Stonic – den lille crossoveren fra Kia

Kia har kommet inn i det Norske markedet med mange nye spennende modeller og de satser stort på el og hybrid. Noe som selvsagt fungerer i det norske markedet hvor vi har litt spesielle avgifter på slike biler. Eller mangel på avgifter.

Tekst & Foto:  Bjørn Gravdahl

Kia Stonic er en liten Crossover som det så fint heter nå om dagen. Ved første øyekast ser bilen moderne og fin ut. En passe størrelse på en liten bil til de som ikke har bruk for store SUV’er og 4×4. Det vises fort når en setter seg inn i denne bilen at dette er en bil som ikke skal koste for mye og være nøkternt utstyrt. Stonic er vel kanskje en bil som konkurrerer med Ford Fiesta Active e.l.

Personlig syntes jeg at designet på bilen er kult, men blir nok litt sprekere med en annen fargekombinasjon. Vår testbil er grå og blir derfor litt anonym.

Jeg sitter godt i bilen med det er begrenset med sidestøtte i setene. Den er utstyrt med manuelt gir, noe som ikke er så inn i tiden. De fleste vil ha automatgir, men så vil jo mange ha el og hybrid også, og de kommer med automat.

Vel, bilen er som sagt litt enkel men er veldig god å kjøre og det merkes at KIA har tatt et steg i riktig retning. Det er mer komfort og sikkerhet her enn på flere av konkurrentene.

Denne gangen velger vi å holde oss inne i byen for å se hvor lett den er å kjøre i bybilde. Her savner vi raskt automatgiret som nok ville gjort den mer komfortable å kjøre i byen når det er mye kø. Men bortsett fra det så er den lettkjørt og enkel å parkere. Testbilen hadde ryggekamera som bidro stort ved parkering.

Siden dette er en ganske liten bil så er ikke bagasjerommet så stort. Men det var faktisk ikke så ille som jeg trodde. Det rommer 352 liter og det er omtrent som en VW Golf 5-dørs.

Etter å ha rotet rundt i sentrum så bestemmer vi oss for å ta turen opp til Holmenkollbakken for å teste den litt ut opp bakkene der. Bilen er god å kjøre og er lett å manøvrere opp bakkene. Vel fremme tar vi en liten strekk og ser litt mer på det eksteriørmessige på bilen. Den har fine linjer og er moderne å se på. Den leveres med takrails som gjør den litt mer sporty.

Bilen leveres med 1,25 liters bensin motor på 84 HK eller en 1,0 liters bensin turbo motor på 120 Hk. Den kan også fås med en 1,6 liters CRDi diesel motor på 110 hk

Jeg ville nok gått for en 1,0 liters 120 hk turbo på denne bilen.

Siden denne bilen kun pr i dag leveres med bensin og diesel så er det nok dessverre litt begrenset med salg. Dette er jo ikke en familiebil en drar på hytta med full av bagasje. Jeg vil si den passer best for kortere turer som levering skole/barnehage, fritidsaktiviteter m.m.

Vel, hvis en ser på de bilene som i dag møter opp på skole/barnehage eller fritidsaktiviteter så kan en lure på behov og nytte. Tenker da spesielt på vestkanten hvor det virker som alle må ha store SUV’er med 4×4.

Stonic er en Crossover og du sitter ganske høyt i den. Den vil fungere helt greit også på vinterføre. Det handler vel bare om å kjøre bil med hodet slik vi som er litt eldre lærte på begynnelsen av 80-tallet.

Bilen har selvsagt et potensiale og det er jo til de som bor slikt til at de ikke har tilgang på lading – hverken hjemme eller på jobb. Da vil denne bilen passe perfekt.

Kia Stonic har tre utstyrspakker.

Classic Edition som blant annet inneholder:

Aut. nødbrems

Tåkelys foran

Oppvarmet ratt (noe mange flere burde hatt her i landet)

Cruise Kontroll (burde vært Adaptive)

Filskiftvarsler

Apple Carplay

m.m.

Active som i tillegg har:

LED kjørelys foran

Automatisk Klimaanlegg

Ryggekamera

Navigasjon m/7 tommers skjerm

m.m.

Exclusive som i tillegg har:

D-formet sportsratt

Seter i stoff/kunstskinn

Smart Key

Pedaler i aluminium

m.m.

Prisene starter på kr. 234 900,- og går opp til kr. 289 900,-. Men det er en rekke tilleggsutstyr slik at en nok vil passere kr. 300 000,- for en Exclusive.

KIA har jobbet mye med sikkerheten og de leverer i dag meget sikre og trygge biler.

Problemet har nok vært andrehåndsverdien på KIA, men det bør bli bedre med biler slik som dette. Niro KIA Stonic er en bil for de som ikke trenger en så stor bil, men som er opptatt av komfort og sikkerhet.

Med så gode garantier er dette er meget godt kjøp. Kia har jo lenge nå hatt en fantastisk garanti på hele 7 år, noe som gjør det trygt å kjøpe en ny Kia i dag. Det er nok den med 1,0 turbo og Exclusive som er den vi ville anbefalt.

Så alt i alt er KIA Stonic en fin liten crossover som jeg tror mange ville kunne ha glede av. Mye bil for pengene her ja. Og kommer den med automatgir så blir det enda mer interessant. Igjen, en god bil fra KIA.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på