Tarraco – SEATs nye flaggskip

SEAT Tarraco er her. Oppkalt etter middelhavsbyen Tarragona, et historisk, kultursenter med slående arkitektur, men likefullt en ungdommelig og eventyrlysten stemming.

Navnet Tarraco ble stemt fram med mer enn 140. 000 stemmer fra entusiastiske SEAT-fans som deltok i konkurransen #SEATseekingName.

Bilen er designet og utviklet hos SEAT i Martorell i Barcelona, og blir produsert i Wolfsburg. Den er den tredje SUV-modellen i merkets offensiv i SUV-segmentet. Samtidig viser den i hvilken retning SEAT går når det gjelder designspråket på kommende modeller. Tarraco kommer til å gi SEAT nye kunder, samtidig som den er spådd til å gi merkevaren et løft og ha en positiv innvirkning på salgstall og profitt generelt. Tarraco er SEATs nye flaggskip.

Direktør for SEAT Norge, Tor Anton Bjørge, tror Tarraco er en modell som kommer til å bli populær på det norske markedet.

– SUV-segmentet står sterkt på det norske markedet, og store SUVer er populære blant norske bilister. SEAT Tarraco er stor SUV som kan tilby alt av utstyr og komfort man forventer av en stor SUV, samtidig som den tilbyr fleksibilitet og praktiske løsninger – blant annet  kan du velge mellom 5 og 7 seter. Vi gleder oss til å introdusere Tarraco på det norske markedet neste år, sier den norske SEAT-direktøren.

Tarraco sitter på toppen av SEATs SUV-familie, som storebror til Ateca og Arona. Den tilbyr det beste fra alle verdener med det nyeste av moderne teknologi, dynamikk, kjøreegenskaper, og praktiske løsninger kombinert med progressivt, moderne design. Den har alt som kreves av en stor, moderne SUV i det moderne mobilitetssamfunnet. Den sammenfatter alle de viktigste aspektene ved SEATs øvrige modeller: design og funksjonalitet, sportslighet og komfort, teknologi og følelser, men på en måte som treffer flere ulike livsstiler. SEAT Tarraco er designet for sjåfører ønsker som de praktiske løsningene en 5- eller 7-seter tilbyr og en høyere sittestilling, men som samtidig ønsker en sportslig personlighet og dynamiske kjøreegenskaper – en perfekt balanse mellom selvtillit og eleganse. Denne balansen opprettholdes både i utstyrspakkene Style og Xcellence.

SEAT Tarraco kommer til å spille en nøkkelrolle for SEAT i et stadig voksende SUV- marked når den kommer på markedet i starten av 2019. Den kommer til å styrke SEATs merkevare ytterligere, i en tid hvor selskapets salgstall er høyere enn noen gang. I perioden fra januar til august har SEAT levert 383,900 biler på verdensbasis, en økning på 21,9 % fra samme periode i fjor.

– SEAT har sin største produktoffensiv på lenge, og introduksjonen av SEAT Tarraco, vår første store SUV, utgjør en stor del av massive investeringen vår på 3,3 milliarder euro i perioden 2015 til 2019. Dette viser hvordan vi satser på fremtidige modeller, og Tarraco fullfører SUV-familien vår for å tilpasse alle kundenes ønsker og behov, sier SEAT-President Luca de Meo.

Ingeniørkunst

SEAT Tarraco er bygget for sjåfører som ser etter både spenning og funksjonalitet. For de som ønsker god plass og syv seter, men som samtidig ikke ønsker å gå på kompromiss med kjøreegenskaper og dynamikk. Nøkkelen til denne kombinasjonen av praktikalitet og dynamikk er Volkswagen Groups siste teknologi og MQB-A plattformen med lang akselavstand som Tarraco er bygget på.

Bilens dynamiske Chassis-kontroll (DCC) gir en perfekt balanse mellom sportslighet til hverdags og komfort når du sitter bak rattet. Sjåføren kan selv velge hvilket kjøremodus som passer best, eller la bilen automatisk tilpasse kjøremodus etter underlaget og kjørestil.

Komforten går dog ikke på bekostning av ytelsen, effektiviteten, eller tryggheten av de ulike drivverkene. Alle motorene har direkte innsprøytning, turbo og start-stopp-teknologi, og finnes med både 150hk and 190hk.

To bensin-utgaver blir tilgjengelig: en firesylindret 1,5 liter TSI med 150 hester som er koblet sammen med en 6-trinns manuell kasse med forhjulstrekk , og en 2,0 liters 190-hester med en 7-trinns DSG automatkasse med firehjulstrekk. Det er også to diesel-utgaver, begge to-liters TDI, med 150 hk eller 190 hk. 150-hesteren fåes både med manuell-kasse og forhjulstrekk, og med firehjulstrekk og DSG automat-kasse. 190-hesteren er kun tilgjengelig med firehjulstrekk og automatgir. Senere blir Tarraco også tilgjengelig med andre, alternative drivverkteknologier.

– SEAT Tarraco er et mesterverk når det kommer til funksjonalitet og fleksibilitet, da den tilbyr plassen og fleksibiliteten kundene forventer av en stor SUV. Designmessig er Tarraco den mest sportslige modellen i dette segmentet, takket være den dynamiske chassis-kontrollen, som tilpasser understellet etter kjørestil og veiforhold sier SEATs Visepresident for Research and Development, Dr. Matthias Rabe.

Nye SEAT Tarraco har alle assistentsystemer som trengs for å kjøre trygt og komfortabelt. Kjente systemer som fil-assistant og front-assistant som kan kjenne igjen både syklister og fotgjengere kommer som standard I Europa, mens systemer som blindsoneassistent og skiltgjenkjenning, kø-assistent og Adaptiv Cruise Control (ACC), lys-assistent og nød-assistent er tilgjengelig som tilvalg.

SEAT Tarraco tar sikkerhet til nye høyder med introduksjonen av nød-telefon, Pre-Crash- assistant og Rulle-sensor. Det betyr at uansett hvilken situasjon du er i, er bilen laget for å møte de mest krevende sikkerhetsstandardene på markedet for å gjøre den store SUVen til en ledende modell i segmentet.

Designet for livet

Store dimensjoner inspirerte design-teamet til å finne en bedre balanse mellom estetikk og funksjonalitet. Selv om Tarraco er 4,735 mm lang og 1, 658 mm høy, med veldig god plass innvendig, gir eksteriørdesignet en følelse av letthet, smidighet og mobilitet, samtidig som den tilbyr imponerende innvendig plass.

Fronten er designet for å vise I hvilken retning SEAT går I sitt fremtidige designspråk, med en mer markant grill som skaper en følelse av mer karakter og tilstedeværelse. Med de skarpe frontlyktene i full-LED, som kommer som standard, og med merkets triangulære signatur opprettholdes merkets designspråk samtidig som det oppdateres, samt at bilen får et mer bestemt uttrykk.

Lys-teknologi spiller en viktig rolle for Tarraco. Bilen leveres med 100 % LED-teknologi for både eksteriøret og interiøret som standard i utstyrspakkene Xcellence og Style. – Jeg mener at nye SEAT Tarraco gir et sterkt førsteinntrykk når du ser den for første gang. Den er elegant, men likevel sportslig, takket være de utsøkte proporsjonene og smidige formene. Den skaper en følelse av stolthet, takket være sin distinkte front, som gir et tydelig hint om hvordan fremtidige SEAT-modeller kommer til å se ut. Som med alle andre modeller, har vi i tråd med vår filosofi også lagt enorm innsats og kjærlighet i Tarracos mange detaljer: Ser det riktig ut, så er det riktig,

– It delivers a feeling of proudness thanks to its assertive front end, a front end that gives, sier Alejandro Mesonero, direktør for design hos SEAT.

Bak på bilen, hvor funksjonalitet er av enorm viktighet, har de vektalgt lav lastehøyde, men med et lyskonsept som fremhever bredden og funksjonaliteten ved den store SUVen. LED-lysene gjør det også mulig å tilby dynamiske blinklys bak.

SEAT Tarraco blir tilgjengelig i åtte forskjellige farger: Dark Camouflage, Oryx White, Reflex Silver, Atlantic Blue, Indium Grey, Titanium Beige, Deep Black og Urano Grey.

På innsiden har designerne jobbet hardt for å skape et interiør som tiltaler de som sitter bilen. Blant annet har de skapt en horisontal linje som går over hele dashbordet for å gi en følelse av helhet, men også for å fremheve bilens bredde. Dette fremhever også interiørets plassfølelse, samtidig som det gir en følelse av trygget og kvalitet, og understreker premiumfølelsen man ønsker i en stor SUV.

Tarraco leveres også med SEATs 10,25 tommers store Digitale Cockpit, som sømløst leverer viktig informasjon til sjåføren, og en 8 tommer stor “svevende” HMI-skjerm hvor passasjerene kan benytte seg av SEAT connectivity-løsninger. Når det kommer til infortainment-systemer, så får Tarraco også bevegelseskontroller om man velger 8 tommers navigasjon pluss, som tilvalg.

SEAT Tarraco kan forhåndsbestilles i desember.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på