Speedback GT – Noe for 007?

Dette synet får ikke bare James Bond til å sikle. Bilen er en klassisk GT fra Storbritannia. Og historien er svært interessant.

Tekst: Dani Heyne og Jan Einar Wettre – Foto: Dani Heyne

La oss et langt øyeblikk forestille oss følgende hyggelige situasjon: Etter mange år med hard arbeid har bankkontoen din endelig et tilstrekkelig antall siffer foran komma. Dermed er du godt rustet til å leve ut din autofile legning uten begrensninger. Kanskje vil du kjøre et berømt rally bak rattet i en av din ungdoms drømmebiler? Jepp.

Men allerede dag to kollapser kjølesystemet i veteranbilen, og med 35 grader i skyggen forvandler V8-motoren seg fra dreiemomentmonster til geysir. All gleden fordamper. Redningen blir en liten leiebil med klimaanlegg og nok plass til at flere havarerte veteransjåfører kan ta plass i den. Og der sitter dere sammen og drømmer om veteranbiler med samme komfort og holdbarhet som denne billige leiebilen.

Ja, selv med mange siffer foran komma er livet ikke helt problemfritt. David Brown opplevde akkurat dette, og nektet å finne seg i det. Opplevelsen bare ansporet ham, etter mottoet «hvis drømmebilen min ikke finnes, får jeg lage den selv.»

Endeløse lag med klarlakk, skinn, treverk og en picnicbenk som hemmelig våpen.

Og nå står vi på en liten landevei i nærheten av Birmingham. Under den rosa morgenhimmelen brummer en todørs coupé seg varm. Den står der elegant og avslappet på store eikehjul. Den virker som om den kommer fra en annen epoke. Grillen har et stormasket gitter. Panseret er langt og utstyrt med et luftinntak. Den bøyde frontruta er bratt, og taket tillater seg en elegant sving bakover.

Dette smykket er uten tvil en hyllest til tidligere Gran Turismoer, som en krysning mellom en Ferrari 275 GTB og Aston Martin DB5. Hvis James Bond hadde eksistert hadde han vært henrykt. Det er i hvert fall David Brown. Mannen fra Yorkshire ventet ikke lenge etter motorstoppen i veteranrallyet før han bygde seg sin egen drømmebil: Speedback GT.

Sekstitalls-looken er skapt med hensikt, men denne David Brown er ikke i slekt med den David Brown som i sin tid skapte Aston Martins forføreriske DB-serie. Altså de elegante coupéene som James Bond stadig ble sett i. Men denne David Brown er like flink som den andre. Han fant seg både et bra team til å konstruere bilen og et passende utgangspunkt: DNA-et fra Jaguar XKR. Altså den store coupéen som ble produsert frem til 2014.

Et blikk på interiøret avslører at denne GT-en er basert på Jaguar XKR.

5 liters V8 – 510 hk

Stilrene alu-hjul

Speedback GT er basert på den plattformen, inkludert chassis, styring og hele drivlinjen. Den fem liter store V8-motoren med kompressor tilfører både effekt og et fint lydbilde. Brown forklarer valget med lokalpatriotisme – han ville bruke et britisk fabrikat, et merke han liker.

Designeren Alan Mobberley kommer også fra øyriket, og er godt kjent med Jaguar. Han var til og med sjefdesigner der. Valget viser hvor smart David Brown tok fatt på prosjektet. Og han har enda en grunn til valget av designer: Mobberley var med under det ville 60-tallet, og vet akkurat hva slags utstråling bilene hadde den gangen. Da skjønner vi absolutt hvorfor denne bilen ser så bra ut.

David Brown sjekker A-stolpene. Teamet hans produserer aluminiumskarosseriet for hånd.

 

 

 

Speedback skal bare produseres i et opplag på 100 biler, og derfor kan aluminiumskarosseriet bankes til for hånd. Innvendig vil du kjenne deg igjen hvis du er Jaguar-frelst, men Brown har utvidet mengden av treverk og skinn. Setene kan komfortabelt ventileres og stilles inn fra dørsidene. Et kamera gjør rygging lettere. Under den store bakluka gjemmer det seg et bagasjerom, og med ryggstøene lagt ned blir det overraskende stort. Og etter ønske kan man felle ut en picnicbenk. Slike detaljer og det flotte håndarbeidet gir Speedback GT en helt egen karakter.

Gjelder det også kjøreopplevelsen? Førsteinntrykket er at denne GT-en er behagelig stille og smidig. Den beveger seg akkurat så helstøpt som den ser ut. Gentleman i stedet for bølle, men det visste vi jo allerede fra før. Selv om den kompressorladede V8-motoren hiver store mengder dreiemoment til bakakselen, driver den ikke totonneren fra konseptene. Den starter suverent, ikke helt ulikt en stilig yacht. En automatisk girkasse fra ZF forvalter de seks trinnene meget bra, og fører og sidepassasjer føler nesten at de sitter i en eksklusiv klubb. Baksetet egner seg bare for barn.

Ingrediensene for en avspent reise er godt blandet, og vi føler oss vel ombord. Slik kunne vi kjørt til evig tid, og vi lar oss ikke forstyrre av at Speedback GT inneholder så mye Jaguar XKR. For oss er det mer bankkontoen som er problemet.

De mange nullene foran komma var jo bare en drøm. Men denne GT-en krever sitt å kjøpe. Den er en forførende Gran Turismo med stil fra de svingende sekstiårene og komfortabel teknikk fra i dag. Og prisen er deretter.

 

Tekniske data

Femseters coupé.

Lengde x bredde x høyde: 4770 x 2090 x 1320 mm. Akselavstand 2750 mm. Egenvekt 1920 kg.

Chassis

Uavhengig hjuloppheng foran og bak. Doble tverrstagg, fjærbein og stabilisator. Ventilerte skivebremser. Dekkdimensjon foran 245/40 ZR 19, bak 275/35 ZR 19.

Kraftoverføring

Bakhjulsdrift, sekstrinns automatgir

Motor

Åttesylindret V-motor med kompressor og ladeluftkjøler. Slagvolum 5000 cm3. Effekt 510 hk ved 6000 o/min. Maks dreiemoment 625 Nm ved 2500 o/min.

Ytelser

0-100 km/t: 4,8 sek

Toppfart: 250 km/t

Forbruk (EU): 1,23 l/mil

Grunnpris

Speedback GT: Fra 495 000 GBP (Ca 5 millioner kroner).

 

 

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på