Stinger GT – Et løft for Kia

Den er stor og sterk, den har firehjulsdrift og ambisiøst design. Kia sikter høyt med Stinger GT, og her presenterer vi våre aller første kjøreinntrykk av bilen.

Tekst: Gregor Hebermehl og Jan Einar Wettre

Hekken er pen og har karismatiske baklys under en spoileraktig avslutning. Fronten minner ikke så lite om en hai, og den har store vertikale luftinntak. Ja, også Kias nye Stinger GT kommer fra Sør-Korea, men den er uvant utadvendt å se til.

Interiøret har fin finish og minner om Audi, som jo er ex-arbeidsgiveren til Kias sjefdesigner Peter Schreyer. Plassen i denne 4,8 meter lange femdørs bilen sender også tankene dit, for til tross for den coupéaktige formen er det like mye plass i baksetet som i en A5 Sportback. Personer på 1,88 meters lengde støter ikke oppi taket, og de har også god plass til beina. Bakerst venter en stor bakluke på å kunne åpne seg elektrisk.

Displayskjermen stikker opp av dashbordet, og det passer ikke helt til det fine førermiljøet.

Seks sylindere og 370 hk

Under panseret venter også mange hester på å få galoppere. To turboer hjelper den 3,3-liter store V6-motoren til å yte 370 hk og 510 Nm. Kia lover en akselerasjon fra null til 100 km/t på 5,0 sekunder. Da er det plutselig ikke A5 den konkurrerer mot, men S5.

I likhet med den har også Stinger firehjulsdrift, men bare ved behov. I utgangspunktet sender systemet fra Magna 100 prosent av kreftene til bakhjulene, og først ved behov blir noen av dem tilført forakselen. På en slalåmbane ved Kias testsenter i Korea viser førseriebilen lett understyring. Men de adaptive demperne muliggjør bra komfort og få karosseribevegelser. Albert Biermann, tidligere utviklingssjef hos BMW M og nå i samme stilling hos Kia, passer på at merkets sportslige biler ikke henger etter de beste referansene på markedet.

Stinger styrer villig inn i svingene, og styringen med variabel utveksling virker presis. På rette strekninger kan V6-eren vise hvor godt den passer til GT-en. Den reagerer villig på gassen og skyver kraftig også på den andre siden av 100 km/t, og det kan du også følge med på i head up-displayet.

V6-motoren med turbo og fire eksosrør passer utmerket til en GT.

Flere ulike kjøremoduser

Dersom du kjenner for å ta det roligere kan du stille om kjøremodusene, der du har fem ulike å velge mellom. De har også innvirkning på skiftemønsteret til Kia’s egenutviklede åttetrinns girkasse. Denne automaten kan du også betjene med hendler bak rattet, og da kan du fryde deg over kjappe girskift. Den nye Kia Stinger GT skaper et sug etter lange kjøreturer, uten at den stresser føreren med hardcore gymnastikk. Hvis Kia priser den like offensivt som de har designet den, kan den lett komme til å selge godt i Europa når den kommer i løpet av året.

KONKLUSJON

+: Den første Kia som tiltaler hjertet. Sterk, rommelig, oppsiktsvekkende og komfortabel, til tross for sportsligheten. Bra lyd også.

-: Noen designelementer virker halvhjertede. Forbruket blir trolig høyt.

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på