Tett i toppen i Rally Sverige

vw-20160212-3877

Det er tett i toppen etter første dag i Rally Sverige. Sebastien Ogier leder med 27 sekunder, men fra andre til sjette plass skiller det bare 15 sekunder. De tre norske toppførerne er alle blant de syv beste.

Vanskelige forhold preger årets utgave av Rally Sverige. flere etapper er avlyst, og forholdene er meget uforutsigbare på de etappene som blir kjørt. Sebastien Ogier tok kjapt ledelsen og har kjørt godt gjennom hele dagen og sikret seg en komfortabel ledelse

Østberg på pallen

d17ef18e347871e9944e7d310ab99d0c_XL

Mads Østberg er den raskeste nordmannen så langt. Etter en litt nølende start begynte han å få opp farten når bilene beveget seg over grensa til hjemlandet. Med tredje beste tid på både Svullrya 1 (SS4) og Röjden 2 (SS8) klatret han opp på resultatlista. Ved dagens slutt ligger Mads og kartleser Ola Fløene på en fin tredjeplass. Med snaue sju sekunder opp til andreplassen er muligheten for en pallplass absolutt til stede for de to. Men mange gode førere kommer rett bak, og forholdene fortsetter å være krevende resten av helga.

Mikkelsen med trøbbel

2016002868_MIKKELSEN1

Åpningsdagen av Rally Sverige har på ingen måte vært problemfri for Andreas Mikkelsen. Rallyesset innser at det blir tøft å hente hjem seieren, men har fortsatt et godt håp om å klare andreplass.

Etter dagens seks etapper, ligger nordmannen på en beskjeden sjetteplass. Men opp til andreplass er det ikke mer enn i underkant av 16 sekunder. Frem til teamkamerat i Volkswagen Motorsport – de tre siste års verdensmester Sebastien Ogier – er det 42 sekunder. Mye av dette tapte Andreas og kartleser Anders Jæger på begge gjennomkjøringene på Svullrya-etappen.

– På første gjennomkjøring traff vi store mengder med vann som hadde lagt seg i veien. Vi fikk vannplaning, og mistet kontroll over bilen – og skar rett ut. Vi var heldige som kom oss tilbake på veien, innrømmer 26-åringen.

Også andre tur på Svullrya måtte han se sekunder gå tapt.

– Da gjorde jeg en førerfeil og kom for fort inn i en sving. Jeg traff en stubbe som var gjemt under snøen på utsiden av veien, og vi tapte over 20 sekunder på dette. Fram til da hadde jeg heng på Ogier, men skjønte etter etappen at det nå handler om å klare andreplassen, sier han.

Selv om avstanden frem til Hayden Paddon på andreplassi utgangspunktet er høyst overkommelig, så kan været bokstavelig talt stikke kjepper i hjulene for Andreas og Anders. Mangelen på snø og kulde har sørget for at flere etapper av årets VM-runde i Sverige har måttet strykes. Ironisk nok er det nettopp snø som nå kan ødelegge for førerne som starter først i startfeltet. Det er nemlig spådd nærmere 20 centimeter snø i løpet av natten, og som bil nummer to på veien, vil Andreas fungere som brøytebil for bilene som kommer bak.

– Hvis værvarselet slår til, så kommer vi til å slite. De som kommer bak i feltet vil ha en stor fordel, for forholdene blir bedre og bedre for hver bil. Men været får vi ikke gjort noe med og vi skal gjøre det vi kan, understreker han.

Henning Solberg på sjuende

Henning Solberg har endelig klart å stille til start igjen, men holder ikke samme tempo som de seks i tetgruppa. Med ett minutt frem til Mikkelsen blir det hardt å komme seg lengre opp på resultatlistene. Men Henning har mye erfaring og viser tydelig at han fortsatt kan å kjøre fort i de svenske skogene. Det hadde vært hyggelig om han kunne kommet i mål på en god plassering.

Kontrollert kjøring av Veiby

2016002452

Ole Christian Veiby debuterer med firehjulstrekker i VM-sammenheng under Rally Sverige. 19-åringen har kjørt kontrollert under de vanskelige forholdene, og er fornøyd etter åpningsdagen.

– Alt har gått etter planen, og jeg er veldig fornøyd med progresjonen vi har hatt i dag. Under de utfordrende forholdene som har vært, har det vært vanskelig å tilpasse seg en ny bil, sier Ole, som vanligvis konkurrerer i junior-VM i en Citröen med fremhjulsdrift. Overgangen til Skoda Fabia R5, som trekker på alle fire hjulene, er stor, og Ole og kartleser Stig Rune Skjærmoen hadde naturlig nok ingen ambisjoner om å kjempe i toppen i det knallharde startfeltet som er i WRC2-klassen.

– Vi tenker ikke på de andre i klassen. Vi konsentrerer oss om oss selv, og tar dette steg for steg. Fortsetter vi den fine utviklingen, håper jeg vi også skal klare å levere noen gode etappetider etter hvert, sier Ole, som ligger på en åttendeplass i klassen – ett minutt og 42 sekunder etter briten Elfyn Evans som har tatt ledelsen. Det er imidlertid ikke mer enn et drøyt minutt opp til rutinerte førere som Anders Grøndal og Pontus Tidemand, som ligger på fjerde og femteplass.

– For oss er det viktig å fullføre for å få mest mulig erfaring både med bilen og løpet. Derfor kommer ikke vi til å satse over evne. Men mye kan skje når to lange dager gjenstår, poengterer han.

 

Stillingen i Rally Sverige etter dag 1

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 1h 03m 10.6s

02. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 26.9s

03. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 33.7s

04. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 34.8s

05. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 38.2s

06. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 42.0s

07. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 1m 36.9s

08. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Citroën, + 1m 38.8s

09. Eric Camilli/Nicolas Klinger (F/F), Ford, + 2m 43.5s

10. Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin (I/I), Ford, + 3m 08.6s

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på