Salut, Alpine!

Alpine
Alpine og lette sportsbiler passer sammen som jordbær og is. I 1995 stoppet det franske tradisjonsmerket produksjonen. Men pulsen hadde ikke stoppet, og i 2017 skal aktiviteten øke kraftig.

Tekst: Andreas Haupt og Jan Einar Wettre

Det kan tolkes som et forsøk på å skynde seg sakte. Renault, som har vært tett forbundet med Alpine siden 1955 og som har eid merket siden 1973, prøver å få sportsbilfabrikken på beina igjen. Kritiske røster mener at dette forsøket har gått i stå allerede.

En liten oppsummering:

Mellom 1955 og 1995 ble det laget 26 666 Alpine-biler i nordfranske Dieppe. Det begynte med A106, og fortsatte med A108, GT4, A110, A310 med fire sylindere, A310 V6, GTA og GTA Turbo frem til den siste, A610. I 1995 var det slutt, og det kom ingen ny modell. Alpine lever bare i form av minner og det store miljøet av fans. Så innledet Renault, drevet av den tidens sjef, nå PSA-sjef Carlos Tavares, en renessanse med den spektakulære studien A110-50. Det var for fire år siden. Siden kom det til ytterligere to konseptbiler og en racerbil til PlayStation. Men fansene måtte vente på en serieprodusert sportsbil.

Alpine

Neste år skal den endelig komme på markedet. Renault-sjef Carlos Ghosn gir finanskrisen skylden for det trege comebacket: «For fem år siden var hele bransjen i en bølgedal. Men nå har vi et bedreregnskap hos Renault. Dette er riktig tidspunkt for Alpine.»

Men hvorfor ikke lansere én studie i stedet for tre, og heller investere pengene mer fornuftig? Ikke minst fordi prosjektets fremtid er beheftet med spørsmålstegn. Alpine Vision stod ikke på bilutstillingen i Geneve i mars, og den serieklare versjonen kommer trolig heller ikke til bilutstillingen i Paris i oktober. Den skal heller presenteres mot slutten av året. Da passer det å nevne at det for noen år siden fantes to konseptbiler som skulle presenteres på bilutstillinger, men som ble trukket tilbake i siste øyeblikk, uten at offentligheten visste noe. Heller ikke presentasjonen av Alpine Vision i Monaco gikk etter planen. Egentlig skulle 110 eksemplarer av den legendariske A110 stå som en slags æresvakt for studien, men det var bare 85. Det var en skjønnhetsfeil som var mindre viktig enn at samarbeidet med produsenten Caterham gikk i vasken. Dette forholdet mellom et fransk og et engelsk merke varte i mindre enn to år.

Alpine

A110 gjorde Alpine til en legende og til verdensmester i rally i 1973. Det er altså ikke så rart at konseptbilen bærer mange ekkoer av sin mest berømte forgjenger. Det gjelder de runde lyktene, det markerte panseret, linjene på sidene og formen på bakvinduet. Men motoren er ikke lenger montert bak bakakselen, men foran den. Ellers er proporsjonene harmoniske, som på A110, og splitten mellom fortid og fremtid har lykkes. Studien skal være 80 prosent lik den bilen som kommer i produksjon, sies det hos Renault. De bakre luftinntakene som A110 trengte for nedkjøling av motoren er bare antydet på Alpine Vision. I stedet strømmer luften gjennom åpninger mellom C-stolpen og sidevinduet, og slipper ut gjennom tre lameller under bakruta.

Alpine

Tekniske spesifikasjoner er det lite av, men Renault sier at sportsbilen skal akselerere fra null til 100 km/t på under 4,5 sekunder. Motoren har fire sylindere og turbo, og den kommende serieproduserte bilen skal drives av en motor på 1,8 liter, utviklet av Renault Sport. Basis er 1,6-literen fra Nissan, som blant annet sitter i Megane GT med 205 hk. Den nye turboladede firesylinderen, som også vil kunne brukes i den nye Megane RS, som er ventet i 2018, skal først yte 250 hk. Så kommer det videre trinn på 275 og 300 hk. En sjutrinns dobbelclutchgirkasse sender kraften videre til bakakselen.

Den nye Alpine skal være omtrent fire meter lang, og dermed kortere enn en Audi TT (4,18 meter), men omtrent lik med en Alfa 4C. Den skal veie under 1100 kg. Karosseriet skal stort sett lages av stål. De gamle plastkarosseriene som merket hadde før hører nå til fortiden for Alpine. Interiøret er kledd i skinn og virker ikke særlig spartansk, og midtkonsollen prydes av bar aluminium.

Alpine

Om prisen kan vi bare spekulere, men selv om den har lavere effekt enn en Alfa 4C, tror vi den kan bli rimeligere. Dessuten har Alpine servostyring, til forskjell fra Alfaen. Ghosn har ikke sagt noe om salgsmål for bilen, men den skal bare selges hos spesielt utvalgte Renault-forhandlere. Ghosn snakker også om en mulig modellfamilie. «Dette er fortsatt en baby. Men vårt mål er å skape et ekte bilmerke av Alpine igjen.» Det blir til og med hvisket om en SUV-modell. Ja, det er klart: For overskuddseksperten Ghosn må renessansen også lønne seg. Bare prestisjen er ikke nok

Alpine

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på