Sjåførene for Ford GT utholdenhetsløp er presentert

1121854_Pla-Mucke-Priaulx-FranchittiFord Chip Ganassi Racing avslørte i dag at Marino Franchitti, Stefan Mücke, Olivier Pla og Andy Priaulx skal kjøre nye Ford GT i årets utgave av FIA’s – verensmesterskap i utholdenhetsløp (WEC).

Ford skal delta med to biler i WEC og to i IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Hensikten er at de to lagene skal komme sammen i juni til det som uten tvil er det mest berømte utholdenhetsløpet av dem alle, 24-timersløpet på Le Mans – 50 år etter Fords historiske resultat hvor de tapetserte pallen med 1. 2. og 3. plass. FIA’s verdensmesterskap i utholdenhetsløp vil også arrangeres ytterligre tre steder i Europa; Silverstone (Storbritannia), Nürburgring (Tyskland) og Spa (Belgia).

– Bare ha det helt klart, vi kjører for å vinne, sier Dave Pericak, global direktør for Ford Performance. – For å kunne konkurrere på dette nivået trenger du den beste bilen, det beste teamet og de beste sjåførene, og vi har valgt Stefan, Olivier, Andy og Marino for å kjempe om seieren med de beste i verden.

1121827_Ford-GT-from-three-quarter

Engelske Marino Franchitti er spesialist på utholdenhetsløp og har kjørt Le Mans ikke mindre enn fem ganger. Stefan Mücke fra Tyskland har flere WEC-seire på sin CV og vet hva som kreves for å kunne gå opp på seierspallen i Le Mans. Også franske Olivier Pla har førstehånds erfaring med den steinharde konkurransen i internasjonale utholdenhetsløp. Engelske Andy Priaulx har vunnet FIA World Touring Car Champion tre ganger, ett av verdens tøffeste utholdenhetsløp, 24-timersløpet på Nurburgring – og har stått på seirspallen på Le Mans.

WEC Ford Chip Ganassi Racing’s leder, George Howard-Chappell, har allerede ledet et team til seier på Le Mans tre ganger.

– Det blir ikke mer krevende enn 24-timersløpet på Le Mans, men det er også det som gjør seieren så spesiell, sier Howard-Chappell. – Alt må være perfekt. I tillegg må du ha flaks for å være først over målstreken, sier han.

Tyske Mücke skal for øvrig snart sette seg i førersetet på en Ford GT, nærmere bestemt når starten går for 24-timersløpet på Daytona 8. januar.

1121819_Ford-GT-close-up

Ford GT er ett av høydepunktene hva gjelder Ford-innovasjoner for aerodynamikk og lettvektkonstruksjon basert på karbonfiber. Kreftene kommer fra en Ford EcoBoost V6-motor med dobbelt turbo, den kraftigste EcoBoost-produksjonsmotoren noensinne.

Dette er førerne i WEC Ford Chip Ganassi-teamet:

Amerikanske Marino Franchitti er medlem av en familie der motorsport er en del av DNA-et. Blant annet har han vunnet 12-timersløpet på Sebring i 2014 – Fords første totalseier der siden 1969.

Stefan Mücke er en rutinert sjåfør. Tyskeren har deltatt i GTE Pro siden serien ble dannet i 2012, og kjenner alle sider av verdensmesterskapet i utholdenhetskjøring.

Olivier Plaer er en av sportsbilracings best bevarte hemmeligheter. Den stillfarende franskmannen er kjent for sin utrolige bilkontroll og vet hva som kreves for å vinne på dette nivået.

Andy Priaulx er tre ganger verdensmester i Touring Car-mesterskapet og har vunnet 24-timersløpet på Nürburgring, 12-timersløpet på Sebring og har stått på seierspallen på Le Mans.

Terminliste for World Endurance Championship (WEC)

  • 17. april: 6-timers Silverstone, Storbritannia
  • 7. mai: 6-timers på Spa, Belgia
  • 18/19 juni: Le Mans 24-timers, Frankrike
  • 24. juli: 6-timers på Nürburgring, Tyskland
  • 3. september: 6-timers i Mexico City, Mexico
  • 17. september: 6-timers Circuit of the Americas (Lone Star Le Mans), USA
  • 16. oktober: 6-timers på Fuji, Japan
  • 6. november: 6-timers i Shanghai, Kina
  • 19. november: 6-timers i Bahrain, Bahrain
Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på