Råtasspickupen Ranger Raptor til Norge

Ford bekreftet i dag at nye Ford Ranger Raptor kommer til Europa neste år. Den tøffeste og råeste versjonen av Europas mest solgte pickup fikk sin debut på Europas største spillmesse, Gamescom i Köln, Tyskland.

– Glem alt du tror du vet om pickuper. Nye Ranger Raptor tilhører en helt annen divisjon. Dette er en fullblods Performance-modell som leverer ekstrem ytelse samtidig som den hjelper deg med å få jobben gjort, selv med de råeste utfordringer, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Fra før har både Ford Ranger og den tøffe spesialutgaven Ranger Delta vært svært populære pickuper blant nordmenn. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken var pickupen den nest mest solgte i Norge i fjor. Totalt for Europa er Ranger den klare bestselgeren i 2017 og har siden det satt nye salgsrekorder nærmest månedlig så langt i år.

Allerede i midten av 2019 vil den nye, heftige Performance-pickupen Ranger Raptor for første gang ankomme Europa.

Under panseret på råtassen vil det være en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor som leverer 213 hestekrefter og et dreiemoment på hele 500 Nm. Kreftene fordeles lynraskt og effektivt gjennom Fords nye 10-trinns automatgirkasse.

Spesialutviklet chassis og hjuloppheng for høy fart i krevende terreng

Chassiset til Ranger Raptor er utviklet av Ford Performance og er lagd av høyfast lavlegert stål for å tåle all den julingen kjøring i ulendt terreng kan påføre super-pickupen.

Raptors fantastiske hjuloppheng er spesielt utformet for å takle tøft terreng i høy hastighet, samtidig som både kontrollen over bilen og komforten forblir uendret.

Unik pickup med ekstremt gode kjøreegenskaper

– Det helt unike med Ranger Raptor er at uansett hvor hardt presset den er så er kjøreegenskapene helt fantastiske. Samtidig får du alle de svært gode egenskapene som har gjort Ranger til Europas mest solgte pickup med på kjøpet. Ranger Raptor er virkelig en helt enestående pickup, sier Per Gunnar Berg.

I tillegg til den vanlige Rangerens beskyttelsesplater under motor og drivverk, er også nye Ranger Raptor utstyrt med en 2,3 millimeter plate av høyfast stål som skal hindre at pickup-råskinnet får skader ved kjøring i tøft terreng.

Modellen som ble avduket på Gamescom var lakkert med fargen Ford Perfomance Blue. Den aggressive nye grillen er inspirert av verdens første serieproduserte Performance-kjøretøy bygd for kjøring i terrenget – Ford F-150 Raptor. Frontstøtfangeren, som er rammemontert, kommer også med nye LED-tåkelys.

Ford Performance-DNA også i interiøret

Innvendig er Ranger Raptor en modell som oser av Ford Performance DNA. De forsterkede setene er spesialdesignet for kjøring i høy fart i tøft terreng og har ekstra god og fast polstring og ruskinnstoff for best mulig sittestilling. I hele kupeen er det utstrakt bruk av blå sømmer og lærdetaljer. Manuelle girhendler i magnesium bak det skreddersydde rattet med den særegne Raptor-logoen bidrar også til å gjøre Ranger Raptor til noe helt utenom det vanlige.

Seks kjøremoduser med eget «Baja-mode»

Nye Ranger Raptors «Terrain Management System» gjør at føreren kan velge mellom 6 kjøremoduser som automatisk optimaliserer pickupen for forskjellige kjøreutfordringer: Normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein. Også Baja-mode, som er oppkalt etter det berømte Baja Desert Rally. Dette brukes for å få fullt utbytte av alle den ekstreme pickupens fantastiske offroad-prestasjoner.

Topp moderne førerassistanse- og sikkerhetsteknologier

En rekke førerassistanse- og sikkerhetsteknologier øker også tilliten til bilen. Disse inkluderer blant annet en veltestabilisatorfunksjon, tilhengerstabilisator, bakkestartassistent og nedoverbakkeassistent. Nye Ranger Raptor kommer også med adaptiv lastekontroll som justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til bilens totale vekt med last.

Med Fords SYNC 3-system kan du styre både lyd, navigasjon og tilkoblede smarttelefoner med norsk tale i nye Ranger Raptor. Systemet er kompatibelt både med Apple Carplay og Android Auto.

Fra den åtte tommer store berøringsskjermen aktiveres også satellittnavigasjonsteknologi når du kjører langt fra allfarvei. Også et eget system hvor du «legger» fra deg digitale spor som viser ruten du har tilbakelagt kan være praktisk når man utforsker ukjente områder.

På Gamescom-messen annonserte også Ford og Microsoft at nye Ranger Raptor vil debutere i det nye bildataspillet Forza Horizon 4 som kommer senere i år og blir vist frem for første gang på messen.

Her er ytterligere teknisk informasjon om nye Ford Ranger Raptor:

  • Ved hjelp av FOX støtdempere med «Position Sensitive Damping» får du mer dempekrefter og ekstremt gode offroad-egenskaper samtidig som dempingen er mer moderat ved kjøring på vanlig vei.
  • Høyytelsesdemperne med 46,6 mm stempler er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran. Nye Ranger Raptor har også fått et spesialtilpasset bakhjulsoppheng med coilover fjærbein med integrert Watts stabiliseringsstag på bakakselen. Dette gjør at akselen kan flyttes opp og ned med lite sideveis bevegelse.
  • Nedbremsing utføres av 2-stempels frontkalipere med 332*32 mm ventilerte frontskiver og 332*24 mm ventilerte skiver bak.
  • De spesialutviklede Raptor-dekkene BF Goodrich 285/70 R17 måler hele 838 millimeter i diameter. De er designet for å tåle ekstra mye juling og for å komme seg frem i de mest ekstreme miljøer. Her har du supert grep om du kjører på vått underlag, i gjørme, sand eller på snøen.
  • Fords ingeniører har utført omfattende tester med nye Ranger Raptors kraftige 2-liters EcoBlue Bi-turbo motor og 10-trinns automatgirkasse for å forsikre seg om at disse tåler de mest ekstreme påkjenninger.
  • De to turboladerne jobber i serie på lavere turtall for høyrere dreiemoment og best mulig respons. Ved høyere turtall slår den større lavtrykksturboladeren inn for å levere maksimalt med krefter.
  • Fords 10-trinns automatgirkasse er den samme som i Ford F-150 Raptor. Den er lagd av høyfast stål, aluminiumslegeringer og komposittmateriale for optimal holdbarhet og lavest mulig vekt. Girkassen er også designet for å levere bedre akselerasjon og raskere respons samtidig som den er drivstoffeffektiv. Automatgirkassen kan også til enhver tid overstyres med manuelle girvalg.
  • De tøffe og lett synlige forskjermene i kompositt er designet for å beskytte bilen mot skader ved offroad-kjøring. De tillater også overdimensjonerte dekk og lange vandringer for bilens støtdempere. Stigbrettene, som er utformet spesielt for å forhindre steinsprutskader på karosseriet,har også dreneringspunkter som leder bort sprut fra sand, gjørme eller snø.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på