «Jeg visste at starten i Spania kom til å bli det største eventyret,» sier Willberg. Men det slo ikke til.

Ingen somlet, men det ble også tid til å beundre naturen.

Ingen somlet, men det ble også tid til å beundre naturen.

Gjengen var advart mot elg i Norge, men det ble litt annerledes. Om morgenen den tredje dagen slumret to av den fire mann store besetningen fredelig i baksetet da Willberg mistet konsentrasjonen et øyeblikk og styrte for sent inn i en venstresving, kom ut i grøfta og streifet et trafikkskilt. Resultatet var at høyrespeilet og sidevinduet ble knust, mens dørene og skjermene fikk noen bulker. Men ellers gikk det bra.

Men som de sa under månelandingen: «Failure is not an option.» På neste ladepunkt i Mosjøen lå bilglassverkstedet til Andreas og Sølve beleilig til like ved. De to fagmennene satte kjapt på en folie. Penger ville de ikke ha, de ville bare være til hjelp. De formidlet rekordforsøket på sosiale medier, og på Setermoen hadde Truls Johnsen skyndt seg til ladestasjonen på motorsykkelen sin for å tipse om flere lademuligheter for de siste 500 kilometerne.

Den lengste etappen uten å «fylle tanken» fikset teamet allerede mellom Tarifa og Alicante: 477 km. Tesla angir en maksimal rekkevidde på 425 km. Farten lå på 100 til 130 km/t på motorvei, på landevei mellom 60 og 100 km/t. Det var knapt mulig å ta igjen tapt tid, for Guinness-folkene misliker råkjøring og sjekker det hele med GPS. Lederbilen ladet batteriet 27 ganger. Den korteste stoppen varte 18 minutter, den lengste 110. Når det tok lang tid knurret teammedlem Frank Mischkowski: «Jeg er bortskjemt av Superchargerne.»

Kjøring koster strøm, men ikke penger. Lading var gratis overalt.

Kjøring koster strøm, men ikke penger. Lading var gratis overalt.

Mange hurtigladestasjoner er plassert ved hoteller og restauranter, som ved herregården Toftaholm i svenske Småland. Der kunne man takket være Tesla-stasjonen glede seg over mange nye kunder. Eieren snakket om at dette var den beste sommeren noen gang og at han måtte ansette flere folk, og det ble notert i lokalpressen. For i hele Skandinavia snakker folk om den våteste juli måned på flere tiår.

Supercharger-nettet vokser i rasende fart. Michael Willberg vet at rekorden trolig ikke vil leve lenge. Men sammen med Mischkowski hadde han planlagt å ta et bad i havet etter målpassering. Men i Honningsvåg fant de ingen som visste om et passende sted for akkurat det. Som noen sa: «Det er det ingen som har gjort her før.»

Vakker Nord-Norsk natur

Vakker Nord-Norsk natur

Kommentar

Et lite uhell med rekord-Teslaen utløste en storm av raseri på Facebook. Diagnoser som vanvidd og ansvarsløshet satt løst blant amatørpsykologene, selv om alle trafikkreglene nøye ble fulgt i løpet av turen. Det ligger i sakens natur at et rekordforsøk er en slags ekstremsituasjon, men hvis dette er vanvidd, må titusener tvangsinnlegges. Alle bilførere har blitt søvnige på en lang tur eller har mistet konsentrasjonen et øyeblikk når de har plundret med radioen. Hvor mange kilometer blir tilbakelagt i ett strekk av feriesjåfører som vil komme fortest mulig frem? En del av raseriet dreier seg også om at mange misliker elbiler. Denne rekordturen løste selvsagt ikke alle problemene med elektriske kjøretøyer. Den er en pionérhandling som ikke er mer enn den ser ut som, nemlig en pekepinn om at ikke alt man trodde var umulig faktisk er det. En slik ekspedisjon er ikke slutten, den er bare begynnelsen. Det fantes en gang en nordmann som ville drive med strømmen over Stillehavet på en flåte for å vise at Polynesia kunne ha blitt befolket fra Sør-Amerika. «Umulig,» sa historikerne. «Uansvarlig,» sa maritime eksperter. Etter 104 dager nådde Kon-Tiki frem til øya Raroia. Thor Heyerdahl ble over natten en anerkjent forsker, og vant til og med en Oscar.

Markus Stier

 

 

Rekordturen i tall

Strekning                                              6425 km

Lengste etappe                                       477 km

Gjennomsnittlig etappe                       230 km

Tid                                                           104:30 t

Total ladetid                                             20:15 t

Ladinger                                                    26 (21 Supercharger, 3 Chademo, 2 22kW)

Lengste lading                                         110 min (22 kW)

Korteste lading                                         18 min (Supercharger)

Totalforbruk                                         1220 kWh

Laveste forbruk                       16,3 kWh/100 km

Høyeste forbruk                      23,5 kWh/100 km

Gjennomsnittsforbruk               19 kWh/100 km

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på