Stats-coupé?

VW Arteon skal erstatte to modeller, og samtidig skyve etablerte firedørs coupéer som BMW 4-serie ned fra tronen. Det er en ærgjerrig plan. Har den lykkes? Vi setter Arteon 2,0 TDI 4Motion opp mot BMW 430d Gran Coupé xDrive.

Tekst: Michael Harnischfeger og Jan Einar Wettre  –  Foto: Hans-Dieter Seufert

Det å spasere på en parkeringsplass er sikkert ikke den mest populære fritidsaktiviteten siden trampolinen ble oppfunnet, men du kan lære noe av det. I hvert fall hvis du holder øynene åpne. For de senere årene har mylderet av fleksibiler, SUV-er og stasjonsvogner i økende grad blitt innblandet biler som egentlig er for elegante til å være sedaner, men som også har for mange dører til å kunne være rendyrkede coupéer. Og disse lave firedørs bilene, som BMW 4-serie Gran Coupé, blir det stadig fler av. De er akkurat passe coupéaktige til at de kan kombinere familiefornuft og en mindre familietypisk eleganse. Det var Mercedes CLS som startet denne trenden i 2004, og så kom VW Passat CC som første etterfølger i 2008. Nå er den historie, men den fikk en etterfølger.

For Arteon har bragt elegansen tilbake til VW. Den er strukket i alle retninger, og har en autoritær front som gir hint om visse ambisjoner. Denne folkevogna vil erobre, og kanskje til og med kapre noen av kundene som savner Phaeton.

Arteon er seks cm lengre enn Passat CC, men akselavstanden er 13 cm større. Da ser konkurrenten fra München nesten liten ut ved siden av. For Arteon er nesten 20 cm lengre, og virker klart mektigere og tyngre, til og med når den ikke står på testbilens store 20-tomsdekk.

Arteon overskygger Gran Coupé i alle dimensjoner.

Den størrelsen har selvsagt konsekvenser innvendig. Kort sagt: Arteon imponerer både foran og bak med et plasstilbud som BMW ikke kan matche, bare veie opp for med coupétypisk intimitet. Dessuten har BMW-en klart dårligere sittekomfort bak, der setene er harde og lite kroppstilpassede.

Foran er det annerledes. Sportssetene i 4-serien integrerer føreren perfekt, og plasserer ham perfekt bak ratt og pedaler. I VW-ens komfortseter med ventilasjon og massasje sitter du høyt som i en Passat. Det vil ikke sjarmere coupévenner, og det vil heller ikke førermiljøet. Det virker nøkternt som i en vanlig familiebil, til tross for gjennomgående lufteventiler og andre forsøk på å skape atmosfære.

Det laveste punktet i Arteons interiør er head up-displayet, som består av en oppfellbar pleksiglasskive. Det kunne man kanskje akseptert i en småbil, men ikke i en luksusorientert coupé med en pris på godt over 600 000 kroner.

Ved siden av eurogliset til Arteon virker BMW-en nesten sped.

BMW-en vi fikk låne er en Luxury Line-bil. Den har for eksempel skinninteriør og mange andre former for utstyr, og den koster også betydelig mer. Når det gjelder finish og materialkvalitet er den likevel ikke påfallende mye bedre.

Men så var det BMW-ens glansnummer, da. For mellom forhjulene dens befinner det seg en rekkesekser med tre liter slagvolum, der VW må avfinne seg med fire sylindere og to liter. Da lyser øynene på kjennere av BMWs sekssylindrede motorer, og det er det grunn til når det gjelder kraftutviklingen. Den store motoren trekker kraftig, spinner til høye turtall og akselererer Gran Coupé med sterkt ettertrykk. Arteon har 18 hk og 60 Nm mindre å rutte med, og den kan ganske enkelt ikke holde følge. Selv om begge bilene har firehjulstrekk og farer raskt avsted fra start, akselererer BMW-en et helt sekund raskere til 100 km/t. Fra 100 til 200 km/t bruker den eksakt fem sekunder mindre.

BMW-en liker seg godt i svinger

Mer slagvolum fordelt over flere sylindere er altså fortsatt både merkbart og målbart, særlig når motoren samspiller med en så god automatgirkasse som i BMW. De åtte trinnene skifter mykere og mer nøyaktig enn i den sjutrinns dobbelclutchgirkassen i VW. Den trenger mer tid på å finne seg til rette med dynamisk kjøring i svinger. Girkassens sportsmodus er ganske enkelt en manuell modus (den egentlige sportsinnstillingen må du selv omstendelig velge eller konfigurere). I BMW får du også sportsmodus, og den medfører at bilen trekker seg lengre ut på girene og at den holder giret lenger – rett og slett mer kjøreglede.

Hva koster denne BMW-moroa når du skal fylle tanken, da? Hvis du er tilhenger av downsizing må du stålsette deg: Vi måler at 430d bruker maksimalt 0,04 liter mer per mil enn Arteon. Men hvis du på toppen av det hele også venter deg en klassisk BMW-sekser med silkemyk motorgang, blir du skuffet. Bare langt over 4000 o/min gir VW-motoren mer vibrasjoner, og der låter den også noe mer anstrengt. Men frem til det går den like smidig som motoren fra Bayern, som har byttet ut sin fine røst mot en råbarket knurring. I høy fart produserer 430d dessuten mer vindstøy.

Da er det desto mer gledelig at BMW som før liker seg i svinger. Den lar føreren være i fred, og gjør rett og slett det han ønsker. Står det inspirert kjøring på programmet, med eksakte bremsepunkter og ideallinjer, spiller 4-serien villig med. Like fullt føles den som en tung bil, og den variable sportsstyringen gir dårligere tilbakemelding enn Arteon-styringen.

20-tomsdekkene virker ikke for store til Arteon. BMW klarer seg med 18 tommer.

VW-en krenger mer og understyrer tidligere, men det er ikke graverende. VW har laget en kjøreaktiv bil med uventet bra dynamikk, og til tross for de litt dårligere tidene i kjøretestene våre kan den absolutt formidle stor kjøreglede. Når det gjelder bremsene viser Arteon riktignok svakheter i 130 km/t og over.

De to coupéene er i beste fall middelmådige når det gjelder fjæringskomfort. På gode veier er de begge behagelige nok, men til tross for adaptive støtdempere har de svak komfort når det går mindre fort. Særlig VW-en ruller hardt over ujevnhetene og banker med akslene. Den vipper også sterkt med karosseriet, ettersom forakselen er underdempet i komfortmodus. Jo, mange ville nok ønske seg at familiebilen var noe mer føyelig i fjæringen enn disse to, og med innstillbare dempere burde det også være et realistisk ønske.

Men uavhengig av det er Arteon en vellykket bil. Ikke bare fordi den har klart flere assistentsystemer å by på, men også på grunn av den lavere prisen. Og dermed vinner den foran 4-serie Gran Coupé.

BMW

Velværeseieren går til BMW, som også har bedre betjening. I baksetet og under bakluka er det klart mindre plass i 4-serien.

VW

Noen ekstravaganse er det ikke å spore inne i Arteon. Betjeningen er fokusert om trykkskjermen, og det er kronglete. Men passasjerer og bagasje har bra med plass.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på