Slutten for brede dekk?

scenic_dekk
Stadig flere biler har de siste årene blitt levert med brede og lave dekk. Nå ser det ut som Renault og Goodyear har tenkt å snu trenden. For den nye Renault Scenic har de utviklet et dekk som er både smalere og høyere enn det som er vanlig.

Goodyear kunngjør i en pressemelding at det nå er klart at det nye dekket blir fabrikkmontert på nye Renault Scenic. Kjøretøyet vil kunne bruke samme dekkdimensjon på alle versjoner av bilen, og Renault har valgt å montere den nyeste dekkoppfinnelsen fra Goodyear, et Tall and Narrow 195/55R20 95H XL.

Renault vil montere 195/55R20 95H XL Goodyear EfficientGrip Performance på den nye Scenic. Dekkdimensjonen vil være tilgjengelig på markedet fra juli i år. Goodyear EfficientGrip Performance Tall and Narrow ble nylig avduket på bilmessen i Genève, hvor det var montert på den nye Scenic på Renaults stand.

Ultralav rullemotstand er viktig for bilprodusentene fordi det hjelper dem å oppnå målene for CO2-utslipp. Dekkene spiller en stor rolle i arbeidet med å levere den nyskapende teknologien som er nødvendig for å holde rullemotstanden på lavere nivåer enn noen gang, og Tall and Narrow-konseptet leverer den teknologien som er nødvendig for å oppnå dette.

Designskisse av den nye Renault Scenic

Designskisse av den nye Renault Scenic

«Narrow» betyr smal, og en smal seksjonsbredde gir Scenic en lang og smal kontaktflate i stedet for en bred, og det gir flere fordeler, inkludert bedre aerodynamikk, som igjen gir både lavere drivstofforbruk, lavere støynivå og bedre vannplaningssikkerhet.*

«Tall» betyr høy, og handler om felgdiameteren. Når den er større, blir dekket mindre deformert under kjøring, og det betyr mindre varmegenerering og lavere rullemotstand. Et høyt dekk kan også gi bedre komfort (med samme lufttrykk) siden den større diameteren absorberer mer ujevnheter i veibanen.*

Goodyear vil også tilby en vinterdekkvariant, 195/55R20 95H XL Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, for ettermarkedet fra september 2016.

Roland Close, Goodyears direktør for dekkteknologi for forbrukerdekk til originalprodusenter i EMEA-regionen sier: «For å overbevise Renault om vår evne til å skape høyteknologiske dekk, ga vi dem innblikk i arbeidet i vår Fundamental Research Group. På den måten kunne vi levere testdekk i de tidligste stadiene av diskusjonene med Renault, slik at de kunne bruke dem i sin utviklingsprosess.»

Renault Scenic og Grand Scenic lanseres senere i høst.

Renault Scenic og Grand Scenic lanseres senere i høst.

Roland Close fortsetter: «Renaults ingeniører og designere ble overbevist allerede etter de tidlige testene om at Tall and Narrow-dekkene ville hjelpe dem å oppnå de strenge målene om rullemotstand uten at det ville gå på kompromiss med andre testkriterier.»

«Vi er veldig fornøyde med å kunne levere disse dekkene til Renault for montering på deres nye Scenic-modell.»

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på