Seat Leon ST – tøff stasjonsvogn

Seat LeonFor nordmenn flest er det spanske bilmerket Seat noe en bare legger merke til når ferieturen går til syden. Det er mange år siden den norske VW-importøren sluttet å selge dette merket i Norge, og det er synd, for dette er biler med særpreg.

Det er lenge siden Seat var en del av bilprogrammet til den norske VW-importøren, og det er lite som tyder på at vi får disse vakre bilene utstilt i vinduene hos norske forhandlere med det første. Det er VW som eier Seat, slik de også har kontroll over de populære bilmerkene Audi og Skoda. Og trolig var det nettopp Skoda-suksessen som gjorde at Seat forsvant fra det norske markedet på begynnelsen av 2006. Både Skoda og Seat er plassert under VW på ”rangstigen” og størrelsen på det norske bilmarkedet gjør det vanskelig å få nok volum på to småmerker. Da Møller Bil startet sin tunge lansering ved årtusenskiftet var målet en markedsandel på 3,0% innen 2007. Målene for Skoda var like ambisiøse – men strategien en helt annen. Seat skulle være det ”sporty” merket, mens Skoda skulle være det ”fornuftige” og kloke valget. Markedsføringen ble innrettet i forhold til dette – og du trenger neppe å hete Einstein for å skjønne hvilket budskap som er lettest å selge til nordmenn…

I april 2004 overlot Møller salget til Seat Nordic AB, med hovedsete i Sverige og norsk representasjonskontor i Ski. Etter bare 54 solgte biler i 2005 varslet det nye selskapet sine fire norske forhandlere (i Ski, Fredrikstad, Kristiansand og Stavanger) at de ville trekke seg ut av det norske markedet i februar 2006. På dette tidspunktet rullet det 10-12.000 Seat på norske veier, og blant de mange fornøyde kundene var undertegnede. Seat Ibiza var teknisk og størrelsemessig lik en VW Polo, mens Seat Leon var det spanske motstykket til VW Golf. Kvaliteten var de ikke noe å utsette på, bilene har temperament og kjøreglede i rikt monn, og de fleste eierne var riktig fornøyd med bilene. Da salget av Seat opphørte var mange bekymret for service og ettermarked, men VW-konsernet sørget for en avtale med Møller Bil har ivaretatt den norske Seat-bestanden på en tilfredsstillende måte.

Volkswagen ønsker at Seat skal selges i Norge, men lytter til den tidligere norske importørens markedsvurderinger. Salget av Skoda vokser jevnt og trutt, og med nesten 7.000 solgte biler og en markedsandel som nærmet seg 5% i 2013, er det uklokt å begynne å fordele på ressursene i et forsøk på å relansere Seat i Norge. Det har i den senere tid vært gjort noen importforsøk fra mindre aktører i markedet, men uten VW-konsernet i ryggen og tung markedsføring blir det ingen salgstall av betydning, og Seat blir stadig sjeldnere å se i det norske trafikkbildet.

Seat Leon

Rundt Middelhavet er situasjonen en helt annen. Riktignok har VW måttet tåle røde tall hos sin spanske datter, men merket har en betydelig markedsandel i flere land, og vi skal ikke mange år tilbake før Seat og Renault knivet om å være det største bilmerket i Spania. Seat-salget økte med 11% i 2013, til 324.500 biler, og selv om ikke det var nok til å gi et driftsoverskudd, er det en positiv stemning ved Martorell-fabrikken, som er lokalisert i nærheten av Barcelona.

På bildene ser vi Seats nye stolthet, stasjonsvognen Leon ST. Den er basert på samme plattform som vi finner i stasjonsvognene VW Golf og Skoda Octavia og lanseres på det europeiske kontinentet nå. Mange av komponentene er velkjente, og når det gjelder motorer og girkasser er dette nøyaktig de samme som vi finner i alle andre VAG-produkter. Dette er første gang Seat bygger en stasjonsvognutgave av Leon, og selskapets ledelse har stor tro på å tiltrekke seg nye kunder med denne modellen – ikke minst i markeder som Frankrike, Tyskland og Storbritannia. Fabrikken anslår at ST-modelen vi stå for 25% av Leon-salget . For å ”erte” norske entusiaster ytterligere, kan vi fortelle at Leon ST med dieselmotor også kommer i firehjulsdrevede utgaver. Volkswagen har alltid fremhevet at produksjonskvaliteten på Seat er blant de beste i hele konsernet, og når vi får høre at ledig produksjonskapasitet i Martorell nå benyttes til å bygge Audi Q3, så er vel dette en bekreftelse god nok. Spør du meg, er dette et ”coolt” merke, og jeg leier ofte en Seat når jeg er på ferie i Spania…

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på