S som i Sport

I den nye BMW i3s utgave betyr s-en mer effekt, bredere dekk, senking – men samtidig litt høyere forbruk.

Tekst: Marcus Peters og Jan Einar Wettre – Foto: Hans-Dieter Seufert

«Mest tilbakelente elbil,» skrev en kollega i loggboka til BMW i3s. Det var ikke bare ment som ros av testbilens svarte lakk eller det hippe dashbordet. Nei, det viktigste var den beroligende virkningen bilen har på føreren, den avspente atmosfæren som fører til at man bare summer seg rolig frem. Det hele selvsagt kombinert med muligheten til å tilbakelegge svimlende raske mellomspurter ved behov.

i3s svinger seg gjennom bytrafikken med stor smidighet.

Ja, for det er nesten så det svimler for en når man trykker fartspedalen helt ned, trekker ut fra lyskrysset og kjenner det maksimale skyvet rundt 40 km/t. Du kjenner setet trykke deg i ryggen på en måte vi mest kjenner fra sportsbiler uten launch control. Ikke noen katapulteffekt, altså, mer en gradvis opptrapping av effekt før bilen styrter seg forover med økende turtall.

Der har i3 i den nye s-versjonen skjerpet seg ytterligere, men det ekstra skyvet er ikke bare et resultat av at den har fått 10 kW ekstra i effekt og 20 Nm i dreiemoment. Det kommer også av den nye traction-kontrollen. Den overvåker nå hjulspinn klart mer presist enn før, og styrer det hele med mer fintfølelse. Dermed kan bakakselen allerede ved igangsetting få mer dreiemoment ned i bakken.

En omstendelig øvelse å komme ut og inn av bilen, til tross for den spesielle dørløsningen

Dessuten hjelper de bredere dekkene. Men vil ikke den dermed større friksjonen øke forbruket, spør du nå. Jo, det gjør den. Men strømforbruket henger også sammen med eksterne omstendigheter.

For å sammenligne: Den siste i3-en vi testet (uten s) brukte i snitt 1,33 kWh per mil, og fikk dermed en rekkevidde på 235 km. Denne testen ble foretatt i behagelige 15 grader. i3s unte seg nå 1,43 kWh per mil, og kom dermed 230 km. Men det skjedde ved kjølige minus én grad.

Bagasjerommet har lite areal, men det er ganske høyt og lett å laste inn i.

Ved normalt vårlig temperatur vil i3s dermed bare bruke minimalt mer strøm enn den svakere modellen, noe som nok vil ha liten innflytelse på kjøpebeslutningen. Der blir det nok viktigere at s koster 35 900 kroner mer. Altså totalt 328 720 kroner, uten veggboks for ladning. Men den trenger du for å oppnå korte ladetider. Da trekker batteriet 400 volt trefase, og fyller seg på 3,6 timer.

Man må også huske at i3s bare fås med sportsunderstell. Det er senket med ti millimeter, og det betyr at bilen ser tøffere ut. Men den fjærer også dårligere. Og i byen er det flere humper enn man skulle tro.

Takket være kortere, hardere fjærer og brede dekk styrer bilen dynamisk inn i svingene. Men også som s er i3 mest å betrakte som en bybil. Og der vil du nok heller ha en tilbakelent bil enn en som hopper og spretter.

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på