Tesla Model X – Vinger og volt

_B1U1576-edit-110216

Vingedørene bak er kanskje den mest uvanlige detaljen ved Model X, Teslas første SUV, men denne elektriske sjuseteren har flere uvanlige detaljer. Vi har kjørt den.

Tekst: Jason Cammisa og Jan Einar Wettre

Foto: William Walker

Model X ble første gang vist frem den 9. februar 2012, og etter flere forsinkelser nærmer den seg endelig. Denne tredje Tesla-modellen har vært produsert siden i fjor høst, men det er bare amerikanske kunder som har fått kjøpe den. Denne crossoveren har samme grunnarkitektur og drivlinje som Model S, men den er en ekte sjuseter med ytre mål som en stor SUV.

Til tross for stoltheten over den nye babyen må Tesla tilstå at man kanskje ikke hadde gitt den så mange spesielle løsninger hvis man hadde visst hvor vanskelig det ville bli å utvikle dem. Men ingeniørenes nye grå hår har kommet kundene til gode, for Model X er et teknisk mesterverk som vil kunne appellere til flere kjøpere enn selv Model S.

Og de nyskapende bakdørene har altså overlevd helt til produksjonsstadiet. De er hengslet slik at de kan åpnes i trange parkeringsluker også, for 30 cm ledig plass til siden er nok. Ultralydsensorer i dørene advarer mot hindere og åpner bare dørene helt hvis det er plass til det. Med litt flere sensorer i bruk kan de til og med merke når føreren nærmer seg. Senere skal fremdørene åpne seg automatisk når føreren har nøkkelen i lomma og vil sette seg inn, men foreløpig må man ta i dørhåndtaket. Et trykk på bremsen er nok til å lukke døra igjen.

Diger trykkskjerm, som i Model S. Diger frontrute også.

Diger trykkskjerm, som i Model S. Diger frontrute også.

Sikten ut av bilen er enorm, fordi frontruta strekker seg langt inn i taket til over passasjerenes hoder. Det betyr også at det er lyst i bilen, og da hjelper det at frontruta har et spesielt sjikt som skal holde den verste varmen ute og at A-stolpene har rullegardiner som kan trekkes innover. Særlig smart er det at de tre enkeltsetene i annen seterad kan skyves i lengden og er montert på bare én fot, slik at det blir mer plass under dem.

Takhøyden i midten lider litt under de digre rammene til vingedørene, men både innsteg og plassforhold i bakerste seterad er bra nok til voksne. Ved behov kan de to klappsetene senkes ned i gulvet, og under panseret foran er det plass til mer bagasje. Totalvolumet er angitt til 2180 liter.

De tre enkeltsetene bak er meget smart montert, og de var en utfordring for utviklerne.

De tre enkeltsetene bak er meget smart montert, og de var en utfordring for utviklerne.

I likhet med Model S har denne SUV-en en elektromotor på hver av akslene, slik at den har firehjulsdrift. Ytelser og rekkevidde avhenger av batteriet. Basismodellen 70D har et batteri på 70 kWh og kommer seg 400 km avsted, og den akselererer fra null til 100 km/t på 6,2 sekunder. 90D med 85 kWh har en rekkevidde på 470 km, og fikser spurten på fem sekunder. Toppversjonen P90D med 90 kWh klarer seg med fire sekunder, eller 3,4 i Performance-modus. Elektromotorene dens utvikler 967 Nm, og selv om bilen veier 2,5 tonn merkes det godt at den har mye kraft. Denne versjonen har en rekkevidde på 450 km. Dermed ligger den bare litt under Model S, og det skyldes ikke minst den lave luftmotstanden (cw 0,24) og at dekkene har liten rullemotstand.

Batteriene ligger i gulvet på bilen og senker tyngdepunktet, noe som gir liten risk for at bilen skal velte. På det punktet skal den være bedre enn de fleste andre SUV-er eller fleksibiler.

Under første kjøretur med Model X viste den også en gledelig god handling, da utstyrt med 20-tomsdekk av typen Continental Cross Contact. Vi kjørte også en prototype med ekstra brede 21-tommere (Michelin Pilot Super Sport) og svært stramt chassis, og da var assosiasjonene til Porsche Cayenne Turbo S ikke langt unna.

Dette er den første elbilen som er godkjent som trekkvogn for tilhengere. Den kan trekke opptil 2268 kg, altså nesten like mye som bilen selv veier.

Til tross for batterier i gulvet er Model X lavere enn andre SUV-er. Lykter med full LED er standardutstyr.

Til tross for batterier i gulvet er Model X lavere enn andre SUV-er. Lykter med full LED er standardutstyr.

Andre detaljer er den stillbare hekkspoileren og lydanlegget med 17 høyttalere, 560 watt og tilkobling for iPhone. Dessuten har Model X et luftfilter av ekstra høy kvalitet, noe som er viktig for allergikere. Litt sans for humor er det også å se – i tillegg til moduser for friskluft og resirkulert luft er det en innstilling til beskyttelse mot biologiske våpen. Tesla gir en garanti på drivverk og batteri på åtte år, uten kilometerbegrensing. De første bilene kan ventes denne våren, og i USA starter prisene på 80 000 dollar – i skrivende stund omtrent 690 000 kroner.

Tekniske data

Sjuseters terrengbil. Lengde x bredde x høyde 5004 x 2083 x 1625 mm. Akselavstand 3061 mm. Egenvekt 2500 kg.

Kraftoverføring/chassis

Firehjulsdrift, ettrinns girkasse. Uavhengige hjuloppheng. Foran doble tverrstag, skruefjærer og støtdempere. Bak tverrstag og langsgående stag, skruefjærer og støtdempere.

Elektromotor

To asynkrone vekselstrømmotorer. Effekt foran 262 hk, bak 510 hk. Maks kombinert dreiemoment 967 Nm. Litiumionebatterier, energitetthet 90 kWh.

Ytelser

0-100 km/t: 3,4 sek.

Toppfart: 250 km/t

Rekkevidde: 450 km

Grunnpris

Tesla Model X P90D: Ikke fastsatt

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på