Prøvekjørt – Opel Astra Sports Tourer

Massasjeseter gir en fin luksusoppevelse, turbomotoren på 200 hk gir et realt fraspark ved forbikjøringer på norske landeveier og bensinforbruket er overraskende lavt. En stund siden du har kjørt en Opel? Den nye Astra Sports Tourer fortjener din oppmerksomhet.

Den ble kåret til Årets Bil 2016, og vi har allerede hatt med Opels mellomklasse-stjerne i flere ulike sammenlikningstester i magasinet. Men kombinasjonen av stasjonsvognutgaven Sports Tourer og den kraftige bensinturbomotoren på 200 hk har vi hatt til gode å kjøre. Stasjonsvognene i denne klassen har vokst seg store – enten vi sier Golf, Focus eller Auris – og representerer nå et smart alternativ til modellene som befinner seg en klasse høyere.

Astra har vokst til 4,7 meter, og det er særlig den forlengede akselavstanden som bidrar til å gjøre dette til en høyst interessant familiebil. Plassen i forsetene har gjennom helt siden den første Astra ble lansert i 1991 vært fremragende, og nå har også baksetepassasjerene fått et betydelig løft i plass og komfort. Bagasjerommet har også vokst til 540 liter og hele 1630 med baksetene nedfelt, samtidig som utformingen gir god plassutnyttelse. Den lange akselavstanden bidrar samtidig til fine kjøreegenskaper med en nøytral, men likevel en anelse sportslig karakter. Bakakselen på 200 hk turbo-modellen har fått en såkalt ”Watt-stag” – et to-delt stag inn mot midten av bakakselen – som bidrar til å presse bakjulene enda hardere ned mot veibanen ved rask svingkjøring. En ”sportsknapp” endrer i tillegg gasspedalrespons og styringens karakter enda et lite hakk mot det kvikke og sportslige.

Bensinmotoren er en riktig godbit, ikke minst i kombinasjon med 6-trinns automatgirkassen. Den trekker fint opp fra lave turtall og har sitt maksimale 300 Nm moment allerede ved 1700 o/min, og holder dette til 4700 o/min. Girkassen skifter mykt og effektivt, og selv om en aks fra 0-100 km/t på 7,7 sekunder ikke er sportsbilytelser, blir mellomakselerasjonene veldig fine. Samtidig ligger forbruket på anstendige 0,58 liter/mil etter noen dagers landeveiskjøring over fjellet til og fra Vestlandet. De velkonstruerte ergonomiske forsetene med mulighet til å forlenge sitteputen i forkant bidrar også til å gjøre langturene komfortable, og som tilvalg har testbilen også massasje førersete. Utstyrsnivå Dynamic (det høyeste og mest sportslig orienterte nivået) gir en velfylt bil med flere ulike førerassistansesystemer – fra nødbrems til avstandssensor, blindsonevarsling, parkeringsassistent og adaptivt matrise frontlyssystem.

En Astra-versjon som dette tilfredsstiller både krav til plass og komfort for hele familien, og byr på en engasjerende og overdådig totalpakke til 425 700 kroner med ekstrautstyret på testbilen. Men du får en Astra Sports Tourer fra 249 900 kroner med en liten 105 hk bensinmotor. Den er ikke like engasjerende, men like stor og rommelig…

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på