Rå oppvisning av Veiby

Ole Christian Veiby viste virkelig muskler da han kjørte inn til andreplass i WRC2-klassen i Rally Sardinia. 21-åringen vant hele 11 av de 20 fartsetappene, og ville trolig ha vunnet klassen om han ikke fikk tekniske problemer fredag.

Unggutten fra Kongsvinger ledet WRC2-klassen da han fikk problemer med en bærearm og drivaksel, og måtte avslutte med bare bakhjulstrekk fredag ettermiddag. Før dette skjedde på SS6 hadde han nesten halvminutts forsprang på Jan Kopecky, som til slutt vant løpet.

– Da handlet alt om å sette seg nye mål. Gutta i teamet var optimistiske og mente det var mulig å klare tredjeplassen likevel, forteller Ole.

Fabrikkføreren til Skoda Motorsport startet lørdagen med mål om å kjøre det remmer og tøy kunne holde. Han lå da på åttendeplass, over tre minutter bak en pallplass. Men der andre tvilte på at det var mulig å hente inn igjen dette, var Ole Christian og kartleser Stig Rune Skjærmoen villige til å gi det en sjanse.

– Vi hadde i grunnen ikke så mye å tape, og det var flat out. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var litt usikker på om det var mulig å klare det. Men i rally kan alt skje, forteller han.

Og det skulle raskt vise seg at de mente alvor. De var raskest på seks av lørdagens sju fartsetapper, og hadde nest beste tid på etappen de ikke vant – og avsluttet dagen med å ligge på tredjeplass. Plutselig var også andreplassen innen rekkevidde. Det skilte 28 sekunder opp til franskmannen Nicolas Ciamin på andreplass, mens Jan Kopecky hadde seieren i lomma med en ledelse på over tre minutter.

– Da satte vi oss et nytt mål om å klare andreplassen. Jeg hadde fin flyt i bilen og ting fungerte veldig bra, forteller han.

Skoda-føreren fra Norge fortsatte der han slapp lørdag, og før den siste etappen var han på andreplass. Han kontrollerte inn på den siste etappen, og kunne til slutt si seg meget godt fornøyd med å ha blitt nummer to etter en vanvittig opphenting. Unggutten vant 9 av de siste 11 fartsetappene – og var nest raskest på de to øvrige. I tillegg vant han to fartsetapper tidligere i løpet.

– Dette føles som en seier. Det er vanskelig å sette løpene opp mot hverandre, men det er helt klart noe av det beste jeg har prestert. Vi vant over halvparten av fartsetappene og var mye raskere enn de andre. Vi har gitt alt og teamet er selvsagt veldig fornøyde med at Skoda ble nummer en og to, sier Ole, som til slutt var drøyt tre minutter bak teamkamerat Kopecky.

Mikkelsen skuffet, men har likevel en god følelse

Andreas Mikkelsen reiser hjem fra Rally Sardinia med en god følelse selv om han måtte bryte fredag. – Det som skjedde fredag var utenfor min kontroll, og bortsett fra det så har vi levert etappetider helt i toppen – og det er en god følelse å ta med seg, sier han.

– Vi har tatt riktige steg med bilen, og den gode følelsen er der. Det må vi ta med oss videre, sier 28-åringen.

2018-sesongen vil ikke bli husket for sesongen hvor Andreas Mikkelsen hadde stang inn – heller tvert i mot. Rally Sardinia ble det tredje løpet på rad han uforskyldt mest sannsynlig ble frarøvet en topplassering. Sammen med kartleser Anders Jæger åpnet Hyundai-føreren årets sjuende VM-runde på imponerende vis. De ledet løpet med 14 sekunder på teamkamerat Thierry Neuville etter de fem første etappene. Men etter service begynte motgangen. På SS6 mistet han andregiret og ledelsen i løpet. På den påfølgende etappen mistet han resten av girene da bilen låste seg i revers – og løpet var dermed sluttkjørt med tanke på en plassering blant de 10 beste.

Han restartet løpet på lørdag, og fortsatte å levere etappetider helt i toppen, selv om han ikke hadde noe å kjøre for.

– Det er jeg veldig godt fornøyd med, for jeg vet av erfaring at vi alltid har et ekstra gir å sette inn når vi kjemper i toppen, forteller han.

Søndagens etapper handlet om å spare dekkene til den avsluttende powerstage-etappen. Som første WRC-bil på veien ble det en utfordrende affære. Andreas måtte sette sin egen linje, som førerne bak kunne følge. Likevel holdt det til fjerdetid og bonuspoeng i VM-sammendraget.

– Vi har fightet helt i front med de beste tidene, og det viser at vi er der vi skal være når ting fungerer. Powerstage var egentlig en bra etappe for oss, men det var innmari vanskelig når vi ikke hadde noen spor å følge. Jeg gjorde i hvert fall mitt beste, sier Andreas, som i målområdet fulgte thrilleren mellom hans teamkamerat Thierry Neuville og Sebastien Ogier i kampen om seieren. Til slutt var det belgieren som stakk av med den største pokalen, etter å slått med Ogier med 0,7 sekunder etter nesten tre og en halv times bilkjøring. Med det økte også Neuville ledelsen i VM-sammendraget.

Østberg sikret femteplassen

Det ble Mads Østberg som reddet den Norske æren på Sardinia, og sikret også Citroen verdifulle poeng i sammendraget. Han og teamkollega Craig Breen var blant de første startende på dagens etapper. Dette var veier med veldig mye løs grus, og de fungerte nærmest som feiebiler for dem som kom bak. Ti tross for dette klarte de å holde farten oppe, selv om det ble et litt større gap ned til Paddon på fjerdeplass. Vi måtte bare innse at det var liten sjans til å avansere, og dermed valgte vi å kjøre safe og ikke ta unødige sjanser sier Mads. Men jeg er tross alt fornøyd med å ha fullført på en respektabel plassering, og sikret teamet en femteplass avslutter han.

Neste VM-runde er i Finland siste helgen i juli.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på