Sportsvenner – Fiesta og Ibiza

De gjør mindre vesen av seg enn de store SUV-ene, men når det gjelder moro bak rattet er småbiler som den nye Ford Fiesta og Norgesklare Seat Ibiza mye bedre enn de høybygde firehjulstrekkerne.

Tekst: Marcus Peters og Jan Einar Wettre  Foto: Hans-Dieter Seufert

Mange selvoppnevnte bileksperter dømmer alt som ikke er SUV nord og ned. Men da har de ikke sett nøye nok på småbilene, for de kvikke småtassene er like godt likt som før, ettersom de kombinerer grei plass og rimelig pris. I dette segmentet stiller 2017-modellene av Ford Fiesta og Seat Ibiza til start. De har ikke stor bakkeklaring eller endeløse innstillinger for firehjulsdrift, men de er ganske enkelt to moderne småbiler av den gamle skole.

Nord for Madrid slipper Ford offisielt den åttende generasjonen ut på veien for første gang. Den skarpe konkurrenten Seat Ibiza er også ganske ung, og den hører hjemme nettopp i Spania. Omtrent samtidig med dette slapp den norske VW-importøren nyheten om at de skal relansere Seat i Norge, og da er det jo morsomt å få en liten smakebit på hva nordmenn har i vente til høsten. Derfor har vi valgt den som sparringpartner, og våre kolleger fra det spanske bladet Autopista med hovedkvarter i Madrid har kjørt den hit for oss.

Sammen med kollega Jorge kjører vi den første turen i disse to, og vi bytter stadig plass bak rattet. For i Fiesta og Ibiza er det aktiv kjøring som gjelder. I våre dager kan det lyde uvanlig, på grensen til merkelig. Mange foretrekker jo å ha en smarttelefon i hendene i stedet for et ratt, og de lar seg helst kjøre av andre.

Men Fiesta har oppkoblingene i orden også. Det nye infotainmentsystemet Sync 3 tar seg av det, og kobler seg til med Android Auto eller Apple Carplay. Bluetooth-grensesnitt og to USB-tilkoblinger er standard. Slik er det i Seat også, men Fiesta har i tillegg køtjeneste i sanntid og kan foreslå parkeringshus eller bensinstasjoner.

Testbilen er en edel Vignale, og har dashbord i kunstskinn. Og tilkobling for smarttelefon.

Ford har virkelig lagt seg i selen med de digitale hjelpemidlene. Det gjelder for eksempel PreCollision Assist, som kan oppfatte fotgjengere om natten også. En parkeringsassistent styrer inn i luken og manøvrerer seg ut igjen. Dessuten kan man utstyre bilen med vingleassistent og styreinngrep. Dersom det likevel skulle bli sammenstøt og kollisjonsputene løser seg ut, setter Fiesta automatisk i gang et nødanrop. Inkludert cruisekontroll, dødvinkelassistent, tretthetsvarsler og avstandsholder kan Ford stille med opptil 15 assistentsystemer. Så mange kan ikke Ibiza by på.

Hos Ford har man også investert i den analoge verden, slik at bilen skal virke mer eksklusiv. For eksempel gjelder det de bedre og delvis myke plastbitene, som nå passer inn ved siden av hverandre med samme nyanse av svart. Det tidligere så kritiserte lappeteppe-inntrykket er dermed borte. Dessuten har Ford gjennomført mange slitetester, med den følge at skinnsetene er beskyttet mot kaffesøl og den fryktede blåfargen fra olabukser. Skinnrattet er også impregnert mot solkrem.

Det skinntrukne baksetet i Vignale-pakken tilbyr fin komfort.

Skinn i en Fiesta? Ja, for testbilen hadde det fine Vignale-utstyrsnivået. Men enklere versjoner av Fiesta er selvsagt tilgjengelige, og en ST-versjon med samme motor kommer på 237 000 kroner. Vignale koster 30 000 mer. For Ibiza er det ikke fastsatt noen norsk pris ennå, men vi merker oss at den har mye mer hardplast innvendig.

Til tross for fire mm større akselavstand har Ford gitt baksetepassasjerene mer beinplass, og knærne får tolv mm ekstra. Setene er godt polstret, og støtter ryggen bra i svinger. Men Ibiza har mer plass i bredden, selv om setene her tilbyr mindre sittekomfort på lange strekninger.

På ferietur må man spille en slags Tetris med bagasjen i begge småbilene. For når du har lagt ned baksetene ser du at det ikke har oppstått noe flatt gulv.

Det smarte bagasjeromsgulvet kan settes i to nivåer. Bagasjeplassen er litt knapp.

I dag kjører vi tresylindret, for begge testbilene er sparsomme med sylindrene (fire sylindere er det bare Fiesta med dieselmotor som har). Énliteren i vår Vignale yter betraktelige 140 hk, men den finnes også med 100 og 120 hk. Énliteren i Ibiza har 115 hk, men føles ikke mindre lystig enn Ford-motoren. Også den trekker fint på middels høyt turtall, men bråker litt mer. Motoren i Fiesta går stillere og jevnere. På langtur er Fiesta en behagelig ekvipasje, og er rent lydmessig like tilbakeholden som en bil en kompaktklassen. Motoren surrer ikke, understellet banker ikke og vindstøyen gjør ikke for mye vesen av seg.

Det er en kjent sak at Ford kan dette med å skape velavveide oppsett av fjæringen, og det ser vi igjen her. Styringen er presis, men ikke hyperaktiv, og det passer bra til bilens karakter. Fiesta kan loses kjapt og lettfotet rundt svingene. Det gjelder også Ibiza, men bare Fiesta behersker hekktrikset: Gi litt gass på vei inn i svingen, og bakakselen får et lite puff som hjelper deg med å korrigere understyring. Dermed fikser du en rask sving elegant, selv om du først tror det ble litt for sent.

Ford virker bredest, men Seat er faktisk bredere, og har også større plass.

Fjæringskomforten er en av Fiestas kjernekompetanser. Uansett hva slags underlag det er snakk om sluker småbilen de fleste ujevnhetene uten å klage, og beskytter passasjerene mot brå humper. Vi blir også imponert over hvor godt fjæringen håndterer lange bølger i asfalten. I Ibiza er særlig bakakselen mindre føyelig.

Hvis du liker det strammere enn som så, skal det nevnes at Fiesta også tilbys i ST-utførelse. Da er rullestivheten 30 prosent høyere. Fjæring og dempere er omtrent 15 prosent stivere, og karosseriet er senket med ti mm. Da føles Fiesta som en ekte ST, og den føles riktig sportslig. I hvert fall i kjøreegenskapene. Men på motorsiden blir det ikke helt det samme, for den egentlige Fiesta ST kommer først til høsten. Da har den til gjengjeld en 1,5-liters tresylinder med over 200 hk.

Trykkskjermen til infotainmentet er plassert lavere i Ibiza enn i Fiesta.

Større akselavstand og indre bredde gir større plass bak. Baksetene er ganske hardt polstret.

Med alle setene i bruk er det plass til 355 liter i bagasjerommet (Ford: 292). Med nedfelt baksete er tallet 1165 liter (Ford: 1093).

 

 

 

 

 

Kommentar

Denne lille kjøreturen i to biler gir ikke en vinner og en taper. Ingen alvorlig duell kan gjennomføres på en ettermiddag, for det krever omtrent en ukes arbeid. Men etter dette første treffet kan vi fastslå at Fiesta er en bra bil, og at den er betydelig finere enn Seat innvendig. Den har behagelig komfort og likevel en sportslig levende bakaksel.

Marcus Peters

 

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på