Røyksignaler med nye BMW M5

Når 750 Nm skyver på, da går det brutalt forover. Eller sidelengs. BMW M5 har firehjulstrekk, men den har også bakhjulsdrift. Vi prøver å tyde røykskyene.

Tekst: Marcus Peters og Jan Einar Wettre – Foto: Uwe Fischer og Daniel Kraus

Bakhjulsdrift er akkurat nå en trend blant firehjulstrekkere. Mange fryder seg over at Mercedes-AMG nå har bygd inn denne på mange måter absurde tekniske løsningen i sin E 63 S, der bakhjulsdriften kan aktiveres. Med et knappetrykk, altså, ikke som en del av software-strategien. Nå har BMW M5 det på samme måten. Det høres ut som om det kan bli moro, så lengde du har et avsperret veistykke til disposisjon. Og det har vi.

Moroa har selvsagt forskjellige utspring. Som V8-motoren på 4,4 liter. Eller snarere de 600 hk og 750 Nm den utvikler. Når de overfaller alle de fire hjulene, blir firehjulstrekkeren revet forover med orkanlignende kraft. Men såpass regnet du vel med. Så vi vil prøve å fortelle noe nytt, for eksempel hvordan en slik massivt motorisert totonns bil kjører med ren bakhjulsdrift.

To tonn? Men M5 skulle jo bli lettere? Og det ble den. Men den slanket seg bare med 15 kg. Blant annet taket av karbonfiber hjelper der. Men så har det kommet til ett og annet, som firehjulsdriften og mer utstyr.

Styringen prøver absolutt å få has på følelsen av vekt, og det lykkes delvis. Men sedanens bredde kan ikke skjules helt, særlig ikke på smale landeveier. Men forbikjøringene imponerer likevel. De ordner M5-en enkelt på meget korte rette partier. Og det gjelder generelt for alt som har med fartsøkning å gjøre.

Også den nye åttetrinns omformerautomaten gjør en meget god figur, for den skifter gir både raskt og mykt. På vanlig vis kan man også glede seg over komfortmodusen til de adaptive støtdemperne, for den fortjener navnet. Basisoppsettet minner om sportsinnstillingen til den normale 5-serien.

Komforttrinnet tillater til og med litt krenging. Det gir en viss antydning om M5-ens reserver. For på grensen til veigrep ønsker man ingen overraskelser. En anelse duving i karosseriet passer ikke så verst til en kraftig sedan som denne, for da blir man lettere venn med den.

Det kommer også av den store presisjonen i chassiset. Den femleddete bakakselen har fått hardere stabilisatorer og stivere foringer, pluss flere detaljer for bedre stivhet og støtte. Den hardere forbindelsen reduserer komforten litt, men gir bedre fintfølelse når grensene nærmer seg.

Fintfølelse, ja. Det er nettopp det M5 dreier seg om. BMW tilbyr sine kunder store sikkerhetsreserver i hverdagen, og dermed har bilen 4×4. Men den har også meget gammeldags moro å by på. Et trykk på en knapp, og dermed er forakselen koblet ut (da åpner mellomkoblingen).

Firehjulsdriften kombinerer den elektronisk styrte lamellkoblingen til vanlige xDrive-modeller med den fullvariable bakakselsperren fra M-modellene. Programvaren i ESP-en vurderer fortløpende friksjonen på langs og på tvers, og aktiverer forakselen ved behov. Når du bare kjører rolig er M5 nemlig også bare bakhjulsdrevet. Først ved sterk akselerasjon eller i svinger flyter dreiemomentet også forover. Og denne forskyvningen lykkes på en høyst overbevisende måte.

Twinscroll-turboen medfører at V8-motoren har en heller lys klang. Såkalt sound design gir mer amcar-bass inne i bilen.

ESP-en kan stilles inn etter førerens ønske. Du kan velge Standard eller MDM, som er en sportsmodus. Hvis du vil deaktivere stabilitetskontrollen helt, kan du velge mellom alternativene 4WD, 4WD Sport og 2WD, altså ren bakhjulsdrift. Da blir kraftflyten til forhjulene brutt, og alt dreiemomentet føres til bakhjulene. To av de mange mulighetene kan lagres som favoritter og aktiveres med knapper på rattet.

MDM-modus tillater bakakselen ganske mye selvråderett for å kunne realisere seg selv rent dynamisk. Og du kjenner faktisk at bakhjulene er med, for når du styrer inn i svingen trykker hekken seg ut, og du kan progressivt tilføre mer kraft. Denne modusen lar deg kjøre så rølpete du bare vil på banen.

Hvis du vil ha et sikkerhetsnett under driftingen kan du aktivere 4WD Sport, der firehjulstrekket har klar vekt på bakhjulene. Her er powerslides ikke bare mulig, men også høyst reelle. Nemlig når du går på gassen etter svingens brennpunkt. Hekken sklir ut, og da gjelder det å styre imot både bestemt og kvikt. Skrekksekunder som dette vil BMW helst unngå med denne nye firehjulsdriften, men de blir tillatt for alle dem som bevisst bruker de ulike modusene til å skaffe seg maksimalt med kontroll.

Siste trinn er å avslå enhver for form elektronisk sikkerhetsnett og aktivere 2WD-modus. Men først bør du sette deg inn i hvordan den elektronisk styrte sperren virker. Den går fra null til 100 prosent, altså fra ingenting til helt stiv aksel. Det siste er selvfølgelig helt teoretisk. I praksis blir det meste av dreiemomentet tilført til hjulet som er ytterst i svingen. Det skal gi godt drivgrep. Men hvis grepet slipper, gjelder det å ikke gå for brått av gassen – det kan ende i en lystig snurr. Så ikke slipp helt opp.

Det er nok best om man på forhånd har gjort seg kjent med dobbeltturbomotorens kraftleveranse. Altså hvor stor vinkel du har på gasspedalen før motoren overskyller deg med krefter. For det gjør den, og med fullt turbotrykk svinger hekken ut umiddelbart og tvinger deg til å styre imot med store hjulutslag. 750 Nm har lett spill med selv en tung business-sedan som M5, og det kan lett ende i grøfta. Eller i en endeløs, mer kontrollert sladd med stor røykutvikling.

Det er både skrekkinnjagende og moro, og takket være den fintfølende elektromekaniske styringen er det lett å få til. Du har full kontroll over sladden, og med bilen i bakhjulsdrevet modus glemmer du alt om rundetider. Det blir sagt at proffene hos M GmbH hadde det fantastisk gøy med denne absurde tekniske løsningen. Så vi er ikke alene om å synes det er topp.

Tredje gir, halvgass, helt på tvers – med bakhjulsdrift. V8-motoren skyver totonneren gjennom svingen akkurat som du vil.

Kommentar

Dette er første BMW M5 med firehjulsdrift. Det er ment å gi ekstra veigrep til sedanen med 750 Nm, og sender forhjulene til å hjelpe hvis bakhjulene skulle miste grepet. Normalt. Men du kan også kjøre med rent bakhjulstrekk, og det på en meget gammeldags måte. Og dermed gjør denne bjørnesterke sedanen alt riktig – den lar deg sladde som du vil, og du kan også kjøre ekstremt fort meget trygt.

Marcus Peters

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på