Salgsstart for tidenes råeste GLC

AMG har satt sine beste ingeniører på årets mest solgte Mercedes-Benz-modell og resultatet er vanvittige AMG GLC 63 4MATIC+ og AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé. Salget er i gang og prisene starter på 1.290.00 kr. De første modellene kommer til Norge i oktober.

I 1999 introduserte Mercedes-AMG sin første høyytelses-SUV, ML 55. Siden den gang har AMG levert utallige SUV’er med sportsbilytelser, men har manglet en modell i GLC-segmentet. Med lanseringen av toppmodellen GLC 63 og GLC 63 Coupé er sirkelen sluttet.

– «GLC har vært vår mest etterspurte modell helt siden lanseringen i 2015. Den leder an i registreringsstatistikken og kombinert med rekordhøyt AMG-salg ligger alt til rette for videre suksess», sier direktør i Mercedes-Benz Personbil, Kjetil Myhre.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+, Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé

Sportsbilytelser

Alle fire modellvarianter er utstyrt med den velkjente V8 biturbo-motoren fra AMG og yter inntil 510 hestekrefter, og blir med det de heftigste SUV’ene i sine segment. Kreftene distribueres via den svært responsive 9-trinnskassen AMG Speedshift MCT med lynraske girskift og start-våtclutch. Ved hjelp av innovative AMG performance 4MATIC+, som først ble introdusert i AMG E 63, sørger en elektromagnetisk clutch for 100% variabel kraftdistribusjon mellom akslingene for optimalt grep. Lyden må også stå i stil og derfor introduseres nå AMG sportseksos til GLC for å øke gåsehudfaktoren. Toppmodellene med S-betegnelse får, i tillegg til comfort, sport og sport+-program, også Race-modus som konfigurerer alle parameter med kun ett mål; maksimal ytelse.

Visuelt slående

For å understreke ytelsene er både interiør og eksteriør oppgradert, der det mest iøynefallende er den nye Panamericanagrillen hvor GLC er den første AMG-modellen, utover GT-serien, som får den denne.

Tekniske data

. AMG GLC 63 4MATIC+ AMG GLC 63 S 4MATIC+ AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé
Motor 4,0-liter V8 med twin-turbo 4,0-liter V8 med twin-turbo 4,0-liter V8 med twin-turbo 4,0-liter V8 med twin-turbo
Motorvolum 3.982 cc 3.982 cc 3.982 cc 3.982 cc
Ytelse 350 kW (476 hk) ved 5500-6250 rpm 375 kW (510 hk) ved 5500-6250 rpm 350 kW (476 hk) ved 5500-6250 rpm 375 kW (510 hk) ved 5500-6250 rpm
Dreiemoment 650 Nm ved 1750-4500 rpm 700 Nm ved 1750-4500 rpm 650 Nm ved 1750-4500 rpm 700 Nm ved 1750-4500 rpm
Forbruk (blandet kjøring) 1,03-1,07 l/mil 1,07 l/mil 1,03-1,07 l/mil 1,07 l/mil
CO2 utslipp (blandet kjøring) 234-244 g/km 244 g/km 234-244 g/km 244 g/km
Akselerasjon 0-100 km/t 4 sek 3,8 sek 4 sek 3,8 sek
Topphastighet* 250 km/t 250 km/t 250 km/t 250 km/t
Pris fra 1.290.000 kr 1.400.000 kr 1.320.000 kr 1.440.000 kr

*Elektronisk begrenset

Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé, designo diamantweiß bright

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på