Prøvekjørt: Toyota Avensis

Avensis_TS_22-edit-300715

Med en kraftig oppgradert Avensis forsøker Toyota å gjenerobre viktig territorium i den viktige mellomklassen. Men er det nok til å hevde seg blant de mange nyutviklede modellene til de klasseledende konkurrentene?

Tekst: John Argelander og Sven Furuly. Foto: Toyota

Bedre, men…

Toyota Avensis Touring Sports 1,6 D-4D

Nye bilmodeller utvikles og lanseres raskere enn noensinne. I tiden som har gått siden den tredje generasjonen av Toyota Avensis ble lansert i 2009, er det kommet helt nye utgaver av VW Passat, Ford Mondeo og Skoda Superb. Og disse er bare topp-kandidatene blant utallige nye modeller som norske bilkjøpere kan velge og vrake mellom. Da er det ikke til å stikke under en stol at det er med temmelig høye forventninger vi nærmer oss den nye Toyota Avensis for første gang, selv om det i bunn og grunn dreier seg om en facelift – om enn omfattende – av modellen som har vært på markedet i noen år..

Førsteinntrykket er så absolutt positivt, og bilen fremstår klart mer elegant enn den utgående modellen den skal erstatte. Og når vi åpner døren og betrakter interiøret, ser vi at Toyota virkelig har tatt i for å skape noe nytt og bedre. Hele førermiljøet er omarbeidet fra bunnen av. Setene er nye, instrumentpanelet holder en høy standard, materialvalgene er bra og den sentralt plasserte berøringsskjermen er stor. Likevel kommer vi ikke unna at vi gjerne skulle hatt litt større justeringsmuligheter i dybden for rattet.

Toyota Avensis

Interiøret er helt omarbeidet og oppleves moderne. Kvalitetsinntrykket er svært bra og berøringsskjermen har en størrelse på åtte tommer.

Under panseret finner vi en liten dieselmotor på 1,6 liter og 112 hk. Den er utviklet av BMW og byr på en fin gangkultur, og forblir stillegående selv under belastning. Den har riktig bra trekkraft på lave turtall, men vi opplever at den begynner å miste pusten allerede før turtelleren når 3000-merket. Vil man fortsatt stå på, får man skifte gir så raskt man bare klarer. Toyota er et bilmerke vi i stadig større grad assosierer med bensinhybrider, og for Auris, som er modellen under Avensis på programmet, velger hele 85% av de norske kjøperne utgaven som kombinerer en bensinmotor og en elektromotor i drivlinjen.

I det segmentet Avensis stasjonsvogn befinner seg i, er det imidlertid et sterkt innslag av til dels gode dieselmotorer under panseret på konkurrentene i Europa generelt. Men uten særlig interesse for dieselmotorer i hjemmemarkedet eller i USA, er det ingen dum idé å benytte en BMW-konstruksjon, fremfor å utvikle egne dieselalternative, når fabrikken mest av alt ønsker å fokusere så sterkt som mulig på hybrid-drivlinjer. Som en kurositet kan vi jo nevne at denne 1,6 liters dieselmotoren også benyttes i Mini.

Toyota Avensis

I denne bilkassen er det nesten bare stasjonsvogner som selges i Norge. Er maksimal innvendig plass målet, finnes det bedre alternativer.

Når det gjelder understell og hjuloppheng er den nye Avensis klart bedre enn forgjengerne, og det vi merker best, er en mer presis innstyring i kurvene og en raskere respons fra chassiset når vi presser på gjennom svingene på jakt etter dynamikk og kjøreglede. Som med selve motoren er det også her et stykke opp til de bilmodellene vi gjerne trekker fram når det gjelder nettopp kjøregleden. Det er lang avstand opp til f.eks Ford Mondeo, som i den ene modellgenerasjonen etter den andre har lokket fram smilet under våre prøvekjøringer…

Blant konkurrenter som Passat, Mondeo og Superb finner vi også svært sjenerøs plass til både passasjerer og bagasje. På dette området befinner selv den helt nye Avansis seg i mellomsjiktet. Plassen er helt grei, men den «overfloden» av romfølelse som f.eks Superb kan fremvise, glimrer med sitt fravær. På et punkt må vi imidlertid trekke fram en positiv egenskap, og det er bagasjerommets gulv, som blir helt flatt når vi slår ned baksetene. Dette er ikke lenger noen selvfølge – selv i disse stasjonsvognene som tilhører de virkelig velvoksne familietransporterne.

Avensis

Slankere og mer elegante linjer preger både frontpartiet og hekken på nye Avensis.

Den dieselversjonen vi presenterer her, er en av fem ulike motoralternativer. Toyota tilbyr også en to-liters dieselmotor på 143 hk, signert BMW den også. Bensinmotorene er på 1,6 liter og yter 132 hk, 1,8 liter og 147 hk, samt en to-liter med en effekt på 152 hk. Sistnevnte vil ikke være på programmet i Norge. Heller ikke sedan-versjonen av Avensis forventes å bli møtt med særlig interesse blant norske bilkjøpere. I dette segmentet er det nesten bare stasjonsvogner som selges.

Etter vår mening har denne faceliften vanskeligheter med å løfte bilen opp på det samme høye nivået de mer moderne konkurrentene befinner seg på totalt sett. Det betyr imidlertid ikke at Avensis på noen måte er dårlig, og de har lagt opp til en aggressiv prising av bilen. Men rimeligste utgave av 1,6 D-4D stasjonsvogn (112 hk diesel) starter på 340 100 kroner, mens Ford Mondeo med 115 hk dieselmotor starter på 322 000 kroner… Velger man utgaven med 1,8 liters bensinmotor er det også mulig å velge en fin CVT (trinnløs) automatgirkasse.

Toyota Avensis har alltid vært et hyggelig bekjentskap, og et pluss er «autobrems» nå også er blitt tilgjengelig på denne bilmodellen. Hvor godt denne funksjonen virker har vi dessverre ikke fått anledning til å teste.

 

TEKNISKE DATA

Motor: Rekke fire, turbo, diesel, 1598 ccm 111 hk v/4000 o/min, 270 Nm v/1750 o/min, 6-trinns manuell girkasse, forhjulsdrift.

Karosseri: L/B/H: 4820 / 1810 / 1480 mm. Akselavstand 2700 mm. Tjenestevekt 1530 kg, Bagasjerom 543 – 1609 liter (VDA).

Ytelser: 0-100 km/t 11,7 sekunder, Toppfart 185 km/t Forbruk 0,42 liter/mil CO2-utslipp 109 gram/km.

Pris: Fra 340 100 kroner. Tilgjengelig fra august.

KONKLUSJON

Dette liker vi: Fint kvalitetsnivå på interiøret. God fleksibilitet.

Dette liker vi ikke: Moderat kjøreglede og innvendige plassforhold. Finnes ikke i 4×4 utgave.

For hvem? Deg som vil ha et mest mulig problemfritt bilhold og har behov for lasteplass, men som lurer på hva alle biljournalisters snakk om kjøreglede er for noe…

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på