Stor interesse for historisk rally

De har mange ting felles, denne entusiastiske gjengen som stilte opp foran Nationaltheateret for å kaste glans over starten av det  XXI Monte Carlo Historique. Mest av alt handler det om gleden over klassiske biler, dernest vissheten om at rallysporten fenger et stort publikum, og ikke minst herlige lukter og lyder.

Tekst og foto Sven Furuly

Rally Monte Carlo er blant verdens eldste billøp, og det spiller fortsatt en viktig rolle i WRC-serien. De mange førerne liker dette rallyet – som byr på mange klimatiske og geografisk utfordringer. Årets WRC-løp startet den 25. Januar, og målgang var den 28. Norske rally-entusiaster hadde Andreas Mikkelsen i Hyundai-teamet som storfavoritt og han fikk knallfine tider til å begynne med. Dessverre fikk bilen tekniske problemer, og Mikkelsen måtte se langt etter en plass på seierspallen i Monaco.

Mye gøy på moderat budsjett

Monte Carlo Historique kjører i de samme løypene som de raske WRC-bilene, og helt siden 1998 har dette arrangementet gått av stabelen noen få dager etter målgang for WRC –sirkuset. Dette løpet, som kjøres med historiske racer- og rallybiler har i en årrekke tiltrukket seg norske deltakere. Det er førere eller team som har kjørt aktivt i det ”ordentlige” Monte Carlo Rally tidligere – med topptrimmet redskap, ungdommelig vågemot og store ambisjoner. I Historique-løpet kan denne atmosfæren gjenoppleves, men på et lavere budsjett og med litt mindre kompromissløs kjøring. Visst koker adrenalinet når ”det drar seg til”, og hvem sier at ikke en Porsche 911 Carrera fra ’70-tallet fortsatt byr på fartsressurser og et veigrep som 40 år yngre biler neppe kan straffe. Samtidig rekrutterer også ”Historique” engasjerte førere og kartlesere fra hele det norske motorsport-miljøet og entusiastklubb-miljøene. Dette forklarer hvorfor det alltid er et stort antall biler som stiller til start i Oslo. De fleste er med for å hygge seg, oppleve litt spenning, treffe likesinnede og om ikke muligheten til å få en god plassering i klassen lykkes, er det alltid fint å slå noen av de andre norske bilene.

De unge politikerne i MDG, som har satt seg selv til å styre bilens videre skjebne i Oslo, er neppe klar over at det virkelige Rally Monte Carlo har hatt Oslo som et av startstedene helt siden 1949, og flere førere med Oslo som utgangspunkt har vunnet totalseier i Rally Monte Carlo. Vi skal bare kort nevne Gunnar Fadum i Sunbeam (1955) og Björn Waldegård med sin Porsche 911 (1970).

Sven Åge Bergum og Kenneth Bergum Melbø var første bil til start, og blir vinket avgårde av Kjell Gudim

Sportsbiler og familiebiler

Årets start i Oslo den 31. januar hadde 18 biler på startstreken. Somvanlig er det Kongelig Norsk Automobilklubb som håndterer den norske delen av arrangementet. De mange funksjonærene holdt fin orden, konferansier Per Christian Håvødegård holdt stemningen oppe i det lette regnværet, og det var kake og kaffeservering organisert av Harald Fadum (ja, samme familie som seiret i 1954). Det er ikke vanskelig å trives når vi fikk høre mange fine intervjuer med eldre motorsport-profiler mens vi ventet på at klokken skulle bli 9.55 og den første bilen kunne sendes av sted.

Det morsomme er at tilfeldig forbipasserende stoppet opp, tok en kikk på de mange klassiske bilene, lyttet, smilte, og ruslet videre. Og det er ikke bare et kobbel med Porsche 911 som stiller til start i Oslo. Et kikk på bildene viser at det er riktig mange fine hverdagsklassikere (minst 30 år gamle) som stod oppstilt i det ruskete været. Klart det er morsomt å se Austin A40, Peugeot 404, Saab 96 og Volvo PV fra sekstitallet, Volvo 142, VW Boble og VW Golf GTI fra syttitallet. Også to utenlandske team, et fra Tyskland og et fra Frankrike i henholdsvis Porsche 911 Carrera og Datsun 240Z hadde valgt å starte fra Oslo. Til sammen deltar det 340 biler i årets Rally Monte Carlo Historique.

Harald Fadum serverte kake og bidro til god stemning i startområdet

Kort dagsetappe

Det første strekket de startende fra Oslo skal kjøre, er til Bad Homburg i Tyskland. Første dagsetappe er imidlertid bare til Kielfergen – der bilene fraktes samlet til den første ordentlige transportetappen den 1. Februar. Deretter blir det mer og mer alvor med krevende fartsetapper og krav til dyktig navigering. Uten å forskuttere noen resultater på forhånd skal det bli spennende å se hva teamene Valter Jensen/Monty Karlan i Porsche, Kjetil Engan/Bjørn Lie i Golf GTI, Lars Lie/Henning Jorstad i Volvo 142S eller teamet Tom Hotvedt/Leif Neset i Porsche kan få til. Men det er også flere andre dyktige norske førere på plass bak rattet i de historiske rallybilene. Som en virkelig outsider stiller ”Team Hallre” – bestående av mor og datter i en 1973 VW 1300S.  Fulle av ”fighting spirit” var de overbeviste om at banketten i Monaco, den skulle de ha med seg! Den siste etappen utenfor Monaco går natt til 7. Februar.

På startrampen var det Presidenten i KNA, Finn Eirik Eilertsen og Generalsekretær Børre Skiaker som sammen med det gamle motorsport-esset Kjell Gudim som sendte deltakerne ut på den 3000 kilometer lange reisen mot sør.

Mor og datter Torhild og Tine Hallre foran sin VW 1303 S

2 gamle og velprøvde rallybiler. Larsen/Thorstensen med Volvo PV 544 og Simble/Fjeldstad i Saab 96 Sport

To utenlandske team stilte også til start i Oslo. Her er Berthouly/Pommier i en Datsun 240Z

Bjørn Schage og Knut Fjerdingstad stilte med en knallfin Golf GTI

Bjørn Myhre og Olav Hauge blir vinket avgårde av mange tilskuere med norske flagg

 

 

 

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på