Spennende hybridløsning fra Kia

Kia lanserer mild-hybrid drivlinje som kan tilpasses både diesel og bensinmotorer.

Kia Motors introduserer dieselmotor med 48V mild-hybrid drivlinje i andre halvår i 2018.
Den nye EcoDynamics+ drivlinjen reduserer CO2-utslipp fra forbrenningsmotoren ved å bidra med elektrisk kraft fra et 48 volts batteri under akselerasjon, og gir også gjennom en mild-hybrid startgenerator (MHSG) mulighet til å forlenge tiden forbrenningsmotoren kan være avslått under kjøring.

Den nye EcoDynamics+ mild-hybrid teknologien er en kostnadseffektiv løsning, og kan integreres i eksisterende drivlinjer uten å gå utover de praktiske egenskaper eller design ved bilen. Dette er helt i tråd med Kias mål om å lage innovative biler som er gunstige for kundene.

Kia Sportage vil være den første modellen som kommer med den nye EcoDynamics+ mild-hybrid drivlinjen senere i år. Tredje generasjon Kia Ceed vil få drivlinjen fra 2019.

Første nye drivlinje i Kias miljøstrategi

Drivlinjen med 48V mild-hybrid er den første som lanseres som en del av Kias strategi innen elektrifisering. Med introduksjonen av 48-volts drivlinjen er Kia den første bilprodusenten som tilbyr kundene hybrid, plug-in hybrid, elektrisk, og 48-volt teknologi i sin modellrange. Kia vil lansere 16 nye modeller med alternative drivlinjer innen 2025, inkludert fem nye hybrider, fem nye plug-in hybrider, fem elbiler, samt en brenselcelle bil som kommer i 2020.

Med den nye drivlinjen med 48V mild-hybrid vil Kia tilby renere dieselmotorer. Systemet kombineres med Kias Selective Catalytic Reduction (SCR) teknologi (Urea/AdBlue), og vil reduserer CO2-utslipp med opp til 4% etter den nye målestandarden WLTP, Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure , og opp til 7% etter NEDC, New European Driving Cycle*. (*Testet med WLTP og konvertert tilbake til NEDC).

EcoDynamics+ diesel mild-hybrid teknologi

Kias mild-hybrid teknologi har et 0.46 kWh 48-volt lithium-ionbatteri og en ny mild-hybrid startgenerator (MHSG). Starteren kontrolleres elektronisk via en inverter, og systemet veksler sømløst mellom to modus; ‘motor’ og ‘generator’. Under akselerasjon vil MHSG- enheten gi opp til 10kW med elektrisk ytelse i ‘motor’ modus, som reduserer belastningen på motoren og gjennom det reduserer utslippene. I ‘generator’ modus regenereres energi som lader batteriene når gassen slippes opp og under bremsing.

Ny teknologi tilpasses eksisterende drivlinjer og arkitektur

Den nye teknologien er kompakt og kan forholdsvis enkelt tilpasses eksisterende modeller. Avhengig av modell vil batteriet på 48V plasseres under gulvet i bagasjerommet.

Kias EcoDynamics+ diesel mild-hybrid drivlinje er kompatibel både med manuell- og automatgear, og forhjulsdrift, bakhjulsdrift samt firehjulsdrift. Drivlinjen vil også tilpasses for bensinmotorer. Mer detaljerte planer for bruken av den nye mild-hybrid teknologien vil komme de neste månedene.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på