Sportslig familiefrakter – Ford S-MAX ST-Line

Når hjertet sier sportsbil og fornuften sier familiebil er valget vanskelig. Spesielt om man trenger sju sitteplasser. Vi sjekker om Ford S-MAX ST-Line kan være et godt kompromiss.

Tekst og foto: Olav Barhaugen

Mange av oss med litt over gjennomsnitt interesse for bil setter pris på det sportslige. Både i utseende og kjøreopplevelse. Men når man stifter familie og ungeflokken vokser må ofte fornuft vike for følelser. Heldigvis finnes det biler der dette kan kombineres. Ford S-MAX er en av dem, i hvert fall om man velger litt kraftig motor og utstyrspakken ST-Line.

Vi tilbrakte noen dager med en slik en, nærmere bestemt en med det lange navnet S-MAX  ST-Line 2.0 TDCi 180 Powershift AWD. Med utvendig stylingpakke og sportslige seter i semsket skinn med røde sømmer har den i hvert fall et sportslig utseende. En dieselmotor på 180 hk/400 Nm, sammen med firehjulsdrift og 6-trinns automatgir med sportsprogram, burde borge for sportslige prestasjoner også.

Bilens design – og særlig som ST-Line – kamuflerer størrelsen. Proporsjonene er harmoniske.

S-MAX er bygd på samme plattform som Mondeo, men til tross for at den har en ekstra seterad er den litt kortere enn Mondeo. Derimot er S-MAX både høyere og bredere Med en taklinje som skrår litt ned bakover bilen har den fine proporsjoner, og virker dermed langt mindre enn den faktisk er. De dype sideskjørtene og spoilerne på ST-Line er med på å forsterke det inntrykket. Den kritthvite lakken kombinert med blank sort grill i nettingmønster og frontspoiler oser av sportslighet. ST-Line merket på forskjermene setter prikken over i-en utvendig. Med 19 tommers hjul som denne bilen er utstyrt med, føler vi at man så absolutt kan godkjenne utseendet som ”sportslig”. Det samme gjelder når vi åpner døren og titter inn. Sort skinn med røde kontrastsømmer i både dørtrekk, seter og ratt, sammen med ST-emblem på dørterskelen gir tommel opp.

Førerplass og instrumentering kjenner vi fra Mondeo, og dette er velfungerende. Bilens dynamiske egenskaper heller absolutt mot det sportslige.

Inne bak det skinnkledde rattet ser man tydelig slektskapet til Mondeo. Instrumenter og midtkonsoll er nærmest identisk, og til tross for mange funksjoner er det lett å finne seg til rette. Et lett trykk på startknappen vekker de 180 dieselhestene til live, og med girvelgeren i D ruller vi ut på landeveien. Vi setter kursen mot Enebakk og vestsiden av Øyeren. En lett svingete og kupert veistrekning som lar oss få føle litt på bilens egenskaper. Med en vekt på nær to tonn er det ingen sprinter, men bilen tar seg lett og uanstrengt i vei. Spurten fra 0 til 100 skal ifølge boken gå på 10,5 sekunder, men det er lite interessant i en bil som dette. Et kraftig dreiemoment kombinert med firehjulsdrift og en kjapp automatgirkasse lar oss danse rundt svinger og over bakketopper på en komfortabel måte. Spesielt merker man firehjulsdriften når man går på gassen ut av en sving. Helt uten napping i rattet -som det ofte oppleves i en ren forhjulsdrevet bil- og man styrer presist langs den hvite kantlinjen. Bilen er kraftig nok til å foreta kjappe forbikjøringer, og den er meget stabil ved raske filskift og unnamanøver. Noe som både sportsunderstellet og firehjulsdriften bidrar til. Til tross for sportsprogram på girkassen og muligheten til å gire manuelt med hendlene på rattet føler vi likevel ikke at det sportslige er helt på plass. Komfort er mer fremtredende enn sportslighet, men med tanke på at det er en sju-seters familiebil føler vi at det er et greit kompromiss.

Det er høy komfort på midterste seterad, med nedfellebare bord og individuell justering av setene

Så, hvordan fungerer S-MAX som familiebil? I utgangspunktet er S-MAX en femseter, men med to seter nedfelt i bagasjerommet. For å benytte disse må man ta ut bagasjeromsgardinen og eventuelt gulvmatte i bagasjerommet. For øvrig en enkel oppgave, men man må jo lagre dette et sted. Adkomsten til tredje seterad er grei, da setet foran kan vippes opp og frem. Selv om undertegnede med sine 178 cm fikk plass der bak, vil vi ikke anbefale tredje seterad til personer over 150 cm. Bruk av tredje seterad forutsetter også at setene i andre rad flyttes noe frem. Disse kan justeres individuelt men i fremste posisjon er det dårlig med plass til voksne også her. Med tredje seterad i bruk har man også begrenset bagasjeromsplass. Man også her er setene individuelle, så med kun ett sete oppslått kan man få med en del bagasje. Med tredje seterad nedfelt har man hele 965 liter bagasjerom tilgjengelig, 700 om man laster bare jevnt med seteryggene. Det er betydelig mer enn f.eks Mondeo. Avhengig av modell har S-MAX også rundt 750 kg nyttelast, så denne Ford’en er et skikkelig pakkesel. Med tillatt hengervekt på 2000 kg kan man også henge på en solid campingvogn. Har man daglig behov for fem seter, men ønsker muligheten for å ta med to små passasjerer en gang iblant, er S-MAX ypperlig. Har man jevnlig behov for å være flere enn fem på lengre turer bør man nok opp en størrelse.

Selv om atkomsten til tredje seterad får godkjent, tror vi at en personlengde på inntil 150 cm er grensen for komfort på de bakre setene.

Sikkerhet og miljø er også ting man må ta med i vurderingen når man velger ny bil. Vår S-MAX var meget godt utstyrt med moderne sikkerhetsutstyr, der det meste var standard. Sensorer og kameraer varsler deg når det er hindringer i veien, eller du er på vei over i feil fil. Om nødvendig bremser systemet bilen, eller hjelper deg inn på riktig fil. Trafikkskilt-gjenkjenning og adaptiv fartsholder er blant de andre hjelpemidlene som S-MAX tilbyr. Alle disse hjelpemidlene er vel og bra, men vi opplevde dem av og til som irriterende i enkelte situasjoner. Fristelsen til å koble dem ut var flere ganger til stede. Det er selvsagt bedre at systemene varsler en gang for mye enn en gang for lite, men oppleves de som så irriterende at føreren kobler dem ut virker de mot sin hensikt. Tung bil, kraftig motor og firehjulsdrift krever naturlig nok en del drivstoff. Selv om bilen har en egenvekt på 1850 kg skal den 180 hk sterke dieselmotoren ifølge spesifikasjonene klare seg med 0,58 liter pr mil. Vårt forbruk gjennom en snau uke lå på 0,65, noe vi synes er akseptabelt med tanke på biltype og kjørestil. Dermed kan vi konkludere med at S-MAX er både sikker og miljøvennlig.

Med tredje seterad nedfelt har man hele 965 liter bagasjerom tilgjengelig. Et praktisk teppe beskytter støtfangeren ved lasting.

Ford S-MAX leveres i fire utstyrsvarianter og med fire versjoner av 2-liters dieselmotoren fra 120 til 210 hk. Automatgir kan leveres til de tre kraftigste, mens firehjulsdrift er tilgjengelig kun på 180 hk dieselen. I tillegg er to bensinmotorer tilgjengelig. En 1,5 liter på 160 hk og manuelt gir, og en 2-liter på 240 hk og automat. Prisene starter på kr 428.900,- mens vår testbil hadde en prislapp pålydende kr 637.050,- med alt tilleggsutstyr. Det er ikke mye å velge mellom i denne klassen, og skal man ha både 7 seter, firehjulsdrift og automatgir er det pr i dag bare BMW 2-serie som er aktuell. Ellers må man opp i SUV-segmentet eller modeller som storebror Galaxy eller VW Caravelle.

ST-Line dekaler viser at dette er en S-Max utenom det vanlige

KONKLUSJON

Liker: Velkjørende og komfortabel. Firehjulsdriften øker sikkerhet og prestasjoner. Høy tilhengervekt.

Liker ikke: Følsomme førerassistansesystemer som stresser føreren. De to bakerste setene egner seg i praksis kun for barn.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på