Theodor Olsen sikter mot Le Mans

Stadig flere unge bilsportutøvere gjør suksess i utlandet. En av dem er 18 år gamle Theodor Olsen fra Moelv som nå tar fatt på sin fjerde sesong utenlands.

Theodor har drevet med motorsport siden han var seks år. Det hele startet med at han fikk en liten ATV-crosser som fire åring og trillet rundt på jordet hjemme. Men han gikk raskt over til gokart. Han fikk etter hvert gode resultater, og vant NMK Sommercup i 2011 og Norgescupen i 2012 i sin klasse. Som 13-åring begynte han å kjøre Formula Basic, og var da den yngste formelbilkjøreren i Skandinavia. Han dominerte denne klassen og ble blant annet Norgesmester 2 år på rad og vinner av Norgescup, før det var på tide å ta et steg videre. Han prøvde også en sesong i Danske Citroen DS3 cupen men fant seg ikke til rette der.

Han valgte da å satse på Radical Racing i Sverige. Dette er en forholdsvis ny gren av bilsporten, og er etablert av den britiske bilprodusenten Radical. De startet opp i 1997 med å bygge løpsbiler med motorsykkelmotorer. Bilene var først og fremst beregnet på kunder som ville ha det moro på banekjøring. Etter hvert ble bilene svært populære, og det ble etablert racingserier. Først i Storbritannia, men siden også i øvrige Europa, Asia, Canada, Australia, Kina og USA. Theodor debuterte og vant den Skandinaviske serien i 2016. Hovedpremien var å få kjørte European masters finalen på Jerez. Der gjorde han seg såpass bemerket hos Radical at han etterhvert fikk tilbud om et gratis sete hos Dawson Racing i den Amerikanske serien for 2017-sesongen. Det er bare noen ytterst få i Norge som har gratis kjøring og det er svært uvanlig i bilsportsammenheng. Theodor gjorde en flott innsats i USA, og vant flere løp. Blant annet to seire på legendariske Laguna Seca i California.
Han kommer fortsatt til å kjøre i USA men har valgt å prioritere den europeiske serien ”European Masters” denne sesongen.

Theodor er en vinnertype, og er godt vant med å stå på seierspallen

Bilsport er en mer krevende idrett enn mange tror. God fysikk og et klart hode er meget viktig. Theodor trener mye og har vinnerinstinkt, noe som tydelig kom til syne når han deltok i NRK-serien ”Best i mest” for noen år siden. Der skulle unge idrettsutøvere prøve seg i hverandres idretter, og Theodor gjorde en god figur der. I tillegg til fysisk trening er det mentale også viktig. Theodor har deltatt på Tommy Østgårds Race Academy der han lærte mye om taktikk og effektiv racing. I tillegg hvordan man skal opptre mot presse og sponsorer, noe som er viktig for å finansiere en kostbar sport. Et godt bidrag kom på slutten av fjoråret da han ble kåret til Årets Bilsporttalent. En prestisjetung pris som tidligere er vunnet av blant annet Andreas Bakkerud og Dennis Olsen, som nå er godt kjent som topputøvere i rallycross og racing. Prisen er på 300.000 kroner, i tillegg til videre oppfølging på bilsportens landslag «Team Norway»

Her er bilen Theodor skal kjøre i årets sesong.

Det meste av kjøretreningen skjer i simulator, og Theodor konkurrerer også i simulator-racing som har blitt veldig populært. Disse simulatorene har nå blitt så realistiske, at man får god kjennskap til både bil og bane. Theodor var i full sving med å lære seg de europeiske banene foran årets sesong da det plutselig kom en telefon fra fjorårets team i USA. De ville gjerne ha ham over til å kjøre åpningsløpet på Circuit of the Americas i Austin, Texas. Siden det var 3 uker til sesongstart i Europa og alle utgifter ble dekket, var ikke Theodor vond å be. Torsdag før påske ble kursen satt mot USA, og det ble liten tid til trening før lørdagens løp. Selv om han ikke hadde sittet i bilen siden September fant han seg fort til rette, og tok to seiere og en andreplass denne helgen. Dermed leder Theodor og Dawson Racing den amerikanske serien, og teamet har gitt klart uttrykk for at de ønsker ham tilbake. Forutsatt at det ikke kolliderer med de europeiske løpene ønsker Theodor å kjøre også i USA, så det ligger an til en hektisk sesong for den sympatiske 18-åringen fra Moelv. Eller rettere sagt, det blir en hektisk sesong for hele familien Olsen. Lillesøster Thea følger nemlig i brorens fotspor, og har gjort det skarpt i både karting, Formula Basic, Seven Racing og Shortcar Bandit. Denne sesongen skal hun kjøre brorens gamle Radical i Radical Cup Scandinavia. Thea er også en del av «Team Norway» ( Junior Team). Familieteamet T&T Motorsport styres av pappa Erik Olsen som har ansvaret for det tekniske, logistikk og sponsorarbeidet, mens mamma Anne Helene sørger for at alle har det de trenger av mat og drikke. Selv om Theodor nå får sin support av sine nye team i USA og England, vil resten av familien følge med ham der det lar seg gjøre. Totalt kan hele 15 av sommerens helger for familien Olsen bli tilbrakt på en eller annen racerbane.

Lillesøster Thea følger i brorens fotspor, og er også en meget respektert utøver.

Theodor legger ikke skjul på at Le Mans Prototype serien og langløp er målet, og  da selvsagt det berømte 24-timers løpet. Radical er den serien som kommer tettest opp mot Le Mans serien, og han er derfor på rett spor.

Bilen Theodor skal kjøre i European Masters er en Radical SR8. Den har en 2,7 liters V8-motor på 405hk som flytter den 725 kg tunge bilen fra 0 til 100 på 2,8 sekunder. Den driftes av RAW Motorsport og Louis Hamilton-Smith.

Mer informasjon om bilen kan finnes på Radicals nettsider

European Masters kjøres over 6 løpshelger på kjente baner i Europa.

13-15 Apr       Estoril – Portugal

4-6 Mai           Paul Richard – Frankrike

8-10 Jun          Spa Francorchamps – Beliga

6-8 Jul             Hungaroring – Ungarn

31 Aug-2 Sep  Silverstone – England

21-23 Sep       Monza – Italia

Hvilke løp som eventuelt skal kjøres i USA er ikke klart ennå, men vi vil uansett følge med Theodor gjennom sesongen og kommer med rapporter fra alle løp.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på