Tesla Model 3 er lansert

model3-silver

Nå kommer bilen mange har ventet på. Teslas mellomstore sedan som skal få navnet Model 3

Det er mange likheter mellom Tesla-sjefen Elon Musk og Apple-grunnleggeren Steve Jobs. Entusiastiske grundere som tør tenke utenfor boksen, og skape unike produkter for en entusiastisk kundegruppe. Likheten ble enda tydeligere under forrige natts avduking av Teslas nyeste bil, Model 3. Hele presentasjonen minnet om Apples pressekonferanser der en fullsatt sal av pressefolk og hardcore fans applauderte sjefens presentasjon av det nye produktet.

Tesla Model 3 er den tredje i rekken av Teslas egenutviklede biler. Den første, Roadsteren, var jo egentlig en elektrifisert Lotus. Med Model S tok Musk og hans selskap verden med storm. Til da hadde elbiler vært enkle små og rare biler med begrenset plass, komfort og rekkevidde. Riktignok hadde vi fått noen få større biler som Nissan Leaf, men Tesla Model S endret virkelig synet på hvordan en elbil skulle være. Elegant design, høy ytelse og lang rekkevidde gjorde at veldig mange så på elbil som et reelt alternativ til en vanlig personbil. Selv om Model S selger godt, ikke minst i Norge, og SUV-en Model X snart er på vei ut til de første kundene er Tesla fortsatt en liten bilprodusent. I land med lavere bilavgifter er Tesla en forholdsvis kostbar bil sammenlignet med tilsvarende biler med konvensjonelt drivstoff. For å få opp volumet trenger man en mindre og rimeligere bil, og det er der Model 3 kommer inn i bildet.

tesla-model-3-7

Tesla Model 3 er på størrelse med Audi A4/ Mercedes C-klasse og får en startpris på 35.000 Dollar, noe som tilsvarer 290.000 norske kroner med dagens kurs. Den får iitt snillere motorisering enn Model S, men skal likevel klare sprinten fra 0-100 på seks sekunder. Rekkevidden er oppgitt til snaue 350 km. Som standard leveres den med bakhjulsdrift, men firehjulsdrift vil bli en opsjon også på denne modellen. Den er også konstruert med tanke på høy sikkerhet, og vil gi plass for 5 personer. Model 3 får alle funksjoner vi kjenner fra Model S, inkludert delvis autopilot. Designet er forholdsvis likt storebror Model S, med en litt annen front, som vi nok trenger litt tid på å venne oss til. Model 3 får også et glasstak som flyter sammen med front- og bakrute.

Tesla-Model-3-interior

Tesla-Model-3-fotoshowBigImage-2ee9cea5-939044

Det meldes om enorm interesse for den nye bilen, og i løpet av 24 timer var hele 115.000 biler forhåndsbestilt. De første bilene skal etter planen leveres i 2017. I fjor produserte Tesla 50.000 biler, så produksjonstakten må økes betraktelig. Det investeres stort i nye fabrikker, blant annet en kjempefabrikk for egen batteriproduksjon. Vi må nok bare venne oss til enda flere Teslaer på veiene, i hvert fall hvis myndighetene viderefører sine insentiver for elbiler. Det blir spennende å se hva som blir det neste fra Tesla. Og Elon Musk slapp nemlig også nyheten om en Model Y.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på