SUV-test: Jaguar F-Pace mot røkla

ams_dreier_vergleich_jaguar_f_pace_bmw_x4_audi_sq5_2016_de_245-edit-070616
Jaguar er forlengst over bøygen, og med F-Type, XE og XF ligger britene igjen på ideallinjen når det gjelder teknikk og design. Med F-Pace skal dette også lykkes i SUV-segmentet. Men først må den forbi BMW X4 og Audi SQ5.

Tekst: Sebastian Renz og Jan Einar Wettre  Foto: Dino Eisele

Ja, det var andre tider. Den gangen hadde herskapene tjenere som tok hånd om påkledning, at husets døtre ble forført av unge menn fra lavere samfunnslag og at kjøretøyparken alltid var gnistrende ren. For vi forestiller oss jo at foran ethvert herskapshus stod det en støvete Land Rover som skogvokteren brukte når han patruljerte eiendommen i jakten på krypskyttere. Lorden selv kjørte sedan, som eksempelvis en Jaguar. Og nå har kanskje det merket innsett at sosieteten mangler tilstrekkelig arbeidskraft, og dermed utviklet en bil som Mylord selv kan kjøre i terrenget med. Tja, det er i hvert fall én mulig forklaring på eksistensen av denne SUV-en og på hvorfor tre distingverte herrer spør om å få se nærmere på den i løpet av én time.

En annen forklaring: De synes rett og slett bilen er kul. og nå vil vi se om F-Pace 30d AWD kan holde tritt med Audi SQ5 3,0 TDI Plus og BMW X4 35d.

ams_dreier_vergleich_jaguar_f_pace_bmw_x4_audi_sq5_2016_de_223-edit-080616

Den mest erfarne av dem kommer fra Audi. Siden slutten av 2008 har Q5 vært på veien. Rett før generasjonsskiftet til høsten har fabrikken styrket toppmodellen SQ5. To turboladere gir nå trelitersdieselen i Plus-varianten 340 hk og 700 Nm, takket være høyere turbotrykk og innsprøytingstrykk. Det er 14 hk og 50 Nm mer enn den alt annet enn trege SQ5 Competition.

Med så mye kraft tilgjengelig til enhver tid kan automatkassen suverent skifte mellom sine åtte trinn, mens en dings i eksosanlegget prøver å skape et mer dramatisk lydbilde. Men SQ5 forblir alltid stille, og til tross for all kraften har den ikke så mye drama å by på. Den permanente firehjulsdriften sender mest kraft til bakhjulene, og sportsdifferensialen på bakakselen øker smidigheten. Dermed kan SQ5 flate ut fjell og daler og suse flott langs landeveiene. I svinger er den lenge nøytral, trygg som alltid, og nå også med fin presisjon og tilbakemelding i styringen.

Du sitter godt omfavnet i sportssetet. Der føles alt avslappet, og til tross for den uforandrede strammingen av understellet (adaptive dempere finnes ikke her) er bilen overraskende komfortabel.

Og da blir det tid til å gå seg vill i infotainmentsystemets omstendelige menyer. Det er bare her og i det tynne utvalget av hjelpesystemer at man kan merke SQ5-ens alder. Modenheten viser seg i makeløs kvalitet og høy fleksibilitet. Bra plass har den, stramme bremser også. Og for en 2,1-tonns bil som sprinter som en S3 har den også et greit forbruk på 0,93 l/mil. Nei, det skal ikke bli lett for de andre å ta igjen Audien.

ams_dreier_vergleich_jaguar_f_pace_bmw_x4_audi_sq5_2016_de_225

Da X4 kom for to år siden spurte vi oss hva som var hensikten. I dag spør vi oss om akkurat det samme. Og det er ikke karosseriets ulemper vi mener. Hvis du misliker den høye lastekanten, det lille bagasjerommet og den beskjedne plassen i det høyt monterte baksetet, kjøper du heller en X3. Nei, det vi mener er at X4 ikke virker så balansert som en BMW skal være.

Først er alt som vanlig i BMW. Betjeningen er fremragende, materialene nokså enkle for en bil til tett oppunder millionen, motoren storslått. Den er en rekkesekser på tre liter slagvolum, og den har to turboer med 2,25 bar ladetrykk. Ja, Audien har litt raskere gassrespons, men lyden og kraften virker mer intense i BMW. Åttetrinnsautomatikken fra ZF har BMW finstemt perfekt med motorkarakteristikken, så disse girhendlene trenger den nesten ikke.

Når det gjelder å ta svinger og erobre fjell har X4 egentlig alt den trenger: firehjulsdrift med vekt på bakhjulene, en simulert diffsperre på bakakselen og variabel sportsstyring. Men den sistnevnte føles merkelig distansert, mindre eksakt og med mindre bilbakemelding enn SQ5 og F-Pace. Selv ikke Sport-modus for styring og dempere gjør X4-ens handling noe bedre, men minsker den allerede ikke imponerende fjæringsveien i denne hardt oppsatte bilen. Og så har den høyest forbruk, bremser dårlig og har få hjelpesystemer å by på. Da holder det bare til sisteplassen.

ams_dreier_vergleich_jaguar_f_pace_bmw_x4_audi_sq5_2016_de_224-edit-080616

F-Pace kjører altså forbi X4, men kan den komme seg helt forrest? Innvendig har den like god plass til passasjerer og bagasje som SQ5. Men bare rent overfladisk er interiøret av samme klasse, og når det gjelder fleksibilitet begrenser Jaguar seg til at bakseteryggen kan deles i tre. Og dermed har vi nevnt alt som kan gi grunn til kritikk av F-Pace. Som XE og XF er F-Pace bygd på en modulær aluminiumsplattform. Det skal spare vekt, selv om ekvipasjen veier 70 kg mer enn X4.

Som XE og XF får SUV-en chassis med integralbakaksel og doble tverrstag foran, og dessuten styringen fra sportsbilen F-Type. Akkurat den virker litt nervøs i XF. I F-Pace er den elektromekaniske styringen med variabel utveksling først treg bort fra midtstillingen, så skarpere. Til tross for den fine tilbakemeldingen gir det litt hektiske reaksjoner i den trygge, lettvinne handlingen. ESP-en er streng, noe som forklarer de middels gode resultatene i kjøredynamikktestene.

Men i motsetning til rivalene behersker Jaguar også tilbakelent kjøring. Da skyver den solide V6-motoren fra lavt turtall, og stoler på sine bjørnesterke 700 Nm. Til forskjell fra SQ5 og X4 flyter ikke dreiemomentet til hjulene som en mektig elv, for til tross for de sekvensielle turboene river det hardere i automatgirkassen. Den har åtte trinn, kommer fra ZF og girer treffsikkert, men den er ikke fullt så godt tilpasset motoren som i Audi og BMW.

ams_dreier_vergleich_jaguar_f_pace_bmw_x4_audi_sq5_2016_de_228

Firehjulsdriften er svært god. Den kommer fra konsernkollegene hos Land Rover, og den har kjøreprogram for normal kjøring, snø og grus. Med en fullvariabel overføring kan opptil 100 prosent av kreftene tildeles én enkelt aksel. Normalt sender fordelersystemet med lamellkobling så mye kraft som mulig bakover. 21,3 cm bakkeklaring og 52,5 cm vadedybde skal også nevnes når vi snakker om terrengtalent. Og vi kan ta med at F-Pace fikset Land Rovers parcours ved Eastnor Castle. Det er en slags doktorgrad for terrengbiler.

Men med 20-toms lavprofildekk vil F-Pace knapt vandre seg ut i villmarka. Chassiset med adaptive dempere er stramt, og uten last glatter den ut lange bølger i asfalten. Med last ombord får den en større tendens til å sprette, akkurat som X4. Men F-Pace kjører lett forbi den bilen. Og med sine fremragende bremser kommer den tett innpå Audi. Det hjelper også at den har et flott utvalg av hjelpesystemer, som vinglevarsler, dødvinkelvarsler, automatisk nødoppringning og autobrems. Sier du at det fantes en bremseassistent allerede i de gamle lordenes tid? Mulig det, men i dag heter de ikke James eller Tom, men AEB. Og da er ikke den unge Lady Sybil interessert.

Vi kårer en vinner

Kofferraum

1: Audi

Q5 vinner igjen. Det skyldes V6-motorens enorme trykk, mye plass og fin fleksibilitet. Den sportslige handlingen liker vi godt, men bilen har ganske få hjelpesystemer.

2: Jaguar

I hælene på Audi på grunn av brutale bremser, best sikkerhetsutstyr, inspirert handling, mye plass og gjerrig motor.

3: BMW

Vi visste at den var trang, men X4 viste seg å være regelrett upraktisk. Drivlinjen er utmerket, men bremsene og handlingen holder ikke følge. Få assistentsystemer.

 

X4 har det minst egnede bagasjerommet, også på grunn av 76 cm lastehøyde. F og Q er mye bedre på det området.

X4 har det minst egnede bagasjerommet, også på grunn av 76 cm lastehøyde. F og Q er mye bedre på det området.

 

Den ryddige SQ5 har en omhyggelig gjennomført soliditet som viser modenhet, men ikke aldring. Men infotainmentsystemet er gammeldags. I dag vil man også gjerne ha klimakontrollen montert høyere, men til høsten kommer etterfølgeren.

Den ryddige SQ5 har en omhyggelig gjennomført soliditet som viser modenhet, men ikke aldring. Men infotainmentsystemet er gammeldags. I dag vil man også gjerne ha klimakontrollen montert høyere, men til høsten kommer etterfølgeren.

 

SQ5 finnes også med bensinmotor. Men dieselen er flott.

SQ5 finnes også med bensinmotor. Men dieselen er flott.

 

Best når det gjelder fleksibilitet, for bare her kan baksetebenken skyves og ryggvinkelen varieres.

Best når det gjelder fleksibilitet, for bare her kan baksetebenken skyves og ryggvinkelen varieres.

 

X4 ser stor ut på dette bildet, men det kommer av at setene er smale. Betjeningen er meget god, takket være iDrive og sentralbryteren for assistentsystemene. Materialene overbeviser ikke.

X4 ser stor ut på dette bildet, men det kommer av at setene er smale. Betjeningen er meget god, takket være iDrive og sentralbryteren for assistentsystemene. Materialene overbeviser ikke.

 

Det harde baksetet i X4 er montert lavt.

Det harde baksetet i X4 er montert lavt.

 

Bakseter er ikke BMWs spesialitet. Men det er motorer!

Bakseter er ikke BMWs spesialitet. Men det er motorer!

 

Interiøret i F-Pace er ikke langt fra perfekt. Stramme og bekvemme skinnseter, fin atmosfære. Men materialene kunne godt vært mer eksklusive. Stor trykkskjerm for infotainment. Dreieknappen til girkassen er typisk Jaguar.

Interiøret i F-Pace er ikke langt fra perfekt. Stramme og bekvemme skinnseter, fin atmosfære. Men materialene kunne godt vært mer eksklusive. Stor trykkskjerm for infotainment. Dreieknappen til girkassen er typisk Jaguar.

 

Ryggstøene trykker litt i ryggen, men ellers er det bra.

Ryggstøene trykker litt i ryggen, men ellers er det bra.

 

Som Audi bruker Jaguar to turboer.

Som Audi bruker Jaguar to turboer.

 

Også briten kan dele baksetet i tre. Bakluka er tung å få opp.

Også briten kan dele baksetet i tre. Bakluka er tung å få opp.

 

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på