ŠKODA KODIAQ Scout på bilutstillingen i Geneve i mars


Under årets bilutstilling i Geneve viser ŠKODA frem Scout-versjonen av sin nye SUV KODIAQ. Både utseende, med sølvfargede detaljer, og utstyr sørger for et sterkere offroadpreg.

ŠKODA KODIAQ er i disse dager på en turné hos en rekke ŠKODA-forhandlere over hele landet, og bilen har fått en fantastisk mottagelse av kundene. KODIAQ Scout har sin  premiere på bilutstillingen i Geneve (7.-19. mars).

– ŠKODA KODIAQ har fått en veldig god mottagelse i det norske markedet allerede, og vi har tro på at KODIAQ Scout vil gjøre bilen enda mer attraktiv for flere, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

KODIAQ Scout utstråler robusthet og styrke. De sølvfargede beskyttelsespanelene foran og  bak understreker modellens offroad-egenskaper, og sammen med Scout-spesifikke 19-tommers felger gjør de at KODIAQ Scout fremstår som enda mer robust. I tillegg til nye felger og beskyttelsespaneler vil ŠKODA KODIAQ Scout kjennetegnes utvendig av mørke ruter og sølvfargede detaljer som speil, grill og lister.

Utstyret på innsiden er også tilpasset bilens røffe ytre. Scout  vil leveres med Off-Road-assistent, beskyttelsespaneler for understell og motor samt parkeringsassistent foran og bak. Bilen vil også være utstyrt med Driving Mode Select som lar sjåføren velge mellom seks forskjellige modi (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual og Snow). Systemet justerer motor, girkasse og servostyring for å gi optimale egenskaper under alle forhold. Standardutstyret inkluderer også blant annet multifunksjonsratt, innvendig LED-belysning i ti farger, infotainment system med åtte høyttalere og alcantara-seter med KODIAQ-logo.

Fire motoralternativer

KODIAQ Scout vil leveres med fire forskjellige motorer – to bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene som leveres er 1,4 TSI som yter 150 hestekrefter og 2,0 TSI som yter 180 hestekrefter. Dieselmotorene er begge 2,0 TDI-motorer, og de yter 150 eller 190 hestekrefter.

Alle motoralternativene leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. Systemet fungerer ved hjelp av en elektronisk styrt flerplateclutch som er plassert rett i forkant av den bakre differensialen. Denne sørger for at firehjulsdriftsystemet virker intelligent og raskt, og elektronikken kalkulerer konstant hvor mye krefter som bør distribueres til bakakselen. Ved normale kjøreforhold og lett last vil mesteparten av kreftene sendes til forhjulene for å spare drivstoff.

Takket være bakkeklaringen på 194 millimeter hører ŠKODA KODIAQ også hjemme utenfor asfalterte veier. De korte overhengene foran og bak sørger for at selv bratte bakker og dumper kan forseres uten problemer. ”Bad-road”-pakken  sørger også for å beskytte undersiden av bilen – inkludert vitale deler som bremserør, drivstoffslanger, motoren og kabler. Ved å ta i bruk en egen offroad-modus justeres demperne (dersom bilen er utstyrt med Dynamic Chassis Control), motorstyringen og flere av bilens sikkerhetssystemer for å sikre optimale egenskaper i tøft terreng. Dersom det er nødvendig vil Hill-Descent Control-funksjonen aktiveres og sørge for at bilen holder konstant fart ned bratte bakker.

En rekke assistentsystemer

Også når det kommer til førerassistentsystemer er KODIAQ godt utstyrt. Flere av systemene som er tilgjengelig har tidligere kun blitt levert i mer eksklusive bilmodeller. Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger. Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen.

En annen nyhet i ŠKODA-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget. KODIAQ leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som adaptiv cruise control, Lane Assist, blindsoneovervåkning.

KODIAQ Scout vises på Geneve-utstillingen i mars . Produksjonsstart vil være i august, og de første bilene forventes til Norge til høsten. Prisene er i skrivende stund ikke klare.

– Scout-modellene på Octavia har lenge vært populære i Norge, og vi tror det vil være tilfellet også for KODIAQ, avslutter Haugen.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på