Seat Leon X-Perience «Golf-utfordreren»

Seat Leon X-Perience

Seat er tilbake i Norge og satser nå på salg via nettet og ikke gjennom forhandlere. Målet er vel å nå de yngre kjøperne. Om de lykkes med det gjenstår å se, men det er i hvert fall en friskt pust inn i bilbransjen.

Tekst Bjørn Gravdahl    Foto: Jeanette Bråthen / Bjørn Gravdahl

Vi har testet den nye Seat Leon stasjonsvognen med betegnelsen X-Perience. Denne her litt høyere bakkeklaring og firehjulsdrift. Bilen bygges på samme basis som Golf Alltrack, men er noe billigere. Seat har satset mye på godt utstyrte biler, så det er et høyt nivå på denne bilen.

Seat Leon X-Perience

Så hvordan er inntrykket da? Vel, bilen har en litt kjedelig dekor på siden som helt klart ødelegger førsteinntrykket av eksteriøret. Når en først setter seg inn så finner man seg godt til rette bak rattet. Interiøret er smakfullt, om noe spartansk, men det er langt mer innbydende enn VW Golf. Det er ikke samme tyske følelse, så kvaliteten er ikke helt som det tyske merket.

Bilen virker lettkjørt og vi bestemmer oss for å fylle bilen med et TV-crew, med masse utstyr, og ta turen opp til Vålerbanen for å filme NM i asfaltracing. Det er, som på golfen, best plass i forsetene og bagasjerommet. Skal man få så stort bagasjerom må baksetene lide litt. Med normalt høye personer, både foran og bak, går det greit.

På motorveien blir det i overkant mye hjulstøy, noe som nok skyldes de lavprofildekkene bilen er satt opp med. Ser tøft ut, men er ikke så behagelig å kjøre med.

Seat Leon X-Perience

Bilen er god å kjøre og den har en sprek motor på 180 hk. Dette gjør at forbikjøringer går fint og føles trygt. Denne motoren kombinert med DGS automat girkassen passer bilen perfekt.

Dette er jo en bil for en aktiv familie med små barn, og kanskje ikke den bilen de yngre kjøper. Den koster også, med litt utstyr, opp mot kr 500 000,- så det begynner å bli mye penger for en bil på størrelse med en Golf. For all del – dette er en praktisk og god bil med masse sikkerhetsutstyr og masse standardutstyr.

Seat Leon X-Perience

Testbilen har en viritual cockpit som gjør at man får navigasjonen opp i hele instrumentpanelet. En kul detalj som kanskje ikke er så interessant for alle.

Seat har valgt å satse på et høyt utstyrsnivå og det tror jeg er smart. Det er ikke alltid så lett å komme med et nytt merke, og det er kanskje enda mer vanskelig når det har vært her tidligere. Det er liksom en del som må bevises ovenfor kritiske røster. Det finnes det mange av her i landet. Bilen har mye utstyr som standard med blant annet:

  • Tretthetsvarsler
  • Adaptiv Cruise Controll
  • Front Assist
  • Skiltgjenkjenning
  • Kø assistent
  • Ryggekamera
  • Fotgjengerregistrering
  • Nødbremsassistent

 

Seat kommer kun med bensinmotorer nå i starten, noe som selvsagt gjør salget litt utfordrende, men de har forsøkt å løse det på en smart måte. Ser du på nettet, eller besøker en av deres showrom, så oppdager du raskt at de fokuserer på hva bilen koster pr mnd. og ikke hva den koster totalt. Det blir derfor enklere for folk å se hva dette vil belaste privatøkonomien med. Jeg tror det er det som er mest viktig for de som kjøper nye biler i dag. Her har mange bilforhandlere noe å lære!

Seat Leon X-Perience

Som veldig mange andre ting så følger vi USA på mange områder, og de har i lang tid hatt det slik at de har en mnd. pris på bilen. Derfor kan du gå inn i en bilbutikk der, og velge bilen som passer deg best, både i pris og type, og ta den med deg samme dag.

Seat opererer også med veldig korte leveringstider, som er smart siden folk som kjøper ting på nettet er vant til rask levering. Om salg av biler via nettet er fremtiden gjenstår å se. Det er jo tross alt snakk om en kapitalvare og noe en kanskje kjøper hvert tiende år. Bil er jo også en av de kostnadene som gjør størst inngrep i din privatøkonomi etter bolig.

Seat Leon X-Perience

Det blir veldig spennende å se hvordan Seat får dette til, og hvordan denne Seat Leon X-Perience vil gjøre det i det norske markedet. Det har jo litt høyere bakkeklaring og firehjulsdrift som burde slå an her i Norge.

Så gjenstår det å se om de lykkes, og vi ønsker dem lykke til. En til en sikkert – de har mange flotte biler, og dette er ikke noe unntak.

PLUSS: Praktisk størrelse, kjapp og fin motor og god bagasjeplass.

MINUS: Mye hjulstøy og litt høy pris.

 

Bjørn Gravdahl

Author: Bjørn Gravdahl

Del denne saken på