RX 450 hL – Luxus-SUV fra Lexus

RX 450hL er en litt større utgave av SUV’en som kom ny i 2016. Nå får den en seterad ekstra og burde være en perfekt familiebil. At den ikke blir noen storselger, er forståelig. Med en startpris på 815 000 kroner, er den for de som har romslig økonomi.

Av Vegar Bjørge

Lexus som 7-seter har ikke vært aktuelt tidligere. Det har kanskje ikke vært nødvendig heller. Lexus har vendt seg mot de med tykk lommebok, og storfamilien har blitt oversett. Kanskje man mener de har annet å bruke pengene på enn fine biler. Likevel satses det nå på at noen av disse går opp et hakk fra sin Opel, Ford eller Renault, og velger luksus.

For Lexus handler en god del om luksus, også når den kommer som familiebil med 7-seter. Interiøret i RX vitner om god og dyr smak. Skinn på de fleste steder, ikke bare på setene, bra materialer på flater som ikke er dekket av skinn, og fine knapper med riktig touch. Teppene på gulvet er også av en kvalitet som overgår vanlige familiebiler. Resultatet er velvære og komfort.

Limousinefølelse i baksetet

RX er kanskje så langt unna familiebil som det bør være, og inntrykket forsterkes etter en liten stund i baksetet. Her sitter man som i en limousine, og det er enkelt å overgi rattet til en annen. Bak mangler man ingenting. Man har koppholder på midtplassen, plass til å strekke på beina, og ro til å lese avisen eller jobbe på pc’en. Selvfølgelig er det trådløs wifi i bilen, så den harde kontorstolen kan byttes ut med stressless lignende komfort i baksetet på RX 450hL. Egen klimasone er en selvfølge på første klasse. Det beste er at det er fritt for ungeskrik og is søl.

Setene felles enkelt ned og opp

God bagasjeplass, men trangt for passasjerer

Den har blitt 11 cm lengre enn RX, noe som gir bedre plass helt bakerst. Den ser også større ut enn RX, og jeg vet ikke om det er positivt eller negativt. Uansett er designen fortsatt elegant, men rene linjer, sportslig og tøff front og anonym bakende. Spoiler på bakluken forsterker det sportslige utseendet.

Hvordan kan da denne perlen ha blitt degradert til familiebil? Etter et forsøk på å sitte i det aller bakerste setet, ser jeg endelig lyset. Med spett og hakke må jeg løses ut fra den trange plassen, som kun duger til barn. Hodet stanger i taket, knærne tar i setet foran og beinvinkelen er helt klart i ubalanse. Selv om plassen ikke er for meg, har de som finner seg til rette bak, like fin luksus som de foran. Seterad 3 har egen klimasone, og kan stille sin egen temperatur, uten at det går utover de foran.

Det beste med en lengre RX er den økte bagasjeplassen, og ikke de ekstra setene. De blir, for de fleste, nesten aldri brukt.

Høy kvalitet innvendig

Innvendig er det luksus som gjelder. Stolene ser innbydende ut, og når man har satt seg vel til rette, kan man tilbringe dager i disse gode stolene. Skjermen i dashbordet er elegant, og stor, hele 12,3 tommer hvis man velger Luxury-utgaven. Den styres på Lexus vis via kontrollen mellom setene. Den er mer nøyaktig enn jeg har opplevd tidligere, og etter en liten stund er det enkelt å navigere mellom de forskjellige kommandoene. I tillegg er den touchsensitiv så den som sitter ved siden av kan ta over kommandoen, om det er ønskelig. En trådløs ladeplate har fått plass i midtkonsollen, og tilkobling av telefon er ganske så enkelt.

Knapper og brytere er plassert i midtkonsollen på et ganske ryddig vis, og de har en form, funksjon og touch som man forventer i en slik type bil. Foran føreren har man også en skjerm som gir den informasjonen man trenger når man er ute og kjører. Head Up-display er standard på den dyreste utgaven.

Kraftig motor

Motoren i Lexus RX 450hL er en 3,5 liters rekke sekser som får hjelp av en elmotor på bakakslingen. Samlet systemeffekt er 313 hk, noe som gir god nok kraft til å flytte den store og ganske tunge bilen i et imponerende tempo. Akselerasjonen opp til 100 går unna på 8 sekunder, og fra 80 – 120 km/t tar det 6 sekunder. Med andre ord er det lett med forbikjøringer bak rattet på RX.

Den låter som en sekser, med et lite broooom ved gasspådrag. Noen ganger er den lydløs, og kjøres kun på elektrisitet. Støy er det ellers svært lite av langs sveitsiske landeveier der prøvekjøringen fant sted. Norsk asfalt er grovere og gir mer støy, men RX vil nok fremstå som stillegående også i Norge.

Trinnløs girkasse og smart firehjulsdrift

Girkassen er av trinnløs type, og den gjør en god jobb sammen med motoren. Ved sportslig kjøring blir den litt mer masete, men RX er kongen av komfort, så man trenger ikke ødelegge inntrykk ved å kaste seg rundt på svingete veier. Nyt heller turen og se deg rundt. Det er mitt råd.

Firehjulsdrift er en selvfølge på slike biler, og RX har et system med elmotor på bakakslingen. Den slår inn etter behov, og den er med på å generere strøm ved kjøring. Et smart system som gjør at den store bilen bruker ganske lite drivstoff. Lexus oppgir 0,59 l/mil, noe vi ikke fikk testet, men vi konstaterer at tallet er imponerende.

Godt utstyrt

Lexus RX 450hL kommer til Norge i to utstyrsvarianter. Den rimeligste Executive har allerede godt med utstyr, 20″ aluminiumsfelger, Bi-LED multi LED design hovedlys, automatisk fjernlys, vannavisende glass på sideruter foran, Pioneer lydanlegg med 12 høyttalere, elektrisk åpning av bakluke og skinnseter for å nevne noe.

Likevel har Luxury noen fortrinn, og det er de justerbare aktive demperne og Sport+ kjøremodus, som gjør RX litt mer sportslig. Annet utstyr man får om man legger 124 500 kroner mer på bordet er, Levinson lydanlegg med 15 høyttalere og DVD 7.1 surround system med Clari-Fi, Unity og Green Edge teknologi. Man får også solskjermer i sidevinduene bak, kortnøkkel, trådløs lader og mye mer man ikke trenger. Hva man velger er nok opp til lommeboka, men en del av de RX som selges kommer til å være av Luxury-utgaven.

Lexus 450 RX L har et greit bagasjerom med 5 seter mens det blir vesentlig mindre med siste sete rad oppe (7-seter).

Sikkerhet

Sikkerhetssystemet til Lexus kalles Lexus Safety System, og man kan få dette i en ekstra god utgave som kalles pluss. Da har man det meste av hva man trenger av sikkerhet- og førerassistentsystemer. Hjertet i systemet er Pre-Collision systemet som bruker både radar og kamera for å fange opp medtrafikanter og fotgjengere. Systemet kalkulerer muligheter for kollisjoner, og gir beskjed i brøkdelen av et sekund, så fører kan agere ved behov. Skulle føreren være for uoppmerksom, kan systemet slå inn, og bilen bremser, svinger eller stopper av seg selv for å unngå kollisjon. For best mulig informasjon, er også skiltvarsler en selvfølge. Radar og ryggekamera er til god hjelp når man rygger, og man blir også varslet ved kryssende trafikk bak bilen.

Høy pris gir begrenset salg

Prisen for RX 450hL er ca 55 000 kroner høyere enn vanlig RX. Det kan virke litt dyrt for 11 cm mer bil, men du får en del ekstra plass til golfkøller og annet snacks du måtte ønske å ha med på tur. I tillegg blir man den mest populære på fotballturer.

Startprisen på 815 000 kroner skremmer ingen i dette segmentet, men for en bil med alt utstyr havner man veldig nær millionen, og man skjønner at denne er for noen utvalgte. Forsiktig salgsanslag fra Lexus er 25–30 biler i året av den lange RX, mens vanlig RX bør selges i rundt 150–200 eksemplarer.

Konklusjon

Konklusjonen er uansett positiv, og alt fra design og luksusfølelse til kjøreopplevelse og plass overrasker en som sjelden kjører Lexus. Komfort er satt i fokus, og man sitter som kongelige både foran og bak, så sant man ikke våger seg inn på tredje seterad. Der er det kun barn som sitter komfortabelt. Ingenting er spart på, og bilen oppleves som dyr og eksklusiv, og den er bygget for den aktive storfamilien med høye krav.

Bensinmotoren og elmotorene jobber sømløst sammen, og man har alltid krefter nok. Den trinnløse girkassen bidrar til komfortabel framfart, men den blir litt masete ved aktiv kjøring. Støy er fraværende, og det som når ørene dine kommer fra musikkanlegget av høy kvalitet.

Selv om man må betale godt for Lexus RX 450hL, føles ikke bilen overpriset. Den har det meste av utstyr og gir et høyt kvalitetsinntrykk. Eierne er også særdeles godt fornøyde med sine biler. De som vurderer en stor familiebil kan nå med god grunn, også se mot Lexus.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på