Stor interesse for elektrisk Porsche

Mer enn 20.000 personer, derav ca 3000 nordmenn har satt seg på liste for å få kjøpe den kommende elbilen Porsche Taycan

Den elektriske Porschen er basert på konseptbilen Mission E, som ble vist første gang allerede i 2015. Det er en firedørs coupe/sedan og ligger tett opp til den eksisterende Panamera i utvendige mål. Våren 2018 ble det offentliggjort at bilen skulle settes i produksjon, og at navnet ville bli Taycan. Det stammer fra Tyrkisk, og betyr noe sånn som «leken som en fole». Norge ble det første landet som åpnet for forhåndsreservasjon, og det tok ikke lang tid før over 2000 personer hadde betalt inn 20.000 kroner for å få navnet sitt på lista. Under bilutstillingen i Geneve som pågår i disse dager opplyser Porsche at de har over 20.000 reservasjoner på verdensbasis. Bilen vil bli presentert i høst, mest sannsynlig på bilutstillingen i Frankfurt i September.

Både karosseriform og utvendige mål ligger tett opp til Panamera

Porsche har investert rundt 6 milliarder Euro i sin elbil-satsing, noe som inkluderer en ny produksjonslinje ved den tradisjonsrike fabrikken i Zuffenhausen. Det er også ansatt 1200 nye medarbeidere det siste året. Produksjonen vil være i gang fra høsten av, og de første bilene kan trolig leveres ut mot slutten av året. Hva endelig pris vil bli er heller ikke fastsatt, men kilder hos Porsche antyder et prisleie mellom Panamera og Cayenne. Med en startpris i Tyskland på Cayenne på ca 75.000 Euro og snaut 100.000 Euro for Panamera kan vi håpe på at den rimeligste Taycan ender på rundt 85.000. Med momsfritak i Norge bør den da være i samme prisleie som Tesla S, noe som vil være gunstig med tanke på Porsches høyere status, og trolig også bedre kvalitet. Mer realistisk er vel en prislapp med 7 siffer i stedet for 6.

Batteripakken på 800 Volt vil kunne hurtiglade for 100 km rekkevidde på 4 minutter

Av tekniske spesifikasjoner er lite offentliggjort ennå, men det vi vet er at Taycan får to elmotorer med samlet effekt over 600 hk, noe som gir en aksellereasjon fra 0-100 på ca 3,5 sekunder. Rekkevidden vil bli på over 500 km, og batteripakken på 800 Volt vil kunne hurtiglades på de fremtidige 350 kW superladerne. Å lade for 100 km vil da kunne gjøres på ca 4 minutter.

Interiøret i konseptbilen. Hvordan det endelige utseendet blir får vi vite i September

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på